Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
e-mu

Stein-Egils 2700 liter, byggetråd

Anbefalte innlegg

Takk for input. Har og sett på 18mm Bjørke finer. Fått pris på 1300 pr plate ink mva. Hva betalte du? 

Hadde selv planer om å lage rammen 10cm, hvor glasset overlapper med 5cm. 

Jeg har foresten bestilt pond Armour sin pond shield. Siden jeg må stå innendørs å lage dette. Lager tråd når jeg kommer hjem. :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå glassene kommet, håper på å få satt inn frontglasset på søndag. I kveld kick off med firmaet i Gøteborg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var frontglasset på plass:)

DSC_9909.JPG

Akvariet snudd med fronten ned

DSC_9910.JPG

Frontglasset med markertape i lysåpningen. Brukt både til å plassere glasset og for å hindre silikon på frontruta.

DSC_9912.JPG

Så bygynner det tunge løftet. Før dett5e er det lagt på 2-3 tjukke strenger med silikon på annlegsflatene

DSC_9915.JPG

Glasset videre innover, akkurat her var det plutselig veldig tungt, når Ole (han med blå fleece) skulle skifte stilling til under akvariet sammen med meg.

DSC_9918.JPG

Plassering og forsiktig senking ned i limfugenDSC_9924.JPG

Sterke karer:), og en som er ekstra fornøyd

DSC_9926.JPG

Da får det stå å tørke i 2-3 dager.

Endret av e-mu
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så 19mm glass ja. Sånn ca hvor mye veier en slik plate? Jeg tenkte da på hvordan det ble med fugene og komprimering av dem. All den tid at du la 2-3 strenger sammenhengende og parallellt regner jeg med. Hva skjedde når du la platens vekt på. Ble avstanden mellom fugene beholdt siden luften mellom dem ble komprimert og fugene beveget seg mot fri luft, altså ut mot sidene og "ut av karet"

Har sett eksempler på at folk bruker avstands stykker mellom ramme og glasset slik at fugen kun kan komprimeres til tykkelsen av avstands stykket.

Kanskje det letteste er om du tar noen bilder av fugen på nært hold :-)

Endret av Dan Bjordal
Ekstra spørsmål.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hadde jeg bare visst/tenkt på det med avstandstykker. Vi klarte ikke å slippe glasset helt jevnt ned, så i ett hjørne er det tynnere fuge enn i de andre. Forsøkte å løfte den opp med en gang, men da hadde den sugd seg fast.

I mitt nåværende akvarium brukte jeg klar silikon, og den gang mener jeg å huske at vi måtte presse glasset ned. Denne gangen presset glasset på mer, så fugene er nokfra 1 mm ( det hjørnet som kom ned først, til omlag 3 mm.  Bredden på fugene er mellom 20 mm og 30 mm. Skal forsøke å måle litt seinere i hveld. 

Bør jeg ta ut glasset å lime på nytt? 

Plata veide ca 105 kilo.

Endret av e-mu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, jeg kan ikke tenke meg at det er noe problem så du trenger nok ikke å ta ruten ut igjen.

Det er nok en fordel at fugen er bred sånn at det blir litt anleggsflate. Det er jo lett å regne ut hvilket samlet trykk det blir fra ruten. Så kan man jo estimere arealet på fugene og finne ut trykket de har på seg pr. areal. Det jeg tenker på er at ikke silikonen har for stort press på seg slik at den rives. Men jeg kan ikke tenke meg at det er noe problem da silikonen komprimeres og at det ikke er moen skjær krefter som river den fra hverandre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å beholde nattesøvnen har jeg bestemt meg for å ta ut frontglasset, og lime det på nytt.

Et lite tilbakeslag,  men bedre å være på den sikre siden. 

Denne gangen limes det med avstandsstykker på 3mm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt å få et slikt tilbakeslag, men det var den nattesøvnen. Venter utålmodig på mer bilder av dette flotte prosjektet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var ihvertfall ikke meningen å ta fra deg nattesøvnen :-)

Problemstillingen her er vel den at det er to eller kanskje tre måter å gjøre dette på: 

1. Fuge slik du har gjort nå der fugen blir relativt tynn da glasset klemmer silikonen utover og tykkelsen (ikke bredden) er da avhengig av hvor mye silikon du la på og vekten av ruten som da skviser dette utover. Tykkelsen blir sikkert noe varierende likeså bredden slik du nå har opplevd.

2. Du kan legge en streng rundt vindusåpningen og samtidig legge inn avstands stykker f.eks på 3 mm slik du har tenkt på. Du vil da få en fuge som er 3 mm tykk men det er vanskelig å kontrollere bredden på den. Det er fordi at når du legger ut strengen så gjøres detet for hånd og tykkelsen på pølsen blir ikke det samme hele tiden etterhvert som du beveger deg rundt lysåpningen. 

3. Du kan legge en to strenger parellellt som er så tykke at når du slipper ruten med dens vekt nedpå så skviser den silikonen utover helt til ruten møter avstands stykkene på 3mm. Da er det viktig at man har lagt på nok silikon slik at det tyter ut i friluft på begge sider av anlegsflaten mellom glass og ramme. Slik vil en sikre at bredden på fugen blir lik rundt hele perifirien til ruten eller rundt hele veien om man vil. For å komplisere det hele litt så er det slik at om man legger f.eks to parallelle fuger rundt hele karmen, som er sammenhengende men med litt avstand mellom strengene, så vil man fange luft mellom dem når ruten kommer nedpå. Når ruten trykker dem flat vil de ikke møtes på midten fordi lyft trykket mellom dem øker når ruten presses nedover. 

Uten at jeg skal utgi meg for å være akspert så vil jeg tro at en kombinasjon av 1 og 2 er best.. En feit streng på midten som er tykk nok og inneholder nok silikon masse slik at når ruten kommer ned så klemmes silikonen utover i begge retninger og skvises ut både på tørr siden og på våt siden av karet. Skal denne være 3mm tykk og ca 5 cm bred blir det 3X50=150mm2 som du igjen kan gange med lengden på karet ditt rundt vindus åpningen.. F.eks 2000+2000+1000+1000=6000 som er for en lysåpning på 2 ganger 1 meter. Da kommer man opp i 900 000 kubikk millimeter. En liter er det samme som 100X100x100 kubikk millimeter som er 1 000 000 kubikk millimeter. 

En sånn silikon patron er vel 300 ml om jeg ikke tar feil. Dvs at du trenger 3 tuber for å fylle denne fugen helt ut og i 3mm tykkelse. Så må man jo regne med svinn. Jeg ville lagt på 25% og da er du oppunder 4 tuber i bruk. Du må ihvertfall ha 4 tuber tilgjengelig. 

Nå er det jo vanskelig å legge en sånn tykk fuge rett fra pistolen/tuben så man må sikkert legge flere tynne striper ved siden av hverandre men tett inntil hverandre sånn at man ikke havner i trøbbel slik som i alternativ 3 med luft mellom fugene. Fordelen ved å legge flere ved siden av hverandre er jo at den unøyaktigheten man har når man legger ut en slik fuge med pistolen, jeg tenker da på tykkelsen av den, vil utlignes litt siden det nå er flere strenger ved siden av hverandre og de er ikke tykke på samme punkt ved siden av hverandre akkurat som de ikke er tynne ved siden av hverandre på ett valgt sted rundt på karmen. Det vil utjevne seg liksom. 

Så konklusjonen er vel at man fordeler 4 tuber med silikon rundt på karmen på midten, uten "luft" mellom dem der fugen skal være. ALtså midt i det 50mm brede feltet du vil at fugen skal ende opp i.  Og så senker man ruten så fint man kan ned i griseriet og håper på det beste. 

Forresten så tror jeg nok du kan gå ned på den 3mm og kanskje bruke 2mm. Da går det ikke så mye silikon og man risikerer ikke at ruten flyter i all silikonen og ikke klarer å presse den flat ned mot 2mm avstands stykkene. Ok, skal ikke gå der :-) DU kan nok uansett vekte ruten ned med vekter så du kommer helt i mål. Hvis ikke ruten er tung nok. Tror ikke det er noe problem egentlig men det kan sikkert være lurt å ha noen vekter klare i tilfelle.

Håper dette ikke ble for mye mas om noe som kan fremstå som veldig enkelt. 

God helg forresten :-)

Endret av Dan Bjordal
Skrive feil
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du, tenk på når karet settes opp i normal posisjon. Da "henger" ruten på en måte på en vegg som er lik periferien av karmen din. Den anseelige vekten av ruten vil jo som kjent virke nedoverog man vil da få skjær krefter i fugen. Er usikker på om dette er noe å tenke på men det kunne kanskje vert en ide å støtte ruten på undersiden slik at den ikke kan falle nedover mot bunnen på karet. Dette kan jo lett løses ved å fuge mellom ruten og bunnen på karet slik at ruten står på en lang pute av silikon. Dette avhenger jo av hvor nøye du har vert når du legegr ruten inn og limer den fast. En god glipe her på 4-5 mm er sikkert bra. Har du brukt nok silikon når duy limte inn ruten så har bvel det meste av dett gapet blitt fyllt allerede av overskuddet når ruten faller på plass og overskuddet skvises utover.

Vanskelig dette her :-) Du er jo den med erfaringen her så du kan sikkert avlive noen av bekymringene mine :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å beholde nattesøvnen har jeg bestemt meg for å ta ut frontglasset, og lime det på nytt.

Et lite tilbakeslag,  men bedre å være på den sikre siden. 

Denne gangen limes det med avstandsstykker på 3mm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Posten ovenfor ble egentlig skrevet tidligere i dag. Men gode innspill Dan, har/hadde en pute under glasset, ja. 

Kommer bilder av hvordan fjerning og ny liming vil foregå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Btw noen som vet hvilken pumpe jeg skal gå for i et close loop oppsett, Red Dragon Pressure eller Flow?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall god byggetråd! :) Veldig flott at du deler framgangen. Enten det er opptur eller nedtur så er verdifullt for oss andre som er interessert, og høyst motiverende om man har tenkt tanken på å kanskje bygge noe lignende sjøl. Takk skal du ha. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, Konrad said:

Knall god byggetråd! :) Veldig flott at du deler framgangen. Enten det er opptur eller nedtur så er verdifullt for oss andre som er interessert, og høyst motiverende om man har tenkt tanken på å kanskje bygge noe lignende sjøl. Takk skal du ha. 

Takk takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fascinerende lesning for sånne som meg med ti tommeltotter og plaster på alle, og se hva som er mulig å bygge.

Ser frem til neste oppdatering👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter 15 timer hard jobb, er frontruta tilbake på plass og limt med 3 mm fuge rundt hele.

DSC_9927.JPG

Først 2-3 timer med skjæring av silikon, Gikk med noen knivblad. Eksta vanskelig på grunn av den tynne limfuga.

DSC_9928.JPG

Neste trinn, frigjøring av et og ett hjørne. Selv om jeg skjærte opp så godt jeg kunne hang fortsatt frontruta fast. Synes ikke på bildet, men under er det en garasjejekk.

DSC_9929.JPG

Frintrute fri, jekkes opp med 2 garasjekker, som har paller på seg, Og oppe på pakken ligger det en kryssfinner plate, med isopor for å ikke ripe glasset.

DSC_9930.JPG

Etter noen timer med skrapring med barberblad, sitter det fortsatt igjen silikon.... Gikk med mange barberblad, etter hvert begynte jeg å slipe dem med bryne, virket faktisk ganske bra

DSC_9933.JPG

Glassplate i 'arbeidsstilling' på to arbeidsbukker.

DSC_9935.JPG

Anleggsflatene rengjort og 3 mm avtandsstykker satt på plass. Brukte forresten stålbørste på batteridrill til å fjerne seilikon fra epoksyen. Ikke kom å fortell meg at silikon ikke biter på epoksy!

DSC_9937.JPG

Oprasjon senking, pall for pall, steintårnene på to sider ble brukt som støtte nå pallen ble fjernet

DSC_9938.JPG

Puh, det var den helga:)

Endret av e-mu
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag er akvariet flyttet til plassen hvor det skal testes med ferskvann. Har også limt på overrenningsboksen. Testet et gammelt 660 kar jeg har lånt som fiskehotell mens jeg bytter akvarier i stua også. Må si at en 660 ikke ser så stor ut ved siden av min nye balje.DSC_0594.thumb.JPG.9a44276c324c7520474d6865394d54e9.JPG

DSC_0592.JPG

DSC_0587.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kl 1545 skjærtorsdag, startet oppfylling med ferskvann i garasjen 

DSC_0595.JPG

Endret av e-mu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er også closed loop pumpa bestillt, det ble en RE Red dragon 3 Speedy på 18000l/t. Bestillt hos Korallen.no. systemet blir i første omgang en kombinasjon av closed loop og stream pumper. Men legger opp rør nok slik at jeg kan kjøre med mer closed loop seinere.

https://royalexclusiv.net/en/flow-delivery-pumps/salt-sea-water/red-dragon-r-3-pumps-5m-24m/red-dragon-r-3-speedy-flow-150-watt-18-0m-10v-connection.html?MODsid=861c333a19b5c1891646cc6913698283

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser like lovende ut som forventet av deg!

Jeg er ganske sikker på du blir fornøyd med den pumpa, kjører selv to slike som fungerer lydløst og problemfritt, en 50 w på skummeren og en 80 w på retur. Men så er jo mitt bare nano i forhold til ditt også👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå