Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Konrad

Bakgrunn med dybde.

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gjøre noe ekstra ut av bakgrunnen til mitt nyeste kar på 840 liter, og lxbxh på 200x60x70 cm. En av grunnene er at karet mangler dybde følelse med sine bare 60 cm fra front til bakvegg. Det har nå vært i drift en stund og jeg har satt inn en selvlaget smal bakgrunns kasse på bare 5 cm dybde. Denne er malt i gråblå farge etter beste evne som en start på å skape en illusjon av dybde. I kassen bak er tanken først å prøve ut forskjellige utskjærte og korallrev malte finer plater av forskjellig diffuse grader som jeg kan flytte på alt etter hvordan det vil passe inn med selve akvaskapen i karet. Blir sikkert endel prøving og feiling før jeg er i mål tenker jeg.

IMG_20180121_152548-001.jpg.8d8f168a4a693eb566b5266716d660ec.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Laget selv noe tilsvarende i sin tid. Men jeg la på ett lag med sotingsfilm på glasset, malte kassen hvit, og monterte på blått lys i overkant(brukte den gang blått lys beregnet for PC kabinetter). Dette fungerte også fint.

Det gjør seg veldig godt med en slik bakgrunn, for man får veldig god dybdeeffekt av det. Kan anbefales for evt. andre som ønsker å få litt dybde i akvariet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diorama heter det tror jeg. Det er en Japansk variant som heter noe annet der man spiller på skygger. Husker ikke hva det heter men har sett det på akvarier og det tar seg godt ut. Men man må holde glassruten bak helt ren for å få full effekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok høyde for dette når jeg bestilte nytt kar. Jeg valgte et kar som var 90cm bredt og 300cm dypt. Da får man ganske god dybdeeffekt uten "juks" :P

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutter siden, GauteG skrev:

Jeg tok høyde for dette når jeg bestilte nytt kar. Jeg valgte et kar som var 90cm bredt og 300cm dypt. Da får man ganske god dybdeeffekt uten "juks" :P

Ikke mange som har et 3 meter dypt kar nei... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 23.1.2018 klokken 21.52, GauteG skrev:

Det er jo bare juks :-) 

Det er ett helt vanlig stort kar som er satt feil vei :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå