Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Konrad

De desentraliserte korallreventusiastenes prøvelser.

Recommended Posts

Norge er et langt land. Det vet alle. Men ikke alle forstår hvilke avstander det her er snakk om allikevel. Hvis det er 20 mil til nærmeste saltvannsbutikk, er det da langt? Det kommer an på hvem du spør. Jeg vil si at den som har såpass kort avstand til akvariesjappa er heldig i hobbyen. 

Hvis man f.eks bor i Kirkenes og skal sørover kjører man først i 2 timer til Tana som er 14 mil unna for derfra er det bare 38 mil og 5 timer i bil nedover til Alta. Peise man på videre de neste 50 milene til Narvik så klarer man det kanskje på 7 timer. Herfra er det ca 8 timers kjøring igjen før man er i Mosjøen. Da er man kommet midtveis i Norges land! Det er bare usle 40 mil til Trondheim. Det er bare 5 timer til, om man trør litt ekstra på gassen.

Men man trenger selvfølgelig ikke kjøre. Det er andre alternativer. Man kan jo fly.
Det vanligste blir heller å få tilsendt i posten, da som ekspress pakke. 
Man havner da i sone 5 som betyr 1000 kr for vekt inntil 2 kilo, og kanskje får man plass til en fisk i den pakken. Helst må man prøve fordele fraktkosten på flere poser med levende dyr, da blir gjerne pakken ganske stor for en 10 kilos pakke koster 2000 kr og en 20 kilos koster 3000 kr. Det blir da en avveiing på hvor mange individ som er fornuftig å bestille i forhold til fraktkostnaden. Ofte blir det da å få mellom 6-9 poser i en isoporkasse og en kostnad på rundt 2500 kr. Så et ekstra pristillegg på ca 300 kr pr levende er vi vant med.

Men det er en vesentlig forskjell fra å bestille på nett og få tilsendt pr post, til å kunne spasere i ro og mak inne i butikken. Studere fiskene, koraller og smådyr lenge. Vel vitende om at en kanskje ikke trenger bestemme seg akkurat i dag, kan jo gjøre turen i morra, tenke litt på det, la inntrykkene synke litt. Man er ute etter å kjøpe en enkelt fisk nå, og kanskje en annen senere en gang. Det er jo viktig å kunne ta seg av nykommeren. Karantenekar, og kanskje behandling. Tilvenning til vannkvalitet og siden tørrfór. Uansett, fisken ser du før du kjøper. Det er mer din egen feil om du skulle ha en dvergkeiser men kom hjem med en kirurg som lignet! Eller verre, kom hjem med fisken død i posen. Eller, vent, det kan bli enda verre. Du kommer hjem med en pose med saltvann fordi man glemte å legge fisken oppi posen!! Man tok seg derimot betalt for den, i tillegg fraktkostnaden for vannposen! Det holder ikke da at man som plaster på såret skal få denne fisken, eller en annen tilsvarende fisk - i neste sending!?

Et tilleggsproblem er at man har kanskje ventet på en spesiell art man har traktet etter lenge. Når denne så er kommet inn i butikk så fyller man på eska med annen fisk man gjerne kjøper, men der visse fisk ikke akkurat har stått på ønskelista. Det kommer alt an på utvalget ellers akkurat den dagen man bestiller. Hva hvis så eska ikke inneholder premiefisken når den kommer, eller at den er død i posen ved mottak....

Det er et annet viktig moment. Henter du fisken selv så passer du på den under frakta, dvs den korte bilturen hjem. Bestiller du så er det en annen som pakker for deg. Hvordan denne personen pakker er fullstendig avgjørende for om fisken kommer levende og uskadet hjem til deg. Pakker man som den skal pakkes så er fisken upåvirket av reisen. Pakker man dårlig og uvettig så er alt dødt. 

Ha dette i bakhodet når man syns bompengeringen er dyr, den lokale akvariebutikken har lite utvalg eller har dårlig tid til å småprate med kundene.

Der traff du meg midt i leggen Konrad😂

Var forsåvidt forberedt på kommentarer når jeg nevnte bompenger i annen tråd.

Personlig er jeg alltid imponert når jeg ser det pågangsmotet som du og andre utenfor de såkalt sentrale strøk har i hobbyen. Tviler på at jeg hadde klart å opprettholde motivasjonen selv. Samtidig ville jeg antagelig funnet på noe annet moro som ikke er like lett her, f.eks. fiske eller dykking. Ja jeg kan fiske i Oslofjorden, dykke også, men neppe like gøy som langs Helgelandskysten.

En fordel har du som jeg ikke like lett kan matche; utgifter til salt, regner med du sjelden eller aldri har beveget deg langt for å finne superfint sjøvann😛

xD ja  jeg kunne ikke la være. 

Kysten er ganske lang da, det er vel nesten bare lengst inne i visse fjorder det er problematisk å enkelt hente godt sjøvann. Men selv inne i Oslofjorden bør det kunne hentes bra sjøvann om man er kreativ? Man må bare noe dypere ned. Hva er f.eks saliniteten på 15 -25 meters dyp? :) 

Uansett hva som blir sagt vil jeg ikke øse opp vann fra Operataket...

Det er nydelig vann man kan få opp fra 60 meters dyp hos Akvariet i Drøbak, men da er vi jo ikke i indre Oslofjord lenger.

Personlig vil jeg ikke hente vann lenger inn enn dette, og å få det opp fra 15-25 meter er utenfor mine muligheter.

Men dette ble kanskje en avsporing Konrad😉