Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Fizz

Hjel til oppsett av et litt avansert nanoreef :)

Anbefalte innlegg

Heisann! Etter å ha vært ute av hobbyen i rundt 10 år nå har jeg bestemt meg for å starte et litt avansert Nano-akvarie. Hittil har jeg kjøpt inn et ADA optiwhite akvarium på 46 liter (litt usikker på målene akk nå). Også har jeg alt av ferskvannsutstyr fra før, inkludert kolbe, eheim-bøttefilter, slanger osv.. . Planen er å sette opp akvariumet med sump på 23L og muligens et refugium(alt for å øke vannvolumet). Jeg ønsker å kunne holde vanskelige s/lps-koraller(skal hvertfall ikke være utstyret som holder meg tilbake), også ønsker jeg meg filtrering som fører til at vannverdiene holder seg stabile og slik at karet ikke krever vannbytter alt for ofte. Ser for meg et utrolig fargerikt, glassklart akvarium. :D Det er mye jeg trenger hjelp med, men i første gang tas tips om utstyr og rett og slett planløsning imot med stor takknemlighet! Om du har noe brukt utstyr å selge kan dette også være interresant. 

Nicolai

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par inputs.

I et lite nanosystem med de målsetninger du har: "fargerikt og glassklart" ville jeg gjort som følger:

Skrot Eheimfilteret, evt kun bruk det for å øke vannvolumet, men uten filtermateriell. Suppler heller med en effektiv skummer, næringseksport er alfa og omega i et lite system. Evt en liten beholder med aktivt kull for å få den ultimate klarheten.

Refugium er alltid et pre fordi du øker volumet, og hvis du bruker det til algevekst som regelmessig kan høstes får du der også næringseksport, først og fremst nitrat og fosfat. Chaetomorpha spaghettialger fungerer flott for formålet, gjerne med en liten lampe du har på om natten når akvariet ikke er belyst.

Belysning er meget viktig, og siden du holdt på sist for 10 år siden har LED belysning blitt den dominerende type lys. T5 har fått en renessanse den senere tid, men det spørs om karet du planlegger passer for de korteste 24W rørene som er 50 cm lange. 1 stk multispektret LED lampe er mitt tips, og med multispektret mener jeg en lampe med et sted mellom 6 og 10 typer LED farger.

Også en annen viktig input, kanskje den viktigste, begrens fiskemengde, velg koraller og andre invertebrater med omhu. Uansett hvordan du setter opp vil stabilitet være en av dine største utfordringer i et lite system. Tenk deg om to ganger når det kommer til sps. Det finnes nesten ubegrenset med fantastisk fargerike varianter av zoanthider altså knapper samt mindre skiveanemoner. Begge kategorier er mer robuste mot vannsvingninger enn sps.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk så mye for svar! Da er planen et 46L displaykar med 23L sump med et lite overhengsrefugium på sumpen. Et lite kullfilter hørtes absolutt lurt ut, skal ta det videre til overveielse. :) Planen med eheim filteret er enkelt og greit å fylle det opp med LS. Vurderer også sterkt å koble sumpen til en 30 liters dunk med saltvann for igjen å øke vannmengden. Man kan jo spørre hvorfor jeg ikke bare går for et større akvarium, men det er noe med disse nano-akvariene jeg liker godt. Når det kommer til livestock så tar jeg dette siden. Men det er som du sier så mye som har skjedd på den tekniske fronten siden jeg drev med dette, og hukommelsen er ikke helt god på dette feltet heller. Så jeg sitter og lurer på hva jeg trenger av utstyr, typ sirkulasjon og retur-pumper, skummer etc.. Noen som har et forslag til den komplette utstyrlisten jeg trenger?

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider