Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Konrad

Sangokai, næring til karet.

Anbefalte innlegg

Har nå både testet og lest endel om Sangokai. Det er produkter basert på en filosofi av tyskeren Jørg Kokott med en mer biologisk og ernæringsmessig tilnærming i forhold til andre som har produktlinjer. Her finner man rene balanserte næringstilsetninger samt mye lærdom. Ingen tvil om at næringstilsetninger i disse ultra effektive filterteknikktider, fra de siste 10 år og framover, kommer til å bli et viktig punkt. Det er mange som har opplevd dårlig vekst og til og med koralldød pga for lite næring i vannet. Selv om man kan fóre mer er ikke det likestilt med det å tilsette nøye tilmålt og sammensatt næring.

Selv om jeg finner info fra 5 år tilbake går det kanskje litt sent med utvikling/markedsføring hos Sangokai, og det er fortsatt mer å skrive på den omfattende manualen (som foreløpig bare er på tysk). 
Jeg har nå fått bedre styring på næring, dvs at jeg nå har utslag og påviser små mengder po4 og nitrat akkurat som jeg vil ha det, i et balansert forhold, raskere og med mye bedre kontroll og sikkert bedre kvalitet på næringen sett under ett. Dette vises allerede på korallvekst både visuelt og med at kalkforbruket øker. Ser at Sangokai ikke er særlig kjent utenfor Tyskland ennå men det kommer sikkert. 
Sangokai har flere produkter og jeg aner at hadde andre visst om dette så hadde det vært mye mer etterspørsel. Dette er jo produkter som kan brukes på tvers av de andre metodene, og man binder seg i liten grad til en produktlinje.

Frank på Korallen.no fører Sangokai og har en del kjennskap til produktene.

Endret:
(Viser seg at Frank har vanskeligheter med å få inn mer av dette siden grossist har avsluttet Sangokai pga lite salg. Produktene må da kjøpes på utenlandske nettbutikker.)

Endret av Konrad
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

400 literen:
Måtte idag øke enda mer på kalktilsetningen i dette karet pga økt vekst. Det blir da mer enn 14% økning i forbruk hittil på kort tid og økes altså ytterligere fra i dag av. Er sikkert en 20% vekst økning totalt akkurat nå. Dette karet har nok hatt de laveste næringsverdiene, og selv om det her doseres en god del mer næring i forhold til 840 literen så er det enda vanskelig å få utslag på P og N selv om jeg vet verdiene har økt.

840 literen:
Her har vekst økningen vært 9% til nå på samme korte tiden, men det trengs ikke økes videre idag ser jeg. Pleier ligge på en KH mellom 6,5 og 8 i begge kar, og aller helst stabilt midt i mellom disse ytterpunkter. N og P var i dette karet lettere å få påvist med mindre mengder tilsatt næring, og ligger nå på rundt 1ppm nitrat og 0,02-0,03 fosfat.

Fargene er blitt markant bedre i begge kar på mange sps typer. Begge karene har ikke hatt andre vesentlige drift forandringer siden næringstilsetningen startet, og karene har vært stabile mht vekst og farger i lang tid før jeg begynte å dosere.

Håper videre på flere innlegg i tråden: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som interessante produkter, men finner mest info på tysk. Kunne du ha fortalt litt om hvilke produkter du bruker, hvilke funksjon de har og hva de inneholder?

Jeg har helt siden oppstart av karret for over et år siden hatt problemer med å få noe utslag på nitrat (måler med red sea pro test). Jeg har en teori om at problemet kommer av en kombinasjon av at steinene jeg har lekker litt fosfat (tørr "ls", som ikke var brukt i akvarium tidligere), og at jeg har hatt få fisk og dermed lav lav produksjon av nitrat. Jeg har heller aldri fått veldig utslag på fosfat men vet at det er tilstede ettersom jeg har fått både cyano og god algevekst når jeg har forsøkt og få opp nitraten. Det kan virke som en del av produktene som finnes på markedet for å tilsette næring inneholde en høy andel fosfat, vet du om dette også er tilfelle med sangokai?

Jeg kunne tenkt meg å teste ut sangokai, for å se om det kunne hjelpe til med å få systemet mitt i balanse. Kan du anbefale noe sted å bestille det nå som Frank har sluttet og ta det inn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et problem at det bare er på tysk. Det går å oversette manualen og sidene man finner på nettet til engelsk og det gir en bedre oversettelse enn om det oversettes til norsk. 

Fikk tak i på ebay sango nutri complete, som da er npk (nitrogen, fosfat, kalium) gjødsel der forholdet er balansert på en måte som gjør at den kan brukes der nitrat er for liten eller ikke registrerbar. Den inneholder fosfat (samt noen andre stoffer) men viss nok ikke så mye at den kan brukes til å justere opp om det er mangel på fosfat i karet. Da kan den iflg manualen gjøre vondt verre. 

Den andre tilsetningen er Sango nutri complex, som er for å justere opp fosfat. Den inneholder blant annet også bor og kalium. 

Disse 2 flaskene er de jeg har for øyeblikket, og de er produkter i det såkalte startsystemet. Litt villedende siden de ikke bare er å anse som start produkter men også som et verktøy for å kunne justere næringsbalansen når man måtte behøve det.

Finner info her : http://sangokai.org/?lang=en

Samt ebay. Hver flaske kommer da under moms grensa. Kanskje smådyrt men er ikke så mange andre muligheter.

npk: 
https://www.ebay.com/itm/Sango-nutri-complete-500ML-sangokai-vollnahrlosung-NPK-45-90-L/282830395652?hash=item41da015904:g:NLAAAOSwI3RW96AQ

pkb: 
https://www.ebay.com/itm/Sango-nutri-complex-500ml-SANGOKAI-pkb-komplex-EAU-DE-MER-45-90-L/282849302257?hash=item41db21d6f1:g:Fq4AAOSwhRxXLKxj

Har som nevnt ikke lange erfaringen med akkurat disse produktene enda så det blir å se det an framover.

Algevekst er generelt en pekepinn på ekstra næring og det er noe som alle har fått med seg. Men det er ikke alltid en like konsekvent årsakssammenheng, og noen ganger drar man en helt feil konklusjon basert på den denne allmenne etablerte sannhet om alger og næring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Høres ut som sango nutri complete kan være egnet for å få nitraten i balanse. 

Jeg har bestilt en flaske, så får vi se om jeg klarer å få noe utslag på nitrat etter hvert. Litt spent på å se hvor mye som skal til, virker som det er ganske kraftige saker ifølge brukerveiledningen. 

Hvor mye bruker du i uka per 100L ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av nutri-complete bruker jeg akkurat nå ca 3-4 ml pr dag på 500 netto volum i det ene systemet, altså rundt 5 ml pr 100 liter i uka. 
Det andre systemet på ca 800 liter nettovolum bruker jeg akkurat  nå bare 1-2 ml pr 100 liter i uka.
Det er slik jeg doserer pr idag, men det er mer ønskelig, og sannsynlig, at jeg blir å bruke tilsetningene bare for å korrigere i perioder slik at jeg ikke gjør meg helt avhengig av jevnlig dosering. Behovet for næring vil også forandre seg over tid i et kar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå