Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Eirik Tømmerås

Hva regnes som totalt literinnhold?

Anbefalte innlegg

De fleste regner nok brutto glassvolum + sump på den totale størrelsen, men en burde etter min mening måle vannivå og måle nettovolum i sump og glass (en kunne fjerne volum av stein, sand etc hvis en vil, men blir mer komplisert).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man oppgir akvariestørrelse i liter, så er det typisk de ytre målene i akvariet man oppgir. Det er uansett veldig vanskelig å oppgi eksakt literantall, da mye av volumet går bort pga. stein, sand, avstand fra overflate til kant på akvariet,, koraller, teknikk osv.

Så har man hva man typisk kaller totalvolum, eller systemstørrelse. Da tar man volumet ovenfor og legger til volumet til sump, refugium osv.

Det er ihvertfall slik jeg selv har oppgitt størrelsene. Og tror dette er vanlig måte å oppgi det på. Men man kan jo uansett i tillegg oppgi målene på akvariet, eller spesifisere at dette er brutto målt.

Spesielt er det greit å ha sånn ca. oversikt over nettovolumet,  dersom dersom man trenger det ved bruk av tilsettningsstoffer eller medisiner o.l.,  som ofte skal tilsettes basert på netto volum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å finne ut hvor mange liter det er i hovedkar + sump første gang jeg setter opp akvariet. Dette gjør jeg ved å koble opp akvariet med sump og utstyr. Ha i sand og stein. Så teller jeg antall 10-liters bøtter med vann jeg får oppi akvariet. På den måten vet jeg ganske nøyaktig antall liter med vann jeg har i systemet. Det er greit å vite dette når du skal dosere x-antall milliliter pr 100 liter vann. Det er litt tungvint, men til gjengjeld gjør jeg det kun første gang jeg fyller akvariet med vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, KLT skrev:

Jeg pleier alltid å finne ut hvor mange liter det er i hovedkar + sump første gang jeg setter opp akvariet. Dette gjør jeg ved å koble opp akvariet med sump og utstyr. Ha i sand og stein. Så teller jeg antall 10-liters bøtter med vann jeg får oppi akvariet. På den måten vet jeg ganske nøyaktig antall liter med vann jeg har i systemet. Det er greit å vite dette når du skal dosere x-antall milliliter pr 100 liter vann. Det er litt tungvint, men til gjengjeld gjør jeg det kun første gang jeg fyller akvariet med vann.

Det var lurt! Har du fått inntrykk av ca hvor mange liter son går bort i sand og stein? F.eks i en 500-liter? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå