Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Dimorb

Dimorb's 1970 liters - Porsgrunn

Recommended Posts

Hej alla.

Då det har skett en del förändringar i och runt akvariet och inte minst forumet så tänkte jag att jag skulle passa på att starta en ny tråd som är lite mer komplett och som är med aktuell. 

Försöker följa punkterna som står i vägledningen för inlägg i denna kategorin.

LITE OM MIG:

Inflyttad Porsgrunnsbo som flyttade över från Sverige till Norge i samband med uppstart av ny friskola i Porsgrunn. Är verksam som pedagog på skolan, driver egen firma som håller på med service av akvarium och fungerar som tränare vid sidan av det nya livet som småbarnspappa. 

Bor som sagt i  Porsgrunn och har hållt på med saltvattensakvaristik sedan tidiga 20-åren. Huvudintresset har varierat och just nu bestäms det av tiden som finns tillgänglig. Det betyder att jag försöker minimera stressen med underhåll. Det i sin tur har medfört att jag bara kör "enklare" koraller och att jag siktar på ett stort och tungt fiskbestånd (lite motsägelsefullt med mycket fisk och lite underhåll). 

Akvarium

1970 liter med central överrinning till sump under akvariet. Visningsdel är 300x70x70 cm resterande är sump.

Sirkulasjon

6x 15000 liter Tunze i intern cirkulation som alla står bakom revet och skjuter in under stenstrukturen. På det sättet får jag all skit fram och kan ta ut den vid behov. Har också retur från sump på 15000 liter och någon Tunze för estetisk effekt utav svajjande koraller. Totalt: 100000-120000 liter/timme i cirkulation i akvariet där korallbeståndet är övergripande lps. 

Filtrering

Använder mig av diverse olika filter och lösningar för behandling av vatten.

Aktivt kol i 2L nextreef, - 24/7

Rowaphos i ombyggt biopelletsfilter på 5L, - Använder sällan mer än 1L åt gången, lite baserat på matning

Nitratreaktor från Deltec, - Går konstant och är fortsatt på inkörning/ökar flödet

250-300 kilo levande sten, Uppbyggt så att skit skall ansamla sig på förutbestämda platser samtidigt som konstruktionen ger maximalt med gömställen och simyta både framför och bakom revet för fiskar i olika storlekar.

Oxydator med 12% väteperoxid, kör kontinuerlig dosering av väteperoxid

UV-C filter 4x 40watt Deltec T5, Kör kontinuerligt med UV filter för att minimera stress på fiskarna

2 st 1 liters luftfilter med SOFNOLIME för CO2-tvätt

Vannverdier

Ca: 420-430

kH: 8,3-8,6

Saltinnhold: 1.024-1.025

Temperatur: 26,2C

pH: 8.20-8,45

NO3: 25-50 mg/l >> Högt och arbetar sakta neråt med nitratfiltret, ingen fara för nuvarande koraller.

PO4: 60 ppb >> Högt jämfört med naturligt vatten men ok för korallerna som gått i det. 

Magnesium: 1340

Belysning

2 st 8x 54 watts T5 från ATI Sunpower med dimmdator och styrbara fläktar inkl 3 mindre kina leddar för kanterna.

Annet utstyr

Profilux styrdator från GHL som styr nitratfilter och tar diverse vattenvärden med hjälp av kontinuerlig mätning/larm på kritiska vattenvärde,

6 st ställbara fläktar i sumpskåpet för att förhindra kondens på metall,

TK2000 kylare som står i kabinettet,

Peristaltisk pump till nitratfiltret från Deltec,

GHL Doser 2.1 för hantering och dosering av balling plus och kolkälla till nitratfiltret,

Tunze ATO för automatisk vattenpåfyllnad,

Deltec 3070tc skummare,

Fisk & koraller

Har mestadels kirurger än så länge. Skall komplettera med flera kirurger, små fisk och stimmfisk när tiden är passande. Koraller är i huvudsak lps:er med något inslag av sps, zoanthus och skivanemoner.

Nyttedyr

Har aldrig köpt sniglar eller liknande men är tusentals av mindre små sniglar av olika arter som kom med stenen samt 10+ putsarräkor för att minska på stressen hos fiskarna och 5 ormsjöstjärnor som håller stenen ren.

Vedlikehold, mating, tilsetninger av sporstoffer, eventuelt annet av interesse. 

Underhållet är schemalagt så att all förbrukningsmedia fylls på eller byts ut vid samma tid, spårämnen som tungmetaller, strontium/barium, jod och kalium tillsätts med ballinglösningarna. Matning sker 3 gånger med foderautomat per dag och det hänger alltid 8-12 ark med nori, röda alger eller lila alger i akvariet i minst 10 timmar/dygn fördelat på 4 punkter som varierar.

Mest förnöjd med: Att kirurgerna går tillsammans utan allt för mycket aggressioner.

Minst förnöjd med: Att jag inte har haft tid att göra något åt ohyra som har kommit upp på sten t.ex. vermetid snails och glasroser.

Planen framöver är enkel. 

Få ner näringsämnena, fylla på med enklare sps, fylla på med mer fisk, inhandla MOAI, 

IMG_1198.JPG

IMG_1200.JPG

IMG_1202.JPG

IMG_1205.JPG

IMG_1211.JPG

IMG_1213.JPG

IMG_1216.JPG

IMG_1233.JPG

Nydelig oppsett👍

Er det svovelreaktor du bruker for nitrat?

Kan du si litt mer om hvordan oksydatoroppsettet ditt fungerer og hvorfor du bruker det?

6 timer siden, Eagle skrev:

Nydelig oppsett👍

Er det svovelreaktor du bruker for nitrat?

Kan du si litt mer om hvordan oksydatoroppsettet ditt fungerer og hvorfor du bruker det?

Hej Eagle.

Det kan jag. Det är inte svavelkulor utan helt enkelt en kolkällebaserat reaktor. Det är filtermedia i reaktorn. Ser nästan ut som vanlig tunn filtermatta plus nät runtomkring. Man matar upp reaktorn med kolkälla samtidigt som man sänker redox till låga nivåer. När man träffar en så pass syrefattig miljö att bakterierna skapar denitrifikation inuti filtret så kan man styra genom att ändra på kolkälla eller flöde. Det är en tre-enighet mellan kolkälla, flöde och bakteriemassa i filtret och det går inte att ändra på en utan att påverka de andra. 

Jag har gjort det enklast möjligt för mig och styr den med redoxprob till profiluxen. Har satt den på two position som är den enklaste funktionen. Då slår styrdatorn på ingående vatten när redox blir för lågt och stoppar upp när det har stigit till en bra nivå. Kolkällan doserar jag rakt in i filtret med GHL doser 2.1

Det går att skriva ganska avancerade utlägg om nitratreaktorn men det är i korthet det. Just nu renar den väl cirka 120 liter/dygn från 50 nitrat till 0,2 i nitrat på 8 ml kolkälla/dygn.

Oxydatorn.

Oxydatorn är en produkt från søchting som säljer både oxydator, katalysatorer och väteperoxid. Enkelt förklarat. Jag fyller en behållare med väteperoxid och placerar den inuti oxydatorn (ser ut som en lerkruka). Koncentrationen av väteperoxid bestämmer antalet katalysatorer. Katalysatorerna reagerar med väteperoxid och bildar syrgas inuti behållaren. Syrgasen trycker ut väteperoxid ut från behållaren och väteperoxiden "rinner" upp för väggarna på oxydatorn som då också fungerar som katalysator. På det sättet doseras det kontinuerligt väteperoxid samtidigt som det också omvandlas väteperoxid till syrgas och till fria syreradikaler. Dessa oxiderar ämnen i vattnet på ett väldigt effektivt sätt och tar alltså bort gulämnen (precis som aktivt kol) samtidigt som det eliminerar diverse andra saker man inte vill ha och naturligtvis också syresätter vattnet. Kortfattat får du samma positiva effekter som med ozon men utan risk för att få ut en luftburen gas i ditt levnadsutrymme. 

2 timer siden, Konrad skrev:

Flott, svært akvarie :), nydelige feite fisker!

Lurer også på det oksydatoroppsettet. Ganske nytt for meg.

Svarade lite kortfattat på förra inlägget. 

Kan gott förklara det mer i detalj om det är aktuellt. 

Väteperoxid kan också användas som dosering mot cyano. Men då doseras det manuellt.