Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Konrad

Hva har dere av næringsverdier?

Anbefalte innlegg

Fosfat og nitrat. Mange har hatt store problemer med disse verdiene opp gjennom årene, og da er det for høye nivåer og hvordan man skal få det ned som er tema. Men de siste 10 år har det nærmest vært en revolusjon innen teknikk og remedier for å fjerne næringstoffene. Idag er det ingen stor kunst å gjøre vannet næringsfattigt.

Hvilket næringsnivå har dere hatt mest erfaring med så lenge dere har holdt på, og hvilke nivåer har dere hatt siste tiden?

Hva har dere pleid å ha av koraller (myke, LPS eller sps) i tiden dere har holdt på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

redsea no3po4x for the last 3 years, 2ml a day in 250l and 5ml a day in 800l both mixed reef systems, works to well really no3 often reads undetectable on salifert test kits, po4 is normally stable between 0.04-0.08 but creep up a little when no3 gets really close to 0, as a result i am actually thinking of adding no3 to the tank as potassium nitrate, this will let the no3po4x work to maintain a lower level of po4 and stop corals starving with to little nutrients. i like the no3po4x as its just on a dosing pump and dose its job the big 5l container lasts a long time

before i used a diy algae turf scrubber for 1 year on a minimally stocked 250l system, this worked ok keeping nitrates around 2 and po4under 0.08, the unit was ok but like with a refugium the light source is most important and the ATS needs weekly cleaning so works ok but is not consistent in its removal of nutrients

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for input. 

Temaet er mer interessant enn det først kan se ut som for det handler blant annet om forholdet mellom de to næringsstoffene. Det handler også om noen ganger å gjøre det stikk motsatte av hva alle råder deg til når man man opplever visse problem organismer i karet, fordi dette er mer logisk ut fra biologiske prinsipper.

Selv har jeg alltid hatt veldig lave verdier. Det betyr ikke at det er optimalt å ha det sånn. For po4 har det så godt som alltid vist 0,00 ppm målt med Hanna. Jeg bruker ikke fosfatmedie men har skummer, litt kull og ørlite eddik. Jeg tar ofte ut detritus fra sanden når jeg skifter vann. Det er mye tykk brun detritus suppe i sanden og dette inneholder også po4. (Roter jeg i sanden går nitrat ned). Jeg har i perioder tilsatt litt nitrat når jeg ikke klarer måle dette, og ligger ellers ofte på 0,2-1,0 i verdi her. Karene har stort sett sps.

Har alltid vært av en oppfatning av at det alltid ville være nok po4 tilgjengelig i vannet selv om det ikke var målbart. Dette fordi det er po4 mengden som kommer inn i systemet via fiskematen allerede er betydelig og mye større enn folk generelt er klar over. Når det i tillegg er ganske lite po4 som egentlig avleires i organismer (iflg studier på dette) trodde jeg at en passe mengde ville være tilgjengelig i vannmassene til enhver tid. Det kan se ut som at det kanskje ikke var det. Derfor er det interessant å høre hva andre opplever av vekst på sps spesielt, og hva de vanligvis pleier ha av næringstoffer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde håpet at det var flere som ville kommentere :/

1.-Hvilket næringsnivå har dere hatt mest erfaring med så lenge dere har holdt på, og hvilke nivåer har dere hatt siste tiden?

2.-Hva har dere pleid å ha av koraller (myke, LPS eller sps) i tiden dere har holdt på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av grunnene til tråden her var at jeg, nok engang, gjorde gode erfaringer med å øke næringstoffer i karet utover den vanlige fóringen. Denne gangen i mer kontrollerte former gjennom rene balanserte tilsetninger som var direkte ment for kar med koraller.
https://saltvannsforum.no/topic/26153-sangokai-næring-til-karet/
Det ble såpass tydelige forbedringer i begge mine kar med sps at jeg føler meg rimelig sikker på det var dette som gjorde utslaget. 
Kommer derfor til å passe bedre på næringsbalansen i karene framover.  Regner videre med at dette med næringsverdier er fullstendig uinteressant for de som er innom og leser tråden.....
:roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett dette med 0 po4 og no3 er noen år siden. Det er noen av youtuberne som har store, suksessfulle rev med no3 på 75 så tror det er litt hypet med ekstremt lave nivåer. Doserer nopox her (selv om det ikke er "lov" med Triton), og har en vedlikeholdsdose på 2-5ml pr 800l, som ser ut til å fungere bra, skummeren skummer bra og holder nitrat mellom 0-5 - målet er å lande på ca 2-5no3 og 0.02-0.05po4. Ønsker ikke ta alt næring fra f.eks refugiumet.

Det aller viktigste er stabilitet. Tviler ikke på du kunne hatt et fantastisk rev med 50no3 og 0.1po4, så lenge det er stabilt. For et par år siden handlet alt om å få bort absolutt alt, og vi som driver hobbyen må vel innrømme vi egentlig ikke vet hva vi gjør, bare følger trender. Derfor det er viktig å se på videreutvikling og følge med på oppdagelser da mye i hobbyen er placebo.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått meg en Hanna fosfatmåler, og etter å ha først fått en måling på 0,46ppm, så ventet jeg et par dager og i dag målte jeg 0,04ppm. Satser på at første måling var brukerfeil med nytt instrument.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er ganske sannsynlig en  forurensning eller brukerfeil ja. Har bare gjort positive erfaringer så langt med Hanna men har bare en gang gjort uvanlig måling som viste for mye i forhold til hva jeg pleide måle. Gjorde omgående 2 tester til og fant en stabil og mye mer sannsynlig verdi. Har også ved noen anledninger testet vann fra andre og fått nøyaktig samme verdi som de selv hadde fått på Hanna måleren sin. 

Har egentlig sjelden målt fosfat siste årene og etter jeg fikk måleren, fordi den viste nesten alltid 0,00 og jeg trodde jeg ikke hadde fosfat problemer. Nå bruker jeg den svært ofte fordi jeg innså at jeg faktisk hadde et fosfat problem, bare at det lå i den andre enden av skalaen. Å måle 0.00 i fosfat -kan- være helt ok, men det kan også være veldig uheldig for karet etter min mening. Det er jeg overhodet ikke i tvil om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå