Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Jostein

Ønsker å begyne med saltvann, søker veiledning.

Anbefalte innlegg

Hallo😊

Jeg går med tanker om å starte med saltvannsakvarie. Min foreløpige erfaring strekker seg dog bare til noen år med relativt store, nærmest vedlikeholdsfrie ferskvannskar. 

Så jeg ønsker definitivt å holde ett eventuelt saltvannskar rimelig basic i starten. Så vidt jeg har forstått så er det koraller og denslags som krever mest, så tanken er å holde meg til en simpel hardscape med en lett belastning av enkle fisk i starten. Dersom dette går fint vil jeg dog avansere til mer krevende oppsett etter hvert. 

Så jeg blir veldig glad for alle tips og råd, både store og små, spesielt med tanke på det tekniske til å begyne med. Tips til bøker/artikler osv. 

På forhånd takk for svar😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som som oftest skjer i saltvann er en starter for lite og oppgraderer med en gang. Jeg vil faktisk anbefale å starte med så stort akvarium du klarer f.eks rundt 250-350 liter hvis du har mulighet. Selvfølgelig er det mulig med et mindre akvarium, men som sagt det er mange som oppgraderer fort.

Har du noen erfaring med ferskvann eller annet saltvann tidligere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lider av litersyken jeg, så noe 60liters nanokar var aldri aktuelt😂

Ja jeg har en 720 og en 450 ferskvann som jeg har hatt noen år, disse karene har mer filtrering enn det som strengt tatt er nødvendig, de alger ikke og med unntak av vannbytter og filterensing så er de helt vedlikeholdsfrie. 

Det er derfor jeg vil begyne med ett simpelt saltvannsoppsett ettersom jeg rett og slett okke er vandt til å måtte jobbe veldig mye med karene mine, så jeg tenker det er best å ta det gradvis. 

Men jeg ønsker jo å skaffe utstyr med tanke på fremtidig utvikling uansett, det ikke noen vits i å kjøpe billige lys nå, og så måtte kjøpe bedre lys senere når jeg vil ha inn koraller, da kan jeg like godt kjøpe godt lys med en gang. 

Det jeg lurer mest på er i grunnen hvor mange av det forskjellige komponentene er nødvendig i ett simpelt oppsett med fisk og dyr som eneste organisme?  Blir jeg nødt til å ha skimmer? Osmoseanlegg? Uvfilter? Eller er det noen av disse tingene man kan drøye til man ønsker å holde mer avanserte ting i akvariet? 😊 

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
34 minutter siden, Jostein skrev:

Jeg lider av litersyken jeg, så noe 60liters nanokar var aldri aktuelt😂

Ja jeg har en 720 og en 450 ferskvann som jeg har hatt noen år, disse karene har mer filtrering enn det som strengt tatt er nødvendig, de alger ikke og med unntak av vannbytter og filterensing så er de helt vedlikeholdsfrie. 

Det er derfor jeg vil begyne med ett simpelt saltvannsoppsett ettersom jeg rett og slett okke er vandt til å måtte jobbe veldig mye med karene mine, så jeg tenker det er best å ta det gradvis. 

Men jeg ønsker jo å skaffe utstyr med tanke på fremtidig utvikling uansett, det ikke noen vits i å kjøpe billige lys nå, og så måtte kjøpe bedre lys senere når jeg vil ha inn koraller, da kan jeg like godt kjøpe godt lys med en gang. 

Det jeg lurer mest på er i grunnen hvor mange av det forskjellige komponentene er nødvendig i ett simpelt oppsett med fisk og dyr som eneste organisme?  Blir jeg nødt til å ha skimmer? Osmoseanlegg? Uvfilter? Eller er det noen av disse tingene man kan drøye til man ønsker å holde mer avanserte ting i akvariet? 😊 

Du vil få mange svar på "hva som er korrekt", men nei du trenger ikke skimmer, osmose eller UV. Skal du bare ha et par fisker kan du godt komme deg unna med vannbytter, evt et refugium. Jeg har selv kjørt suksessfullt rev uten skummer eller osmose. Hvis du ønsker minst mulig arbeid med akvariet vil jeg anbefale å se på Triton-metoden hvor vannskifte er en mindre betydning enn i andre metoder, sammen med et GHL-opplegg hvis du har mulighet til å legge pengene i det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hey Jostein welcome to the forum and hopefully welcome to the salty side, i think you have the right attitude coming into this and thats a very important start to many people try rushing to fast. 

as stated going with the biggest tank you can reasonably afford to begin with is a good thing it gives you the biggest options with fish and saves on later upgrade costs, given the size of freshwater tanks you keep if you have space i would recommend a 300-400ll setup this will enable to you keep most fish particularly some of the tangs and angelfish that dont do well in smaller tanks that are some of the showier attractive fish. (research a few fish you would like and if they are easily available, this will tell you minimum tank size)

equipment/method wise there are a few schools of thought again do a little research; there are some good information on youtube one channel BRS TV have done some very good experiments and test a lot of equipment, from your points i think a skimmer is likely a yes they do a great job in filtration and aerating the water keeping it stable, osmoseanlegg i would recommend, good water to start can save you many problems later, cost is not so much when you compare to 1 fish, however water hear in Norway is quite clean and chemical free so it may depend on you local area, you can also use natural sea water if a good source is local. UV i would say no, i think its a little waste of money unless you buy expensive professional unit.

my two biggest things to advise would be get a tank with a sump, this is much better then having equipment in the display tank and mostly makes things easier to maintain. secondly would be a quarantine/hospital tank, with coral, shrimp and snail in the tank there are very few medications that will help the fish without poisoning these sensitive animals so a second small tank (60-100l) helps very much and is often overlooked by all. with the cost of fish in the 500,- to 1500,- mark it is wise to keep new fish in this tank make sure they are health and eating well before putting them into a potentially stressful tank of other fish.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt anbefaler jeg mindre kar, dvs 100-150 liter, til nybegynnere uten erfaring med akvarier eller med store kar. Simpelthen fordi det er rimeligere å komme i gang samt at vannvolumet er mer håndterlig når begynnerfeil som går utover vannkvalitet og innhold skal rettes opp igjen. Men i ditt tilfelle er det bedre med større kar.

1. Et borret overløp på karet og sump til alt teknisk som har en tendens komme. Det går å starte uten men det blir et stort savn etterhvert.

2. Egnet lys til koraller. Der finnes det mye å velge i idag, og det er en rasende utvikling på dette.

3. Pumper. En returpumpe fra sumpen og noen strømsettere av noe slag i selve karet.

4. Minst 2 varmekolber.

Annet trenger du ikke i starten. MEN det kan lønne seg stort å ha et karantene/behandlingskar. Det finner man alltid ut når det er for sent. Eneste bakdelen er at det for nye salte akvarister kan virke som mye arbeid, være vanskelig og litt komplisert å gjennomføre i praksis. Hadde folk ment det var uhyre enkelt så hadde vel ALLE akvarister gjort dette. 

Etterhvert så vil du sikkert ha en skummer, og muligens et osmose anlegg (avhenger av kvaliteten på kranvannet), men UV er ikke noe jeg ser den minste nødvendighet av å ha. 

Myke koraller vil trives uten noe jevnlig kalktilsetning, men sps hardkoraller må ha dette. 2-3 små doseringspumper som gir disse  stoffene med jevne intervaller er vel den enkleste måten å gjøre dette på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for de meget informative svarene! Nå har jeg en god del å google og undersøke. Det er litt lettere å drive research når vet litt om hva man skal researche😁 

Når det gjelder vannkvalitet: hva er kriteriene for godt vann til saltvannskar?  Regner med det er flere faktorer som spiller i forhold til ferskvann. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, Jostein skrev:

Takk for de meget informative svarene! Nå har jeg en god del å google og undersøke. Det er litt lettere å drive research når vet litt om hva man skal researche😁 

Når det gjelder vannkvalitet: hva er kriteriene for godt vann til saltvannskar?  Regner med det er flere faktorer som spiller i forhold til ferskvann. 

Jeg skrev akkurat en artikkel på Triton. Ikke superdetaljert, men du kan jo lese litt om det:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Jostein, 
Hvor holder du til hen i verden? Ofte så vil det være lurt å besøke noen i nærheten for tips, råd og lettere kunne sette seg inn i hvordan dette funker. 
Om du bor i nærheten av Oslo så kan jeg anbefale deg å ta en tur til Drøbak den 24.02 på Reefmeet. Ett av foredragene er rettet mot nettopp nye som deg.
Alternativt kan du komme til meg i Drøbak når det måtte passe så kan vi ta en saltprat over en kaffekopp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, takk for invitasjon! Mulig jeg holder deg til den en dag hvis jeg befinner meg på de breddegradene😊 

Jeg bor like utenfor Kristiansand, og så vidt meg bekjent så er det ikke ett fryktelig aktivt saltvannsmiljø her lenger. Men jeg vet det er noen karer som har noe salt en times kjøretur østover i Arendal. 

Det høres ikke ut som en dum idé da det er ikke alltid er så lett å spørre en nettside eller en bok "hva mener du med det?" 😂 

Men jeg tenker jeg tar og leser meg litt opp på egenhånd først før jeg eventuelt stikker bort dit så jeg har ett lite grunnlag og en gjeng med spørsmål å gå ut i fra. Tror jeg vil få mest mulig ut av det på den måten😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt garantert noen som styrer med det, men de er i så fall ikke veldig aktive i f. Eks facebookgrupper eller andre ting. Ikke finnes det en akvarieklubb her lenger heller, dog de har en klubb i Arendal. 

Hvor drar du/dere for å handle utstyr/fisk/div til saltvann? Det var en bra fiskebutikk i vågsbygd som hadde rimelig bra saltvannsutvalg men den har bytta lokale og selger utelukkende hund og kattetilbehør. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå for tiden så blir det jo å vente til det er gratis frakt fra Stavanger, eller hvis man skal østover, så kan man jo legge inn et besøk på en av de som holder til der. Jeg har ikke vært innom Ynglagård i Arendal enda. Utstyr blir som regel handlet på nett, og av og til er jeg flink gutt og kjøper fra norske nettbutikker, og av og til er jeg kjip og kjøper fra Langtvekkistan. Saltvann hentes i sjøen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider