Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
aleks

Advarsel mot magnetiske "frag racks"

Anbefalte innlegg

Jeg gikk over tingene mine da jeg har elevert tinn i systemet, og tok av frag rackene. Så med en gang noe ikke er korrekt her, og tok dem ut umiddelbart. Så en må passe seg for slike magnetiske frag racks, i det minste sjekke dem. Tror jeg tok det tidlig, men slik en kan se er det tydelig korrosjon i magnetene.

20180114_181840.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tidligere sett at noen av disse magnetiske algeskrapene (med og uten barberblad) også har hatt rust på seg. Så greit å tenke på om man har denne "fast montert" i akvariet også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et eksempel på verdien av å sende inn ICP-OES vanntest. Selv om det sikkert kan forekomme en unøyaktighet i testresultatene nå og da, er man allikevel mye bedre stilt enn om man ikke vet noenting. Det er begrenset hva man klarer måle selv. Har vært borti det samme med magnetisk algeskrape her også men fant det ut helt tilfeldig den gang.

Så du noe mistrivsel på koraller Aleks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Konrad skrev:

Her er et eksempel på verdien av å sende inn ICP-OES vanntest. Selv om det sikkert kan forekomme en unøyaktighet i testresultatene nå og da, er man allikevel mye bedre stilt enn om man ikke vet noenting. Det er begrenset hva man klarer måle selv. Har vært borti det samme med magnetisk algeskrape her også men fant det ut helt tilfeldig den gang.

Ja, merket det på zoas-ene som har vært ganske triste, og slitt med en del tap. Hvis jeg får bort det verste så ser det ut som alle koloniene kan overleve. De andre korallene ser ut til å ha det bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutter siden, Konrad skrev:

Dette støtter jeg!

Jeg anser verdien av kostbare elementanalyser (ICP, AA eller IC) som rimelig beskjeden med tanke på de tradisjonelle parametrene vi måler og har målt med testsett kjøpt i akvariebutikk.

Derimot mener jeg risiko for forurensing av andre elementer de senere år å være økende. Dette fordi vi putter fler og fler tekniske duppeditter i saltvann, og mye som kan være av tvilsom kvalitet.

Dårlig isolerte magneter og komponenter i pumper etc. Økt kjøp av utstyr av tvilsom kvalitet fra Kina bidrar til å øke risiko.

Derfor kan elementanalyse være  et godt supplement til visuelle kontroller.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Eagle skrev:

Dette støtter jeg!

Jeg anser verdien av kostbare elementanalyser (ICP, AA eller IC) som rimelig beskjeden med tanke på de tradisjonelle parametrene vi måler og har målt med testsenter kjøpt i akvariebutikk.

Derimot mener jeg risiko for forurensing av andre elementer de senere år å være økende. Dette fordi vi putter fler og fler tekniske duppeditter i saltvann, og mye som kan være av tvilsom kvalitet.

Dårlig isolerte magneter og komponenter i pumper etc. Økt kjøp av utstyr av tvilsom kvalitet fra Kina bidrar til å øke risiko.

Derfor kan elementanalyse være  et godt supplement til visuelle kontroller.

Det er mye nyttig i ICP, og jeg kjører dem ca hver 2mnd. Det kan fort bli mye overtenking av ICP av ting som normalt sett ikke er et problem, men fint for å fintune parametere.

Når det gjelder kina-varer er det jo iofs det samme som butikkene selger - kommer fra samme varelinjer og fabrikker merket under andre merker. Har bodd og jobbet i Kina, så sett dette nært - kvalitet er relativt i Kina. Dessverre er mye av dårlig kvalitet over hele fjøla. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå