Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
aleks

Ynglende klovnefisker

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at disse sjeldent blir yngel? Er det andre fisker som tar de?

Jeg skal til å sette opp ett eget kar med bare klovnefisk. Hadde vert kjekt hvis det dukket opp litt yngel og da! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Mr_Stian skrev:

Hva er det som gjør at disse sjeldent blir yngel? Er det andre fisker som tar de?

Jeg skal til å sette opp ett eget kar med bare klovnefisk. Hadde vert kjekt hvis det dukket opp litt yngel og da! :)

Jeg er ingen ekspert, men tror for det første blir det automatisk mat, men forholdene er ikke der for klekking. Fra hva jeg vet så må eggene en spesiell temperatur, saltnivå, ph etc, uten at jeg er noen ekspert på det. Det er fullt mulig å klekke eggene, men da må det egen tank opp og en god del arbeid. Usikker på om det er verdt bryet når de er så billige uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at når de klekkes, er de veldig små larver. De krever derfor fôr som er veldig smått (f.eks. rotifer). Det er bl.a. derfor de ikke klarer å overleve. I tillegg blir de tatt av sirkulasjon og annet levende man har i akvariet. Det er fullt mulig å få opp yngel på klovnefisker. Ligger litt diverse info vedr. dette under oppdrett kategorien her på forumet. Anbefaler bl.a. tråden Bård i sin tid laget vedr. hans oppdrett: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste gjennom tråden til Bård. Spennende lesing.

Tror kanskje jeg får kjøpe meg en bok om klovner. Forstår det er mye litteratur tilgjengelig på dette. Hadde vert spennende å prøve dette. Har ikke sett noe egg fra mine 2 klovner, men har ikke sett så nøye etter heller. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler dere som er interessert i klovneoppdrett å melde dere på ReefMeet i Drøbak 24. februar.

Der skal Bjørn Rildå dele av sine erfaringer med oppdrett av Darwin klovner👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt ganske mange - jeg tror det må ha vært klovneyngel - i Rollermat'en :) Der var det tydeligvis akkurat passe rolig for dem. De kunne leve der i en ukes tid eller noe slikt, men så forsvant de før neste kull overtok. Det virket som om de overlevde mens de var bitte små og relativt svømmedyktige, men når de skal gå over til å svømme "klovnete", så gikk det ikke bra. Hva de åt aner jeg ikke. De var vel nesten 5-7mm før de forsvant

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå