Gå til innhold
aleks

Antall saltvannskar i Norge?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tenkt på hvor mange med saltvann det faktisk er i Norge? Uten å nevne navn var jeg i en diskusjon med en av eierne av en saltvannsbutikk som mente det bare var rundt 600 saltvannskar i Norge i 2017. Hva tenker dere om det, kan det være grunnlag i å se markedet er SÅ lite, eller er det er mange som er usynlige? Hvis det er korrekt det er rundt 1000 i hobbyen i landet, så er det ikke rart alle går konkurs.

Hva med ferskvann da, er den delen av hobbyen mer lønnsom?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peiling på hvor mange det er som har saltvannsakvarium i Norge. Men synes det er et interessant spørsmål.

Mitt inntrykk er at de som prøver ut saltvannsakvarie har vært innom ferskvann først og hatt ferskvann i noen år før de prøver saltvann. Har også inntrykk av at de aller fleste med saltvann er voksne mennesker som betaler av egen lomme. Er vel ikke så mange foreldre som kjøper saltvann til ungene(med mindre mor eller far har stor interesse for dette selv). Tror faktisk de fleste jeg kjenner på et eller annet tidspunkt i livet har hatt ferskvannsakvarium hjemme, ofte som barn. Enten det er et norgesglass med neontetra, gullfiskbolle eller større tradisjonelt glassakvarium. Kommer ikke på noen som har hatt saltvannsakvarium. Og av alle de jeg vet om som har hatt ferskvann vet jeg ikke om en eneste som har hatt et pent akvarium over tid. De fleste ender opp med masse alger, utslitt tålmodighet og en salgsannonse på Finn.no.

Nå merker jeg at dette ble litt negativt og det var egentlig ikke meningen, men tror allikevel det er noe i det jeg har skrevet. De som ender opp med saltvann har begynt med ferskvann og holdt interessen oppe over flere år og er villig til å investere de ekstra kronene det koster å ha saltvann.

Om min hypotese her er riktig så er det sannsynligvis ikke så mange som har saltvann hjemme, det positive er at de som har saltvann hjemme er ihuga entusiaster og ikke gir seg med det første.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et veldig innteressant spørsmål som jeg syns vi skulle ha prøvd å finne ut med å annonsere på facebook å her inne å se hva svar vi får så kan vi prøve å lage en oppsumering. 

Er en liste over hvor i norge salt akvarister bor på facebook å der er det rundt 200 som har skrevet seg opp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært kjempegøy å fått kartlagt antallet. Og gjerne hvor i landet de holder. I grunn mest for å kunne samles og evt rekruttere.. Da kan flere hjelpe den samme nybegynneren. Mye for å dele på de 100000 spm vi har i oppstarten. Men også for å få flere syn og erfaringer på forskjellige oppsett/problemer. Uansett om vi er 600 eller 2000 så er det vel aldri feil med fler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På første halvdel av åttitallet leste jeg en artikkel som anslo antall husstander med akvarium i Vest-Tyskland til å være mer enn 1 million. Akvariehobbyen har alltid vært større og mer populær der enn i andre europeiske land inkludert Norge.

Kanskje det finnes noe statistikk via zoobransjeforeningen, jeg kan spørre Svein Fosså om han kjenner til noe.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå