Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Konrad

Sps som sprer seg.

Anbefalte innlegg

Har en 840 liter under utvikling og fikk for en tid tilbake en ukontrollert spredning av 3 arter sps. Hva som utløste det har jeg ikke måling på men det skjedde samtidig og jeg antar det var en stress reaksjon. Den ene arten var Pocillopora Damicornis og er noe kjent for å kunne gjøre dette. (Men jeg hadde også 2 andre Damicornis i karet som dette ikke skjedde med da.)

Neste korall var Seriatopora Guttatus variant, denne spredte seg med kanskje 20-30 kolonier som etterhvert dukket opp. Denne er ikke aggressiv og egentlig ikke noe problem, men fjernet de fleste kolonier alikevel.

Den siste var Seriatopora Caliendrum type "Bird of paradise" som startet rundt 15 kolonier og heller ikke noe problem med denne.

Det var Damicornis som er ganske hissig og som det sikkert ble borti 100 kolonier av som ble problemet. De vokste fram overalt og  etterhvert måtte de fjernes med tang og meisel. Deretter ble det å gå på med cyanoakrylat lim og prøve dekke til der korallen vokste langs steinen. Er ennå ikke ferdig med å få vekk alt av akkurat denne arten, men bort skal den tilslutt. Med tiden vil andre arter dekke mer og mer av akvaskapen så det blir vel ordning på det. 

Her er karet det gjelder.

PB040868.thumb.JPG.134b1ec23cfc604449b20f384c29f936.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke månelys i faser, men dette karet står helt opp i mot et vindu så det er mulig det kan få en viss påvirkning derifra. Jeg har gått ut i fra at det var en såkalt polypp bailout som kan skje med pocillopora, men finner ikke at andre har observert dette på seriatopora. Jeg har hatt ett eneste tilfelle før, da i fraggekaret mitt, der 3 kolonier av seriatopora Caliendrum plutselig dukket opp fra en mikroskopiske flekker som aldri har vært i nærheten av korallen. Dette karet har også noe påvirkning fra et vindu. Jeg er altså veldig usikker men går ut i fra at det er såkalt polypp bailout hendelser.

Tror ikke jeg har nedskrevet nøyaktig når jeg observerte koloniene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok et rydde sjau i karet idag fordi noen sps tar for mye plass.

Spesielt gjelder dette de som spredte seg ukontrollert med mange bittesmå kolonier. 
Har flere ganger jobbet med å ta vekk Pocillopora damicornis kolonier, men idag så at birdnest koloniene var blitt store og kom opp bak revet der noen har vært ganske bortgjemt fram til nå.

IMG_20180623_133227_LI.thumb.jpg.f3068275bb96b3788924e556cd26bf05.jpg

Tok en titt ovenfra og bak revet:
Den grønn hvite er Seriatopora guttatus mens den mørkere på bildet er seriatopora "bird of paradise".
Dette er altså to typer som ikke skal spre seg i akvarier på denne måten men det går åpenbart helt fint det.
Fjernet på flere andre plasser og fikk nesten en halv bøtte med knust korall. 
Har ikke hatt noen spredning etter denne ene gangen i dette karet, men har hatt en liten før i et fraggekar av en av seriatopora artene, i tillegg til damicornis korallen.
Guttatus har bare gjort dette en eneste gang på 9 år.

IMG_20180623_133126_LI.thumb.jpg.66f18b5975bb4ddf4de101f7101b3a40.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå