Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Petter Hartmann

Udyr eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.
Som blodfersk saltvannseier er det jo ganske mye man lurer på. Har brukt utallige timer på nettet for å finne svar på diverse, og det er mye bra info og finne. Også her på forumet. Men... er veldig vanskelig å finne rett informasjon på enkelte spesifikke ting. Da er det nok der erfaringen kommer inn og nytten av forum der man kan dele erfaringen. Legger derfor ved et par videoer og et par spørsmål som jeg ikke helt finner svar på. 

Fant et raskt lite dyr som løp over LS min i går. Karet er ganske nytt. Startet med levende stein. 
Er det noen som har hatt slike og vet om den bør fanges, og fjernes fra karet. Den er ikke mye fremme, men er veldig rask i bevegelsene og gjemmer seg løper over stein for å finne seg nytt skjulested.

Var vrient å filme, men satser på at det er godt nok..

Også er det kommet tre fire små tuster med røde alger. Disse sitter kun på stein og ikke på sandbunn. Er dette Cyano? Er jo ikke slimete eller noe slikt... 

Petter

Udyr.MP4

Rød_alger.MP4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Petter. 

Krepsdyret er i Gammarus slekta og fine, nyttige dyr å ha en bestand av. Algetustene er en rødalge av ukjent slag og blir neppe noe problem. Det er bare noen få slike makroalger det noen ganger, i visse kar, kan bli vel mye av, men det er mye mer sannsynlig at den blir beitet ned og borte ganske fort. 

Er bare å peise på med spørsmål, opplevelser eller refleksjoner. Altfor lite av det her :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, da fikk jeg søkt litt på temaet. Trodde det var en av dem, men nå som mørket har lagt seg ser jeg i hvertfall to eller tre av dem. Ser det er litt diskutert om de er gode eller onde. Noen liker dem, andre hater dem. 
Blir fort usikker når man ser nye ting i karet som man ikke vet hva er ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå