Jump to content

Recommended Posts

Hei jeg og konemor er i tankene på og bygge hus og vi ønsker oss et ganske stort saltvann akvarium :) ca 4000l 

så vi har jo noen spørsmål rundt ting og tang..

1. Akvariumet skal stå nede i stua på betong gulv må vi forsterke betongen i området det skal stå?:) 

2 oppsett messig med strøm lurer vi på hvor mange kretser vi skal legge opp til akvariumet som skal 

3. Fordamping og slikt av et så stort akvarium hva må vi regne med da ca på ei uke?:) har lyst på så si tett topp :) 

Vi er nokk litt ny i gamet når det kommer til saltvann :) 

Guest Vegard Myrvang

2. Strøm, du bør ha minst 2x16A kurser.

3. Fordamping.  På mitt system med ca 1000l vann fordamper det 9liter i uka +/-

Dette er med åpen topp, med lukket topp se opp for temperatur trøbbel.

Edited by Vegard Myrvang

På mitt (1800 l) fordamper det 2-4 liter per døgn. Ville ikke gått for lukket top, uten veldig godt avtrekksanlegg fra toppen. 

PS Ikke koble dette avtrekket til husets vanlige varmegjenvinningssystem, blir fryktelig dyrt når du må bytte hovedenhet ca annen hvert år på grunn av korrosjon. 

Edited by e-mu

Jeg er litt usikker hva prosessen var da de bygget karet og hva som ble gjort med gulvet  (Jeg jobbet ikke der da.) Vi er utrolig fornøyd med karet vårt. Det er mye mindre jobb en du skulle tro, veldig lite vi trenger å gjøre. det går stort sett av seg selv. Men dette skyldes av vi har en utrolig bra skummer, led lys som styrer seg selv, stort refugium og doseringspumper. Så karet styrer seg selv :)

Men en ting som er utrolig bra om du har plass til det. Sett opp to store tanker hvor du kan blande og oppbevare RO og saltvann. Vi har dette stående klart til enhver tid. Det er lagt opp rør rett til karet så vi fyller vann bare ved å vri på den kranen vi ønsker. Det er også automatisk vannproduksjon i det rommet når det begynner å minke. Det er viktig å produsere mye ro vann om gangen da varer membranen mye lengre. En sluk i nærheten av karet er også smart å ha

Edited by Adrian.F