Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Magk

Ferie og stort saltvannsakvarium

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått at det kan bli vanskelig å reise på ferie hvis man har saltvannsakvarium da fôring og vedlikehold må gjøres regelmessig. Hvis man har ett litt stort refugium der man har delt inn tre områder til oppdrett av forskjellige levendefôr (si daphnia, phyto og Artemis) og hvor overflow konstant drar med seg noen av disse over i karet, vil ikke mye være løst mtp. Små fisk og Koraller etc.?

Jeg ønsker meg ett stort kar der jeg hovedsakelig har små fisk, hvor fokuset kanskje heller litt mot koraller og hvor «Less is more» ;-) Problemet hittil er at jeg reiser en del med jobben og at jeg ønsker å kunne reise på ferie i 4 uker uten å måtte være avhengig av at folk må komme innom for å fôre fiskene hver dag. Det er jo også enklere for en ufaglært hjelper å putte noe phyto, og noen egg i sumpen enn å dosere korrekt fra dag til dag.

Til dere som har store akvarier; hvor ligger den største utgiften sett bort i fra anskaffelse av utstyr/Stein/koraller, oppvarming og salt? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes generelt sett det ikke er et problem å dra på ferie fra akvarium. 4 uker er ikke et problem hvis du har mulighetene, som feks direkte ATO, nopox, og evt direkteløp på skummer med kontroller som feks profilux eller apex og et kontrollerbart kamera så burde de fleste problemene være unnagjort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Aleks sier er det ikke noe problem om man kobler opp det utstyret han nevner. Har en kompis borti gata her som i noen år nå har hatt dette oppkoblet samtidig med at han jobber turnus og er borte 3-4 uker i slengen. Er bare en eneste gang jeg har trengt å dra innom og ordne noe mens han har vært borte. Karet er over 800 liter og full av sps koraller og fisk.

Hvor mange liter tenker du på når du sier "store akvarier"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK takk, da får jeg lese meg opp på det utstyret:-)

Nei, drømmen er jo rundt 2000l da og en sump på 500l. Vi er i en situasjon nå der vi har mulighet og kona har innvilget... «du må bare kjøpe det du vil ha» ;-) Da har jeg mulighet til å holde på med noen prosjekter og hvis jeg er flink med sumpen og oppsettet så slipper jeg en masse utstyr som kan gå i stykker og lage problemer. Derav den minimalistiske tilnærmingen. Så ønsket er mye vann, mye Stein, små fisker og en del bløtdyr. Stor sump med god kapasitet og ett stort refugium inndelt sånn at jeg får produsert en del fôr selv. Kanskje jeg slipper mekanisk filtrering og skummer etc. Og systemet vil operere litt mer likt ett økosystem.

Jeg innser at dette nok vil koste noen grunker og at det eventuelt vil bli mye jobb men jeg har stort sett hatt akvarium hele livet så jeg tipper dette vil bli en bra investering. Når vi nå også har flyttet nær sjøen så blir det jo billigere og bedre også :-D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke noe problem med å reise fra et stort saltvannsakvarie noen uker. Etter min mening er KISS metoden den beste (keep it simple, stupid)😊

Det er mange akvarister som har opplevd at avanserte måle/regulerings systemer svikter, og da som oftest når man ikke er hjemme. Selv har jeg til min 1800l SMS varsling på strømsvikt vha en hytte gsm modul. I tillegg har jeg live video av akvariet til mobil. Naboen går innom et par ganger i uka og sjekker skummertoppen og forautomaten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Magk skrev:

Hvis man har ett litt stort refugium der man har delt inn tre områder til oppdrett av forskjellige levendefôr (si daphnia, phyto og Artemis) og hvor overflow konstant drar med seg noen av disse over i karet, vil ikke mye være løst mtp. Små fisk og Koraller etc.?

Jeg ønsker meg ett stort kar der jeg hovedsakelig har små fisk, hvor fokuset kanskje heller litt mot koraller og hvor «Less is more» ;-) 

Refugier kan være interessante å sette opp men ikke alltid like lett å få til å fungere som planlagt om de er tiltenkt spesialiserte oppgaver. Når det kommer til mat til koraller er det stort sett ikke nødvendig med ekstra fokus på dette. Karet i seg selv og lyset over vil skaffe nok næring til vekst. For sps koraller er bakterioplankton viktig næringskilde og derfor er det flere teknikker som fokuserer på dette. Vil man ha mer myk koraller og invertebrater, og dyr som typisk lever mer av plante og dyre plankton kan det sikkert være positivt med refugier av noe slag, og de er jo interessante i seg selv mange ganger. Disse systemene tåler bedre svingninger i parametre enn de mer sensitive sps systemene også. Fisk generelt har fórautomater, så det pleier være uproblematisk med mindre man har individer som er sære i kosten.

2000 liter akvarie! Skulle ønske jeg hadde muligheten sjøl :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, det var nyttig dette her:-)

Hva tenker dere om dekkglass da? Jeg skjønner at det tar noen prosenter av lyset men det må være sykt digg å slippe avdampingen fra karet. Da ville man jo kanskje klart seg uten ATO og RO også, gitt OK vannkvalitet på springvannet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å ha stor nok beholder til å ha avdapingsvann til etterfyling.

På sommer når det er varmt og jeg bruker kjøler og så avdamper ca.6 liter vann om dagen på min 1200 L akvariet.

Skummer taper seg rett i sluken så den renner ikke over når jeg er på ferie.

Jeg ble en gang tre uker borte hvor det ble planlagt to uker ferie og etterfyling beholder(akvariet) ble helt tomt.

Det kan være greit å ha stor nok beholder, en ting mindre å bekymre seg for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Thomas P
      Jeg skal skjerme resten av sumpen for lys fra refugiet. Tenkte enten å male, eller sette opp noen plater av lystett plast eller akryl. Litt kronglete med plater, for det er en høy glassvegg som skal lystettes: ca 50x60cm med et par tankgjennomføringer, og ikke nok plass til å få inn en hel plate, så må deles opp, og da må den vel limes på eksisterende vegg. Hvis jeg skal male - hvilken type er helt sikkert at ikke lekker noe ut i vannet? Hvis noen har forslag til bruk av plater i stedet så blir jeg glad for det. 
    • Av BCH
      SOLGT!

Selger diverse til veldig bra priser!!
      TEKNISK;
      Alder på utstyr ca 2 år.
      Skummer Deltec SC2060 1500,-
      Tunze 3155 Osmolator (komplett vannpåfylling fra dunk) 400,-
      Nitratfilter i acryl for pellets men uten pumpe 300,-
      Kom med bud for alt skal ut da karet er solgt ? 

• Av aleks
      Hva er optimalt lys til refugium? Målte lyset jeg bruker som er 100 par og 5500 Kelvin (blåhvitt). Ikke optimalt?

• Av Vegard Myrvang
      Tilater meg å lage en uken tema tråd selv om uka er godt igang.
      For en tid siden printet jeg ut en mangroveboks i petg plast og supplerte med 20mm pvc rør som bein.
      Mangroveboksen er fylt med grov korallgrus og noen spiseskjeer med aquaforest life source (antagelig ganske likt caribsea miracle mud ol) og ett par mangrover naturligvis.
      Den står i avrenningsboksen i avleggerkaret mitt og det er ikke noen fisk der, kun en strandreke.
      Det som er gøy er at det har eksplodert med liv, dvs små copepods, amphipods, det er små svermer av smådyr
      Fotokunnskapene/tålmodigheten strakk ikke helt til for å fange dem på bilde, men video gikk mye bedre.
      Så temaet blir: refugium Hvordan få ett yrende liv.
      Fyr løs!
      Har skrivd litt om mine erfaringer, dere andre har sikkert mye spennende å komme med av erfaringer og spørsmål.