Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
e-mu

Stein-Egils 2700 liter, byggetråd

Anbefalte innlegg

Hvordan planlegger du å sette opp closed loop? Skal du bruke en ventil til å fordele på de forskjellige utløpene? Som en oceans motion?  Eller blir det lik flow på alle? 

Vurderer også å bygge closed loop, men har ikke bestemt meg helt enda. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir en ventil på hvert hovedrør tilbake i akvariet. Deretter ingenting, men skal forsøke å holde antall bend like, slik at mottrykket skal bli sånn noenlunde likt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa jeg har bestilt har en intervall funksjon, men planen er å bruke denne mer som en nattfunksjon. Kommer til å bruke streampumpene for bølgeeffekt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt tett. Tømt i dag, begynner med closed loop og steinformasjon røropplegg til uka. Tømmer antagelig det gamle neste helg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det bare å håpe at fisker og restene av korallene klarer seg i 3-4 uker i garasjen.

Restene av korallene fordi alle acroporaene jeg hadde tenkt å ta være på, døde en brå død, etter at min fine favites bestemte seg for å forgifte seg selv og alle andre. Hva som var årsaken vet jeg ikke men deler av den fikk et hvitt geleaktig belegg som luktet verre enn gammel akvariebunn/Dsb.

DSC_0606.JPG

DSC_0610.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er oppdatering til skummeren bestilt, en Aquadriver, Skimclean 300 HELIX med ekstra spyling av skummertoppen. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 hours ago, Eagle said:

Det blir en verdifull investering, er meget fornøyd med min.

Det håper jeg, hvor fikk du tak i timer som kan stilles i sekunder? Ser Hobby at https://www.amazon.de/Hobby-36156-Aqua-Timer-pro/dp/B00GBJPD0G har, men har ikke funnet den i Norge, eller butikker som sender til Norge. 

I morgen begynner jeg på forberedelsene som må gjøres på vaskerommet, før det nye akvariet kan løftes inn. Forhåpentligvis neste helg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er åpningen i stueveggen klargjort for det nye akvariet. Håper å få det løftet inn om en uke. 

Litt sparkling og maling gjenstår på vaskerommet 

DSC_0617.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er åpningen i stueveggen klargjort for det nye akvariet. Håper å få det løftet inn om en uke. 

Litt sparkling og maling gjenstår på vaskerommet 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har blitt litt lite oppdateringer her, men nå kommer det en bunke bilder😀

Disse er alle fra søndag 22.4.2018, untatt det først som ble tatt en uke før.

DSC_0066.jpg

Bra med venner som har langt utstyr:)

DSC_0186.jpg

Bukkene klare for å skyve inn akvariet på

DSC_0198.jpg

Kl 1350 22/4, Man vet man tar det litt langt nå man river ut vinduene for å få inn akvariet

DSC_0201.jpg

Sterke menn

DSC_0204.jpg

DSC_0209.jpg

DSC_0214.jpg

DSC_0228.jpg

Kl 1404, og da hadde vi bært ut en peis i mellomtiden

Endret av e-mu
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer bilder fra i dag 29.04.2018, mest PVC jobb.

DSC_0241.jpg

Nedløp og den ene returen fra closed loop systemet

DSC_0242.jpg

Blå kraner er nedløp til sump, rød er til closed loop inntak, T-koblingen etter denne er for 'priming' av cloosed loop pumpa.

DSC_0243.jpg

Kraner for retur på clossed loop, ser også Red dragon pumpa i bakgrunn, denne skal gi 18 m3/t

DSC_0244.jpg

Retur i andree enden av akavariet

DSC_0248.jpg

Sumpa, ikke mye blir endret her, kanskje jeg skal dyrke chaeto alger her

DSC_0250.jpg

Mellom fundamentet og selve akvariet, har jeg lagt 5 lag 3mm XPS palter, ble overrasket over hvor lite det ble komprimert når akvariet ble fylt med vann, maks 2mm, men vil vel kanskje synke litt til seinere.

DSC_0240.jpg

Slik ser det ut nå med sukkervanni. Røropplegget i midten er for å bygge korallrevet på. I bakrehjørne, sees overrenningsboksen, med to 50 mm nedløp. Bak denne er det en 50mm for inntakk til cloosed loop og et 32mm retur fra samme. Buen øverst er retur fra sumpen.

Alt er tatt så langt, JIPPI

Endret av e-mu
  • Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir såååå bra. En fryd å følge en slik veldokumentert byggetråd, og med så mye erfaring du har blir alt rett fra grunnen av.

Jeg spør fordi jeg ikke vet bedre, har du vurdert å bruke noe av rørsystemet for å bygge rev også til å distribuere flow?

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Langt fra ferdig med oppsettet, men i går flyttet fiskene inn i sitt nye hjem. Veldig fornøyd med at jeg har fått til en mer åpen løsning, med mere åpent vann for fiskene. Alle fiskene har klart seg, savner bare en mandarin fisk,  men den kan ligge i en sten så alt håp er ikke ute

Endret av e-mu
  • Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes plutselig karet ditt var lite når du fikk oppi disse svære velfødde fiskene😎

Blir veldig fint👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Eagle said:

Syntes plutselig karet ditt var lite når du fikk oppi disse svære velfødde fiskene😎

Blir veldig fint👍

Takk, heldigvis synes jeg ikke det er helt fullt ennå. Blir nok bedre når alt lys er satt opp, på videoen er det bare to Rapidled lamper på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk bra arbeid! 

Har prøvd å studere bildene dine litt med tanke på avstiving I toppen. Hva er det du bruker der? Ser du har 1 avstiver mellom front og bak. Måten jeg hadde tenkt å bygge på så hadde jeg tenk å bruk 3 stk i tre, men ser jeg vil få litt utfordringer med lys. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som avstiving på toppen bruker jeg ett stykk 3x30mm flatjern (syrefast). Dette er limt med epoxy og skrudd fast.

Det jeg mener er viktig i denne sammenheng er toppvinkelen i front. Denne må lages så stiv som mulig, samtidig vil glasset når det er limt på plass være med på å avstive dette enda mer.

Jeg målte utbøyingen på midten av frontglasset med helt fullt akvarie til <0.7mm. Dette er langt innenfor hva jeg kan sove godt med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå