Gå til innhold
Askefast

Rookie Red Sea Max 250

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor i Ski (follo) og skal hente mitt første saltvannsakvarium (første akvarium) ila denne uken. Håper noen vil hjelpe til ved å svare på noen av mine spørsmål:

- Er det helt katastrofe å bruke springvann og blande saltvann selv? Jeg har ikke noe filtersystem og tror ikke det vil bli aktuelt å ha stående svære tanker med vann osv. Jeg har inntrykk av at vannet er bra i området vi bor.  

- Jeg har forstått det riktig at det er levende stein som gjelder? Kan noen anbefale et sted å kjøpe dette? Jeg var i en butikk på alnabru hvor selv personalet synes de er så dyre at de anbefaler å handle et annet sted.

Hvem vet hva som skjer om 1 mnd, men akuratt nå er jeg der at jeg vil undersøke denne hobbyen uten å bruke altfor mye penger. Håper dere vil gi meg noen gode råd med dette som grunnlag. :-)

Anders

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om springvann er bra eller ikke kommer jo helt ann på hvor du får vann ifra. 
Har du kommunalt vann eller eget vann ?
Vil si det er større behov for ro/di (filteranlegg) med eget vann, kvalitet på kommunalt vann vil også variere.
Noen bruker springvann uten problemer, det vil avhenge av kvalitet på springvannet og litt ambisjonsmålet ditt med karet.
Ett filteranlegg vil uansett gi deg bedre vann og du vil sikre deg mot variasjoner i springvannet.
Bruker selv ro/di vann.

Du kan bruke både levede stein eller keramisk stein, eller en kombinasjon.
Søyler i keramikk er feks fint å kombinere med levende stein.
Levende stein kan en også få kjøpt privat, gjerne ifra nedlagte kar.
Hvor heldig du da er vil variere, mange kar som blir lagt ned er jo dårlig forfatning og da vil du få stein som vil lage problemer for deg.
Tryggeste er å kjøpe ny stein.
Vet korallen.no har stein inne feks.

Før du fyller i vann burde du vurdere om du skal ha innvendig bakgrunn eller ikke.
Innvendig bakgrunn er en fin ekstra plass for koraller.

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder springvann er jeg personlig skeptisk. Kan være OK hvis du skaffer deg en ledningsevnemåler eller TDS som viser at springvannet ditt ligger på et akseptabelt nivå. Og da tenker jeg konstant under 20ppm fra springen. Denne måler da summen av alle oppløste ioner i vannet som klor*, salter, forurensninger etc. som gir en ledningsevne.

Så vil nok mange hevde at det kommer an på hva du skal ha i akvariet ditt av levende, og at visse korallgrupper og annet trives godt med litt diverse fra vannet. Personlig liker jeg ikke det argumentet, fordi det vi (i alle fall de fleste av oss) etterstreber er et korallrev som ser rent og pent ut uten for mye forstyrrende alger. Alger som du derfor senere vil slite med å kunne bekjempe.

Så min anbefaling; bruk osmosevann hvis du kan, alternativt bruk heller sjøvann, så sparer du litt penger på salt. Du bor nær Drøbak, og der kan du etter avtale kjøpe nydelig sjøvann for en billig penge.

Vedr levende stein er det viktig å kjenne på steinen du skal ha, jo lettere den er, jo mer porøs og jo bedre er den. Er den tung, er den for kompakt og lukt godt på den, lukter det friskt sjøvann; bra stein. Lukter det høgg; la vær å kjøp.

Foruten Korallen som Vegard nevnte, åpner det to nye salte butikker i Oslo nå oppunder jul, en på Majorstua og en på Grorud som heter Tropestua. Innehaveren av denne kjenner jeg godt og kan gi mine beste anbefalinger. Kontakt dem på Tropestua.no og spør når de åpner så du kan komme og løfte og lukte på stein.

Så har du Wetpet i Moss og Zoohjørnet i Østfoldhallen en liten kjøretur unna.

Ellers vet jeg at som nybegynner er noe av det mest verdifulle du kan få er er å besøke noen med akvarier i drift og se litt på tips og triks. Vi er flere som sikkert kan ta i mot en visitt, og vil du ta en tur til Kolsås, Bærum, er jeg alltid klar for en salt prat.

*PS! Klorioner i liten skala betyr nada til saltvann, det finnes intet annet ion i sjøvann som har høyere konsentrasjon, så litt fra springen betyr intet.

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eagle gives some good advice, i think getting and ro-di water maker could save you problems in the long run, you can also buy from the shop if you visit often enough, wetpet is an ok store and you can get what you need, the new store tropestua look to be very promising, run buy one of the nicest guys i have met in the hobby and someone who is knowledgable and trustworthy

for the live/living stone there are two schools of thought it is very good and dose an experiential job of filtering the water and making a natural picture of the tank but it can come with some unwanted pests getting ceramic and adding bacteria to make it live dose just as good job but might take a little longer to offer equal filtering capabilities. for this see what the shops have and what looks best to you, both are relatively expensive but vital components

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Askefast
      Hei,
      Jeg har nettopp handlet inn et brukt Red Sea Max 250 som skal igangsettes så fort som mulig. I den forbindelse opprettet jeg en brukerkonto her for å sanke inn lærdom. Problemet er at for min det så virker ikke søkefunksjonen, og da blir det mye leting. Er det mulig å få hjelp til å finne de riktige sidene man bør lese som komplett nybegynner?
      Mvh Anders
    • Av 2nice
      Hei

Har nå latt karet gå i 3 mnd funker fint

• Av Børseth
      Jeg har aldri hatt akvarium før, men har alltid vært svært fascinert av de. Har nå et ønske om å få meg et lite saltvannsakvarium. Men, hvor skal jeg begynne? Hva må jeg tenke på? Hvordan skal jeg gå frem? 
      Er veldig ivrig etter å lære så all info tas imot med stor takk🙂