Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
doogledee

Oppstarts tips

Anbefalte innlegg

Hei,

nå er det lenge siden jeg sist holdt på med saltvann men basillen er tilbake :) I helgen handla jeg ett bruks RSM 250 med LED oppgradering og Deltec skummer. Veldig happy med både kar, utstyret og prisen. 

Jeg er deltids pappa og skal starte dette sammen med guttungen. Jeg trenger litt tips til oppstarts utstyr, og evt hvilke butikker/webshopper som er gode. Har ikke vært aktiv på en stund og ser at det f.eks finnes elektronisk test utstyr fra Hanna for CA og KH. Er de bra? er de verdt pengene?

Handlelisten ser omtrent sånn ut akkurat nå:

Salt

Tester (CA, KH, Mg, pH, refractometer, Termometer)

Sand

Hvis noen hadde giddet å komme med tips til merker og evt webshopper så hadde det vært gull. Bor i Oslo så dersom det er noen butikker som er bra er det og aktuelt. Har ikke så problem med å kjøpe dyrere utstyr dersom det er verdt pengene.

Ser frem til å høre fra dere alle :)

mvh, Leif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes ikke hanna CA er verdt pengene da du skal bruke deionisert vann. KH-måleren til dem er bra.

Kjøp kvalietssalt så kan du komme unna med vannbytter hvis du ikke vil starte med balling, i hvert fall i starten.

på østlandet har du jo bla, korallen.no, tropestua, wetpet, (zoo hjørnet i østfold) etc så du har en del valg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tusen takk for svar. Ble en bestilling på Korallen.no 

Sendte de en mail og fikk en fin pakke, så nå er det bare å vente på posten. Kommer nok ikke til å strate med Balling. For mye greier å styre med. Vannbytter er nok tingen. Er jo noe jeg og guttene ska drive med sammen så enkelt, med minst mulig stæsj og teknikk er greia....

Tusen takk for tips, gleder meg nå.

mvh, Leif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 29.1.2018 klokken 9.33, doogledee skrev:

Hvis noen hadde giddet å komme med tips til merker og evt webshopper så hadde det vært gull. Bor i Oslo så dersom det er noen butikker som er bra er det og aktuelt.

mvh, Leif

Da skal du få et godt tips, nemlig Tropestua som åpnet for et par uker siden på Grorud.

Finnes på fjasboka og her:

www.tropestua.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, doogledee said:

takk for svar. blir nok en tur til tropestua nå hvert øyeblikk :)

Hovedregel: Ikke putt for mye inn på en gang. Ikke prøv å redde noe ved å justere på absolutt alt. Ikke vær ekstremt redd for å ikke ha 0 po4 og no3. Ikke vær utålmodig. Det blir litt "gjør hva jeg sier, ikke hva jeg gjør"-tale, men det er verdt det i lengden hvis en ikke løper ut og kjøper det en ønsker. Verdt å legge litt penger i kvalitetsutstyr som blir billigere i lengden, og undersøk. Huske butikkene ønsker å selge og det blir ikke HELT upartisk. Undersøk her hva du ønsker å kjøpe så får du mer upartisk input på om det er bra eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips Aleks. Ble to fine biter med LS bare. Var ikke planen å kjøpe noe levende før om en god stund.... tre-fire uker så tenker jeg det blir noen snegle, eremitter etc... har god tid med dette karret så bare å la det sakte men sikkert gå seg til... må skaffe ett karantene oppsett også før det kan handles noen fisk uansett...  

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå