Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
e-mu

Stein-Egils 2700 liter, byggetråd

Anbefalte innlegg

Hei

Her har jeg tenkt å skrive litt om mitt neste prosjekt, som blir ett 2700 liter, bygget i kryssfiner med ett lag glassfiber, både på utsiden og innsiden innbakt i epoksy. Målene

på karet blir 2160x1120x1100mm.

Glass, kryssfiner og epoksy er bestllt, så nå rydder jeg i garasjen før selve byggingen skal starte. Så nå begynner snart morroa. Det kommer nok til å gå litt i røkk og napp, med innlegg her, men skal forsøke å legge inn så mye som mulig.

Planen er å ha akvariet klart til å bæres inn i huset rundt påske.

akvarium2018-01-15.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering, glass,  kryssfiner og epoksy er bestillt. Dessverre så skulle kryssfineren litt forsinket,  skulle vært her nå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har endelig bjerkefineren kommet, så nå er jeg endelig i gang med det praktiske. Bilen har nå flyttet ut av garasjen for en stund. 

Bukkene på bildet er ment som arbeidsbord under byggingen og er bygget i samme høyde som akvariet skal stå i når det er ferdig, 43 cm.

DSC_0518.JPG

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sitat

Ikveld har jeg endelig fått begynt å kappe til kryssfineren, regner med å begynne montering i morgen. Flere bilder kommer da,

DSC_0521.JPG

DSC_0523.JPG

DSC_0525.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kassa neste ferdig, mangler avstiver på midten og beslagi hjørnene på toppramma. Og hulkiler i alle innvendige vinkler. 

DSC_0528.JPG

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag kom glassene, dessverre så var høyden på begge glassene feilO.o. Skulle vært 1040mm, men var 1400mm!!! Hadde sikker var fint med akvarium med høyde på nær 1,5m, men tror sikkerhetsfaktoren blir litt liten, med 19mm glass.

Et lite tilbakeslag, men jeg trenger de ikke før om ca to uker, så da får vi håpet at den lokale glassmesteren har rettet opp. Det var hverken han eller jeg som hadde gjort feil, det var Pilkington.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er all glassfiber på plass, både på innsiden og utsiden. Gjenstår nå to strøk med farget Mapecoat I, på alle vegger, så noen strøk m Mapecoat DV på innsiden. 

Glassene har ikke kommet tilbake ennå.

DSC_0553.JPG

DSC_0550.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 6.2.2018 at 4:48 PM, e-mu said:

I dag kom glassene, dessverre så var høyden på begge glassene feilO.o. Skulle vært 1040mm, men var 1400mm!!! Hadde sikker var fint med akvarium med høyde på nær 1,5m, men tror sikkerhetsfaktoren blir litt liten, med 19mm glass.

Et lite tilbakeslag, men jeg trenger de ikke før om ca to uker, så da får vi håpet at den lokale glassmesteren har rettet opp. Det var hverken han eller jeg som hadde gjort feil, det var Pilkington.

Nå har glassmesteren forsøkt å kappe glassene i rett mål. Med det resultat at den ene ruta sprakk. Den andre blir sendt tilbake til fabrikk, for forsøk på kapp der.

Leveransetid ca 2 uker, så godt jeg ikke har tømt det gamle ennå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sist jeg bestilte glass fra Pilkington så greide de å kappe det feil til meg og. Der hadde de og byttet om på to tall. Gikk feil vei hos meg så den ble for kort. Men jeg fikk nå ny men kjedelig å tar tid.

Hvilken farge skal du ha? Var det ikke Mapecoat I som kunne være giftig? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir spennende å se hvordan du gjør det med innliming av glassene. Jeg tenker på hvordan du håndterer dem vektmessig og type fuge du legger. Du får ta noen gode bilder til oss aspirerende kryssfiner akvarium konstruktører :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå