Gå til innhold
Konrad

Hvordan skal forumet se ut?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt en interesse av å få samlet den lille skare av saltvannsakvarister som ofte skriver og deler, spør og svarer og opprettholder et minimum av aktivitet innen hobbyen. Facebook er ikke akkurat skapt for denne type utveksling av informasjon. Derfor har jeg i all min naivitet et håp om at det vil bli mer aktivitet på saltvannsforum/andre lignende forum.

Men skal jeg være ærlig så liker jeg av flere grunner ikke det nye forumet som det er nå. 

All ære til Aleksander som har stabla på føttene forumet teknisk igjen, han har gjort en kjempejobb og er dyktig.
Det har mye med hvordan det ser ut i presentasjonen. 
La oss begynne med forsiden. Her er det dønn kjedelig og intetsigende fra toppen av. Et forum som omhandler noe av det mest fargerike, yrende, mangfoldig og smykkende man finne av levende vesener i sjø så framstår framsiden som blass og gråblå med en enkel dårlig tegnet vanlig klovnefisk som blikkfang. 
En skikkelig dårlig begynnelse altså.
Deretter listes det på et kjedelig og noe uoversiktlig (til å være forside) de siste postene. Fortsatt i gråblått dempet farge, der overskrift og forfatter nesten går i ett med den blålige skriften.

Så drar man nedover siden der det blir en dårlig oversiktlig opplisting av kategoriene pga skrift typer og størrelsen på dem. Teksten på hovedkategoriene (Levende dyr etc.) er nesten borte i sin tynne tekst av liten størrelse og så på blå bakgrunn da. 🙂  Savner en ryddig og lett leselig oversikt der kanskje kjøp og salg innlegg tones ned eller parkeres for seg selv under andre innleggskategorier. Bryte opp det monotone tekstbildet med farger, former, små illustrasjoner etc. Flytte medlemmers akvarier opp fra bunnen på kategori oversikten så den er lettere for nye og gamle brukere å se, klikke innom og finne inspirasjon...

Jeg kunne fortsatt med ganske mange momenter til men lar dette være en begynnelse til å få i gang en diskusjon kanskje.

Framsiden burde invitere til bortimot bare å sitte å se på den. Det burde være et avlangt og ikke for lite bilde av et enestående korallrevs-kar eller seksjon av korallkaret  som er i estetisk harmoni i både form og farge. En fryd for øyet og som får folk til å føle et velbehag allerede ved første øyeglimt når dem tipper inn på siden.

Sånn tenker jeg... 🙂

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konstruktive og verdifulle inputs Konrad. Jeg er helt enig i at førsteinntrykket er viktig for å skape interesse og nysgjerrighet.

Det hadde vært supert om vi kunne få noen attraktive bilder som møter oss når vi åpner siden, spesielt viktig for nye som åpner siden og bør få noen aha inntrykk umiddelbart.

Aleksander; lar det seg gjøre å finne noen flotte bilder fargerike med fisk, koraller som kan blåses opp på førstesiden?

På hjemmemøtet i oktober snakket vi om høna og egget og da med tanke på at et fungerende forum var egget. At vi som brukere faktisk bidrar med aktivitet blir da høna. 

Med en parallellforskyvning kan vi kanskje si at aktiviteten har gått noe opp, men skal vi nå gamle høyder bør vi kanskje legge et nytt egg i tråd med Konrads gode forslag.

Eller hva synes dere som leser og tildels skriver her?

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig at ingen andre har reagert eller har noen meninger om forumet og hvordan det kan gjøres mer attraktivt. Er facebook så nydelig lagt tilrette for informasjon og utveksling av erfaringer at det ikke er noen grunn til å bruke noe annet?

Eller er det litt kjedelig å kikke innom. Blir det uoversiktlig? Lite folk som kommer innom. Lite fart.

Det er faktisk litt sånn jeg opplever det og jeg er sikkert ikke alene.

Jeg teller meg nedover kategorier og under kategorier, og når jeg passerer 45 av disse kommer jeg til kjemi, men det stopper ikke der. Hele 63 !  båser skal man scrolle seg forbi nedover framsia. Dette er alt altfor mye!  Ha heller noen få tydelige hovedkategorier fremme, og heller klikk seg inn på disse for å finne underkategorien man starter eller søker etter tråder i, men... ikke sekstitre av disse. Noen kan og bør absolutt legges sammen. 

Og, det kunne også legges opp til at folk bruker søkefunksjonen mer ved å fremheve denne funksjonen på forskjellige måter, størrelse, tekst, farger, plassering, etc. slik at den ikke er til å unngå å få øye på. Det er tross alt en hel bank av svar på spørsmål som allerede ligger her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at forumet teknisk faktisk fungerer så bra at en diskusjon som dette dukker opp.

Og Konrad har flere god poenger, kunne sikkert vært en mere fresh design, men akkurat hva vet jeg ikke, er ikke mitt felt akkurat.

En opprydning i kategorier er nok ikke dumt.

Saltvannsforum og medlemmer av saltvannsforum kunne feks slås sammen.

En kan minimere og maksimere hver kategori hvis man vil for å få det mere oversiktlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av dette. Og Facebook er helt håpløst å bruke. Eneste grunnen til at jeg bruker det er at det er der folk er og ikke her. Men det er jo som du sier her på forumet informasjonen er. Vi kan kanskje "reklamere" litt for forumet på Saltvannsgruppa på Facebook? Altså skryte litt av det, og når folk for tusende gang spør om den samme tingen kan vi referere mer til forumet.

Jeg tror også folk vil være lenger på forumet hvis det er stiligere og bedre lagt opp. Men jeg tror ikke det er derfor det er så lite trafikk her. Jeg tror rett og slett svært få besøker forsiden i det hele tatt. Dette er det veldig å sjekke med Google Analytics som Aleksander sikkert har implementert. Er Bounce rate høy, betyr det at folk "snur i døra" og ikke gidder klikke seg videre fra forsiden. Da må man se på design og utforming. Man kan også se hvor mange undersider folk besøker, og hvor lenge de er på hele siten. Er der svært få som i det hele tatt er innom, må man skyfle flere over. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dess flere som har ærlige meninger om dette dess bedre bedre blir det. Og her håper jeg at ikke ildsjeler som har lagt mye tid og krefter i utforming av forumet føler seg støtt av synspunktene. Uten disse ildsjelene har det neppe vært noe forum i det hele tatt. Det er nettopp for at man vil ta vare på det som er gjort, at ikke alt arbeid er bortkastet, at man vil  ha fram synspunkter som kanskje kan forklare hvorfor folk ikke er her lengre.

At det finnes verktøy for å sjekke besøket er flott men det skal jo tolkes også, og da kan det være lurt å være obs på magefølelsen. Det man selv opplever, både bevisst og ubevisst, har helt sikkert også andre en følelse av. Det kan være som Vegard sier, "....mere fresh design, men akkurat hva vet jeg ikke...". Uansett så bør flere komme med sine synspunkter selv om det bare er noen få, og det trenger ikke være direkte tips til forbedringer, bare det blir nevnt noe.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen flere som har meninger eller som gidder å komme med dem her???

Facebook eller ingenting er altså dommen fra saltvannsakvaristene her i landet når det gjelder bruk av norske fora.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del har ingen formening om hvordan forumet skal se ut. Synes det er helt greit slik det er nå. Er mest opptatt av at det er aktive brukere på forumet.

Det jeg savner mest med forumet er oppdatering av poster under tråden «medlemmers akvarium».

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye konstruktiv tilbakemeldinger her, men det spørs om Aleksander (og co.?) har den ekstra fritiden som trengs for å ordne opp i alt dette?

Forøvrig synes jeg forslaget om et skikkelig blikkfang kan være en god start. En liten bildekonkurranse, der vinneren får bildet sitt på toppen av forumet kunne bidra til dette, så vel som en "boost" for interessen av forumet som følge av en konkurranse?

Endret av Haimat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå