Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen

Anbefalte innlegg

:?:

Hei.

Er det noen som tilsetter KNO3 ( saltpeter) for å øke nitrate?

Mine verdier er Nitrate 0 og fosfat 0.009 det vil si 0 og.

Jeg vet at man kan tilsette saltpeter men det er helt håpløs å få tak i denne. Har spurt på apoteke, dem hadde ingen kjenskap til det.

I gamle tiden kjøpte man det på butiken som tilsetning til kjøtt når man lager pølser.

Mange sier at man kan kjøpe det på feleskjøpe men hva heter det?

Dem bruker andre benevnelser som f.eks. NPK-22-3-10 

Siden fosfat er lav og så burde tilsette også KH2PO4.

Har redusert belysning på refugium og mater mye men det er ikke nok for å få verdier opp på naturlig måte.

All-in-one biopellets har nesten ingen gjennomstrømning og.

Har dere noe forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tilsatt endel nitrat før i perioder for å justere balansen men gjør det svært sjelden nå. Brukte da vanlig kalksalpeter som jeg løste opp i vann og lot stå til jeg kunne skille ut den blanke løsningen. Denne visste jeg også konsentrasjonen på slik at jeg visste hvor mye jeg tilsatte, samt at jeg kontrollmålte nitrat i ettertid.

Men..om du også vurderer øke fosfat ville jeg bare fóret mer, eller gjøre som Vegard sier,  i tillegg kutte biopellets, er enklere sånn :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er mulig å kutte biopellets.

For å begynne sakte så kanskje minker jeg belysning av refugium fra 15 til 9 timer og ser hvordan det vil påvirke nitrat.

Veksten ev chato burde bli mindre og Nitrat burde øke.

Det komme å påvirke ph, men kanskje ikke så mye at det gjør noe markbar forskjel.

Senere hvis det ikke hjelper minker jeg gjennomstrømning av biopellets mer og kanskje fjerner den helt.

Må se hva skjer med vardiene.

Man kan skafe mer fisk som vil resultere i mer inorganisk nutriens og samtidig organiske siden vi må mate dem mer.

Det foregår mye diskusjon på Reff Central forum som sier at organiske nutriens gir bare mat til alger mens inorganiske til coraller.

Angående tilsetning så lurer på om nkp som selges på feleskjøpe kan brukes i akvariet.

Det er ofte andre tilsetninger som kan påvirke negativt. Er ikke akkurat kjemiker, og vet ikke om jeg vil ta sjanser.

Kjøpe det på apoteke blir ganske dyrt siden trenger god del av det til 1200l , dosering må skje over lengre periode.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte en gjødsel før som het krista k plus (om jeg husker navnet rett) til tomater.

Det var ren kno3, men pga terror er nok ikke den så enkel å få kjøpt lengre.

Bestilte den via felleskjøpet, men det er noen år siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir det ikke mer mening å fase ut biopellets førsr og la refugiet gå som vanlig? Er refugiet stort bok med sterkt nok lys i riktig spekter vil det alene kunne sørge for perfekte næringsverdier, og det vil aldri gi FOR lave verdier. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg redusert belysning i refugium så skal vente to uker. Se hva skjer med verdiene, neste step kan bli å fjerne litt av pellets og vente igjen.

Det er best å brukke litt tid så jeg ikke for for stor nitrat og fosfat hopp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og Godt Nytt År.

Siden siste innleg har jeg fjernet biopellets.

Nitrat har jeg nå på 2-2.5 og fosfat på 0.078

Utrulig nok så det lille forandring har stresa noen sps.

Trodde ikke at det ville gjøre noe utslag men noen koraller blekna og noen acro mista vev.

Det er nok dårlig kombinasjon med lav næring i akvariet og ganske høy kh (9.9-10.5)

Kunne tenke med kh lengre ned men siden har jeg liten forbruk av det og redusere co2 til reaktor vil påvirke calcium så enten må jeg få salt med lav kh verdig eller kutte ned co2 ti reaktor eller arbeidstid på den og bufre calcium manuelt. 

Eller ikke gjøre noe og vente enda litt til til no3 stiger mer og passe på fosfat. 

Har dere kanskje andre forslag hvordan senke kh til. 8.0-8,5 ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes ikke bra ut at koraller mister vev. Det hadde vært fint å vite noe mer om systemet, både innhold av koraller, verdier og hva som gjorde at du ville øke næringen i første omgang. Var det dårlig vekst/trivsel før endringen eller var det bare du syntes fosfat og spesielt nitrat var for lav som verdi i seg selv?

Ja, høy Kh kan i kombinasjon med lave næringsverdier og under visse forutsetninger være problematisk, men det kan jo være det er ting som får  koraller til å blekne og miste vev. Har du mange arter sps?

Kh vil normalt være enkel å senke om man kutter ned på tilførsel. Kalsium vil ikke falle like mye fordi koraller forbruker kalsium og kh i et forhold som er 20 ppm /2,8 dhk. Altså for hver dkh faller kalsium ca 7 ppm, noe som er lite i forhold til mengden kalsium som vannet holder på. (Et drop på 3 dkh utgjør jo bare et dropp fra 420-400 ppm) Men du kan jo ha i litt kalsiumklorid og  justere opp kalsiumet mens kh dropper. Nå skal det sies at en større forandring av kh kan bli problematisk siden koraller må venne seg til slike forandringer over tid.

Men som sagt, litt mer info om systemet hadde vært flott. Kanskje et bilde og....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke mange koraller, det er frags som er under testing etter restart av hele akvariet etter red bugs angrepet. Koraler som døde var grønn mantripora med blå/fiolette vekst kanter og to acropora. Jeg restarter helle akvariet.

Alle LS var tatt ut og kjørt i minimum 8 uker med sirkulasjon uten lys til alt dør ut men beholder bakterie kultur inne. Testet at det er ingen nitrat eller fosfat i LS før det ble satt tilbake i akvariet.

Det ble gjennomført i tre etapper.

Alle frags sliter når jeg setter dem inn. Dem levde ganske bra med lave verdier på nitrat og fosfat men det ble ingen vekst og til slutt dødde dem og.

Har tenkt at lav næring og kh på 9.9-10.5 som kan vare problemer derfor tenkte å øke næring i akvariet og senke litt kh.

Har oppdaget også at butikk har nitrat på 40 som jeg synes er ganske høyt.

Koraler blir stressa nor dem kommer til mitt akvariet som hadde 0 i nitrat.

Har bestilt tast av alle vann verdier for å se om det er noe som er galt der.

Mine verdier er nå:

Salt: 1.025

Temp: 25

Ca: 430

Mg: 1340

Kh: 9.9

Ph: 8.0

Fosfat: 0,078

No3: 2.5

Fe: 0 (dosserer hver andre dag men blir oppbrukt av refugium alger)

Endret av wojtek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte i dag en boks med 90g Kaliumnitrat på apoteket i Bjerregaardsgate i Oslo. En boks er vel ganske drøy i bruk, så kanskje det hjelper deg?  Den kosta 250 kr. De hadde 2 igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreløpig sa stiger nitrat sakte og kontrolert oppover, den skal helst stope på ca 5.

Aventer med tilsetning av kno3 og 80 g er ikke så mye på 1200 L med vann. Må nok skaffe større mengde.

Man må tilsete den dropervis over lengre peride og kontrolere vardiene for å finne forbrukke og tilsetningsmengden.

Dem har har det på flere apoteker og hvis du bestiller så for man det dagen etter.

Takk for tipse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En test av vannverdier som du har bestilt er ikke veldig dumt nei.

I tillegg så skader det heller ikke å prøve en eller flere bakteriekulturer på flaske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt etter oppstart med bioptim og biodigest en stund for får få systeme i gang.

Senere ble det biopellets  som carbon tilskud til bakteriekulturer. Har kuttet det nå og kjører kun refugium .

Tror du at jeg burde kjøre med suker , edikk eller vodka som carbon tilskud for bakteriekulurer?

Koraller for aminoacid hver andre dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir vanskelig å si hva som burde gjøres av endringer i systemet fordi det fortsatt er parametre som man ikke kjenner men som kan måles. I tillegg kommer det som ikke helt enkelt kan måles. I utgangspunktet og på bakgrunn av det du har gjort så burde karet fungere. Men når det er sagt så har sånne ting hendt andre også, for så etter lengre tid plutselig rette seg uten at man vet hvorfor

Karbonkilde i form av eddik etc kan man jo bruke i små mengder, men det burde være levelig for koraller uten slike tilsetninger for det finnes det mange bevis på i form av flotte kar. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sende vannprøver til testing. Da finner kanskje ut hva som er galt, og hvilken tiltak må tass.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har gått litt tid og akvariet gikk uten refugium i to uker.

Det er forandring:

no3 på 5 som er ok

po4 på 0.108 som er litt høy

Refugium er tilbake i gang så for se hva skjer med verdiene  

Har resultater fra marinlab test av vann.

Det er flere av verdiene som er ikke bra.

CU og AL, P og PO4

Jeg kan ikke forsto hvor kommer copper og aluminium i vanne.

copper kan komme kanskje fra rørene i huset

Aluminium har ikke pailing, brukket ikke aktiv kulle eller rovaphoss nå som kan ha inne alu stoffer.

leger vedlegg av testtene

Dere som har bedre kjemi kunskap kan se på det og se om det er flere ting som jeg burde bekymre meg for.

Hvordan kan man minke CU hvis det er vann som er problemmet?image.thumb.jpg.991bf978aa92212ed40cb19488779672.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om test viser økt kobber er ikke de mengdene der noe å bekymre seg over. Det samme gjelder aluminium. 
Heller ikke fosfat verdien er særlig problematisk, men den kunne vært noe lavere ja. Fosfat forbrukes normalt ganske fort opp så den vil rette seg selv.
Kalium er derimot litt uventet lav. Den burde være rundt 390. 
Det er uventet fordi mengden kalium i vannet normalt sett er ganske stor, og forbruket normalt sett er veldig lite. Den burde muligens økes sakte til et naturlig nivå igjen. Mange mener den er en viktig parameter å passe på for optimal farge, trivsel og vekst på koraller. Andre mener den ikke har så mye å bety for korallene.
Bakterier bruker blant annet kalium til vekst, og endel kalium forsvinner ut av systemet gjennom skummeren på grunn av dette. Ellers ser alt greit ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aluminium kan komme ifra fosfatfjernere basert på aluminium, som seachem phosguard med flere.
Rowaphos er basert på jern og ville ikke gi forhøyede aluminiumsverdier.
Har selv brukt mye phosguard, og var opp i 36,49 μg / l Al, uten å kunne se noen problemer.
Bytter litt på jern og aluminiumsbasert fosfatfjerner nå for å være føre var.

Så det var utslag på zink (Zn), kanskje lurt å se over magneter ? (Mulig jeg husker feil her)

Kobber kan komme ifra noen tilsetninger som feks aquaforest micro-e.

9 timer siden, wojtek skrev:

forandring:

no3 på 5 som er ok

po4 på 0.108 som er litt høy

Refugium er tilbake i gang så for se hva skjer med verdiene  

Har resultater fra marinlab test av vann.

Det er flere

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanske ett gammalt ämne men svarar likväl.

Chaeto-alger har en fördelning på cirka 80/1 så du genom att ta dem väck kommer du få ganska mycket högre nitrat. Rent procentuellt från 0-5 är ju enormt samma gäller fosfatvärdet.. korallerna reagerar fortsatt?

När det gäller tillsättningar för fosfat och nitrat.

Jag har för bägge. 

Kaliumvätefosfat, Kaliumnitrat med flera.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble brukt langt tid for nitrat gikk opp til 5

Problemene med korallene startet før jeg begynte øke No3 og Po4.

Refugium var frakoblet liten periode men den vil reduser nitrat ned når chaeto-alger skal voksne igjen. Fosfat kan jeg redusere med rowaphos men den er ikke så høy ennå.

Jeg lar refugium jobbe lit for jeg begynner med noen forandringer der.

Zink tror liger ikke så ille, hav saltvann skal ligge fra 0.00-7.00

Som jeg ser så er det noen varjasjoner som kan ha invirkning på at sps ikke trives, men mange av den var lave som No3 og Po4 før jeg kutta ut biopellets. Sps ville ikke vokse heller da.

Man kan finjustere på mange verdier men i utgangspunktet akvariet burde fungere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå