Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen

Anbefalte innlegg

Obs: Undertegnede er ikke sponset av GHL eller mottatt testprodukter av GHL. Dette er undertegnedes egne og uavhengige meninger.

Det har i 2017 vært annonsert flere automatiserte løsninger for å måle alkalinitet / KH i akvarier, og selv om det finnes noen selvstendige løsninger, er GHL KH Director den første integrerte løsningen i GHL miljøet, som også kan kjøres selvstendig, uten behov for andre produkter enn enn GHL Doser.

GHL selger KH Director i to versjoner. En versjon med en slavedoser, og en versjon for de som allerede har en doser. Begge versjonene kan kobles til Profilux 3 og 4 for en sentralisert løsning med kobling til MyGHL.

Undertegnede har mottatt KH Directoren og fått testet den ut. I dette oppsettet er KH Directoren satt opp sammen med Profilux 4 og en Doser 2.1. 

KH-director-configuration.jpg

Oppsett

KH Directoren kobles til med fire slanger, en fra akvarie eller testvann, en reagentslange, en avfallslange og en ventileringsslange (bak). Det er en GHL Ph-probe koblet i maskinen som må kalibreres. Alt som trengs følger med i pakken, inkludert 5dl reagensveske og PH probe. Ved å følge den detaljerte manualen (viktig) settes KH Directoren opp i løpet av 15 minutter. Ved å følge manualen slavisk, omtaler den bla. lengden på rør for å få korrekte målinger, samt kalibrering av doseringshoder.

20180118_182713.jpg.309bf046a68cac84ce0a1be74c6b7ad3.jpg

Tips: Bruk en finmasket vekt til å kalibrere, da denne vil kunne vise ned til 0.01g og mer nøyaktig enn hva øyet kan se.

Bruk:

KH Director settes opp til å måle automatisk og evt dosere opp til 5 pumpehoder basert på resultater. Dosering av kan være prosent eller ml. Den kan også automatisk kontrollere en Kalsiumreaktor. For å kontrollere dette kreves en Profilux 3 eller 4, samt en ekstra Doser 2.1

ghldirector.PNG

En test tar fra 10-20 minutter og krever ingen manuelle inngrep.

Resultat:

Ettersom testene er meget nøyaktige er de avhengig av korrekt kalibrering av doser og lengden på rør. Det er også vanskelig å sammenlikne med andre tester da det menneskelige elementet påvirker testresultater. Undertegnedes opplevelse var etter 2-3 tester stabiliserte målingene seg og påfølgende målinger har vært veldig stabile ved automatisk måling 6 ganger dagen.

svarghl.PNG

Dette er enn innledende erfaringstest basert på 3 dagers bruk. Ved videre erfaring oppdateres testen.

View full artikkel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Vegard Myrvang skrev:

Bruker du nå resultatet til å dosere ?

Isåfall prøvde du å bare måle først for å se hvor mye kh varierte uten dosering basert på kh director ?

Jeg har latt den gå noen dager nå uten å dosere, men det er neste steg. Nå står den bare og måler KH flere ganger om dagen for å stabilisere på 8KH. Selv om systemet klarer fint å gjøre det selv liker jeg å kontrollere litt selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aleks, kan du oppdatere oss litt på erfaringene dine med KH Director nå?

Jeg har spekulert en stund på konkurrenten Alkatronic, men finner dessverre ingen god plassering av den, er for trangt i kabinettet under karet🤔

KH Director kan jeg få plassert, særlig hvis det fungerer å sette den og doseringspumpen på høykant...

Er du fornøyd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes. De første flaskene reagent (i desember) hadde noen problemer som gjorde det ble luft i systemet og feil lesning, men GHL har nå byttet reagens og rør som gjør at den fungerer veldig bra. Kjører den nå som hovedsystem for å kontrollere KH og den har de siste 3mnd vært stabil på 0.1-0.3dkh-regionen. 

Om den kan kjøres vertikalt er jeg usikker på, men siden alt er rør med doseringspumpe tror jeg ikke det er umulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser den selges i to versjoner, Jeg er ikke interessert i å investere i en Profilux, men håper det går an å finne en pakke som fikser KH, og med mulighet til å styre min kalsiumreaktor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Eagle skrev:

Ser den selges i to versjoner, Jeg er ikke interessert i å investere i en Profilux, men håper det går an å finne en pakke som fikser KH, og med mulighet til å styre min kalsiumreaktor.

Du trenger ikke Profilux hvis du kjøper den med Doser. Da styres dette automatisk.

Sist versjon har opsjon for å styre kalsiumreaktor og kalwasser :) 

khtypes.PNG

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg må vel ha Profilux for å styre reaktor og evt kalkmikser? Det jeg tenker er å kunne stoppe/åpne CO2 tilførselen på reaktor. Kalkmikserkontroll ser jeg ikke helt poenget med siden denne bare er aktiv bare når det etterfylles RO vann. Men reaktoren bør kanskje kunne stoppes hvis KH skulle bli over grensen høy, alternativt hvis pH skulle bli lav.

Jeg la ut en tråd på GHL forumet om dette med vertikal plassering, men dette er av en eller annen grunn ikke å anbefale. Håper det kommer noe mer begrunnede svar👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant en video som viste hvordan KH Director ser ut inni, og da ble jeg overbevist om at å sette den på høykant ikke er noen fantastisk idé...

Men tror jeg skal kunne fikse en annen plassering som fortsatt er i kabinettet👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av aleks
      Obs: Undertegnede er ikke sponset av GHL eller mottatt testprodukter av GHL. Dette er undertegnedes egne og uavhengige meninger.
      Det har i 2017 vært annonsert flere automatiserte løsninger for å måle alkalinitet / KH i akvarier, og selv om det finnes noen selvstendige løsninger, er GHL KH Director den første integrerte løsningen i GHL miljøet, som også kan kjøres selvstendig, uten behov for andre produkter enn enn GHL Doser.
      GHL selger KH Director i to versjoner. En versjon med en slavedoser, og en versjon for de som allerede har en doser. Begge versjonene kan kobles til Profilux 3 og 4 for en sentralisert løsning med kobling til MyGHL.
      Undertegnede har mottatt KH Directoren og fått testet den ut. I dette oppsettet er KH Directoren satt opp sammen med Profilux 4 og en Doser 2.1. 

Oppsett: 
      KH Directoren kobles til med fire slanger, en fra akvarie eller testvann, en reagentslange, en avfallslange og en ventileringsslange (bak). Det er en GHL Ph-probe koblet i maskinen som må kalibreres. Alt som trengs følger med i pakken, inkludert 5dl reagensveske og PH probe. Ved å følge den detaljerte manualen (viktig) settes KH Directoren opp i løpet av 15 minutter. Ved å følge manualen slavisk, omtaler den bla. lengden på rør for å få korrekte målinger, samt kalibrering av doseringshoder.

Tips: Bruk en finmasket vekt til å kalibrere, da denne vil kunne vise ned til 0.01g og mer nøyaktig enn hva øyet kan se.
      Bruk:
      KH Director settes opp til å måle automatisk og evt dosere opp til 5 pumpehoder basert på resultater. Dosering av kan være prosent eller ml. Den kan også automatisk kontrollere en Kalsiumreaktor. For å kontrollere dette kreves en Profilux 3 eller 4, samt en ekstra Doser 2.1

En test tar fra 10-20 minutter og krever ingen manuelle inngrep.

Resultat:
      Ettersom testene er meget nøyaktige er de avhengig av korrekt kalibrering av doser og lengden på rør. Det er også vanskelig å sammenlikne med andre tester da det menneskelige elementet påvirker testresultater. Undertegnedes opplevelse var etter 2-3 tester stabiliserte målingene seg og påfølgende målinger har vært veldig stabile ved automatisk måling 6 ganger dagen.

Dette er enn innledende erfaringstest basert på 3 dagers bruk. Ved videre erfaring oppdateres testen.