Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Konrad

Sps på underlig sted.

Anbefalte innlegg

Interessen for hobbyen er ikke like sterk året rundt men det er vinterstid at toppen nås for min del. Man lengter etter sol, sommer, strender og varme. I karet finner man en smakebit av tropisk paradis, og fargerike koraller er i fokus. Man blir noe påvirket av dette gjennom hele døgnet, noe jeg ble påminnet for et par år siden.

Jeg er ute og hekken hadde sluppet alt løvet. Jeg oppdager nå til min store forbløffelse at det vokser flere kolonier av sps koraller inni hekken!! Jeg drar kjensel på både akropora og montipora. Jeg er nærmest i sjokk og er kraftig forundret over at det dette ikke er blitt oppdaget før. Hvordan kan det være mulig å overleve inni hekken?!

Mange tanker farer gjennom hodet, og det er her man får demonstrert hjernens klare begrensning i logisk tenkning under REM søvn. 

Jeg kommer fram til at jeg må ha hatt en smitte effekt og at fragmenter har havnet i hekken. Det er jo opplagt at noen greid å overleve og vokse opp, sannsynligvis gjennom naturlig utvelgelse, men hvordan har de klart dette? Jeg resonnerer meg fram til at det må være den salte fuktige sjølufta! Selvfølgelig er det det, tenker jeg. Det er jo helt innlysende!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, hjernen er en morsom sak. Når vi er bevisst om dagen (de fleste av oss ihvertfall) så danner hjernen en masse koblinger mellom alt vi ser basert på egenskaper vi vet om disse objektene. De flere av disse koblingene blir sortert bort i underbevistheten og kommer ikke opp som tanker når vi er våkne. Når vi sover derimot så er det tid for å rydde i alt dette rotet og sortere bort og kaste det som ikke er bruk for eller som er "feil". Det skjer i drømmene og derfor får man disse merkelige koblingene som kan være morsomme noen ganger og direkte skremmende andre ganger. 

Når man våkner etter en god natts søvn så er man uthvilt og klar for nye inntrykk. Dersom man ikke sover på mange døgn kan man bli delirisk. Det er fordi hjernen ikke har fått ryddet rotet på lenge og denne ryddeprosessen blir gjort i våken tilstand med de følger det har. 

Godt nytt år!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå