Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Thomas P

Vanskelig å lese av Red Sea Nitrat

Anbefalte innlegg

Jeg syns det har blitt vanskelig å lese av resultatet på Red Sea Pro Nitrat-test. Jeg får en ganske mørk farge som jeg skulle tro indikerer mer enn 4. Den er lilla-aktig, men har ikke så mye rødt i lillaen som 4. Dette skulle vel indikere mindre enn 4 (og kanskje mindre enn 2). Noen som har noen tanker? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alltid bare brukt salifert sin og den er såpass tydelig og ukomplisert at jeg aldri har tenkt tanken på å prøve noen annen test.... Kan derfor ikke hjelpe deg der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

the red sea should be better at the low end then the salifert test, though agree the salifert one is easy to use and gives you a good idea of the general range and thats real all you need.
how old is the test, how long has it been open? it could be a change in the chemicals if its been open a long time, if i remember correctly both parts A and B are liquid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Alex sin input. Thomas P sjekker sikkert dette, men

Det mange akvarister ikke tenker på er at selv om en test fortsatt har gyldig holdbarhet, så er denne kun aktuell i ubrutt forpakning. Mao. når en test er åpnet så er holdbarheten redusert.

Det er derfor vi som jobber på lab, eller som meg har jobbet... forholder oss til to holdbarheter, den som står på pakningen og den som gjelder en åpnet flaske.

Sistnevnte ser jeg sjelden på akvarietester dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra svar her! Har prøvd high range, men det hjalp ikke så godt. Alt blir ganget med 16, og der er jeg jo ikke uansett. Da kjøper jeg en Salifert. Den er jo super til både ca, mg og KH. Men ikke til fosfat, så vidt jeg har skjønt. Har misforstått og trodd den ikke duger for nitrat. Hos MarinLab får man ikke svar på NO3. Visste ikke at man får det på ICP-tester. Får man det his Triton da, eller? 

Endret av Thomas P
Skrivefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med nitrarttester er de ikke er korrekte, bare pekepinn. Det kan jo lett være 20-30ppm forskjell mellom de forskjellige merkene. Red sea sin pro er bare god på low range og ubrukelig over. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, aleks skrev:

Problemet med nitrarttester er de ikke er korrekte, bare pekepinn. Det kan jo lett være 20-30ppm forskjell mellom de forskjellige merkene. Red sea sin pro er bare god på low range og ubrukelig over. 

Jupp, i hvertfall. 

Her er en noen år gammel test av testsett som viser blant annet nitrat tester:

http://www.advancedaquarist.com/2012/6/chemistry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9.1.2018 klokken 23.31, Thomas P skrev:

Takk for bra svar her! Har prøvd high range, men det hjalp ikke så godt. Alt blir ganget med 16, og der er jeg jo ikke uansett. Da kjøper jeg en Salifert. Den er jo super til både ca, mg og KH. Men ikke til fosfat, så vidt jeg har skjønt. Har misforstått og trodd den ikke duger for nitrat. Hos MarinLab får man ikke svar på NO3. Visste ikke at man får det på ICP-tester. Får man det his Triton da, eller? 

Ati har nitrat på sin test.
http://lab.atiaquaristik.com

Vet ikke om noe som forhandler den i Norge dessverre.

Endret av Vegard Myrvang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå