Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Thomas P

Fjærehinneslekta, sa du?

Anbefalte innlegg

i am not sure the thickens/quality is the same, as with aquarium brands not all are equal. One that is thin could be a problem as it falls apart very fast when wet. otherwise they are made of the same thing and will give the same nutrition to the fish. it should be cheaper or at least more in a pack; i know its been used in the UK and USA mostly by guys with larger tanks and many tangs

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Never mind, fant det ut på varedeklarasjonen som sier "ristet" . Da er denne altså varmebehandlet. Usikker på hvor mye det har å si for næringsinnholdet i forhold til alge som kun er tørket, finner ikke noe spesifikk info på akkurat det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, GauteG skrev:

4 607,14 kr/kg !!! :)

Spørsmålet er hva kiloprisen er hvis en kjøper "ekte" i en fiskebutikk hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
35 minutter siden, aleks skrev:

Spørsmålet er hva kiloprisen er hvis en kjøper "ekte" i en fiskebutikk hehe

De har  regna feil. Det er 460 kr/kg. Ca en tiendedel av prisen for dem vi kjøper i akvariebutikken. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Konrad skrev:

Never mind, fant det ut på varedeklarasjonen som sier "ristet" . Da er denne altså varmebehandlet. Usikker på hvor mye det har å si for næringsinnholdet i forhold til alge som kun er tørket, finner ikke noe spesifikk info på akkurat det.

Det er jo ganske viktig info. Kan i verste fall mate fiskene med tomme kalorier da kanskje. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest noe om dette for lenge siden og jeg mener å huske at det meste av nori som selges rundt om i verden er varmebehandlet for å øke holdbarheten. Ekte vare har langt kortere holdbarhets tid og distribueres i all hovedsak i asiatiske land. Jeg mener det var J. Sprung som sa dette ett sted (ikke helt sikker på om det var han) og at den varmebehandlede fint kan brukes men har ikke så god næringsverdi som den ferske. 

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man muligheten til å plukke fjærhinne selv i sjøen og eventuelt fryse ned, må jo det være det beste og billigste :-)

Endret av AKM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Dan Bjordal skrev:

Har lest noe om dette for lenge siden og jeg mener å huske at det meste av nori som selges rundt om i verden er varmebehandlet for å øke holdbarheten. Ekte vare har langt kortere holdbarhets tid og distribueres i all hovedsak i asiatiske land. Jeg mener det var J. Sprung som sa dette ett sted (ikke helt sikker på om det var han) og at den varmebehandlede fint kan brukes men har ikke så god næringsverdi som den ferske. 

Mener å huske Dan at du deltok på REEF symposiet vi hadde på Mastemyr for noen år siden?

Kan være Julian nevnte noe der uten at jeg klarer å huske nå. Julian eier jo selskapet twolittlefishies hvis algeflak produkter jevnlig er i salg også i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt korrekt det, jeg var der. Det var kjempestort å møte både Julian Sprung og Alf Jacob Nilsen.. Det kan nok hende at det er der jeg har det fra. Var det ikke Julian Sprung som hadde det foredraget om fiske ernæring der han startet med å vise bilde av det som måtte ha vert verdens tjukkeste gule kirurg? Vi lo godt av det bildet alle sammen. 

All varmebehandling av matvarer gjør noe med sammensettingen på en sånn måte at noe går tapt og det som er igjen er "mindre verdt" eller endret. Sånn er det jo med menneske mat også. Men noen fordeler er det jo med det. Man slipper jo å bli sjuk av maten om det skulle værtnoe bugs i den :-) 

Endret av Dan Bjordal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror heller ikke det er mye galt i å bruke ristet alge, men det er alltid greit å vite litt om forskjellen. På Omega og Sprung pakkene jeg har her står det 100% tørket, og ikke noe nevnt om ristet eller annet. Men om det er så kan man vel ikke være helt sikker på. Tror jeg skal fokusere litt ekstra på å hente opp alger selv i fjæra. Bor jo veldig fordelaktig til her i Brønnøysund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå