Gå til innhold
aleks

Er det greit med privatfragging?

Anbefalte innlegg

Hva syntes dere om privatfragging og salg? 

Jeg føler med en gang en sier order frag og salg her i norge kommer noen med stake og øks da alt går konkurs og verden brenner ned hvis en selger en frag eller ti, mens i utlandet ses fragging på som en positiv og hobbyfremmende ting som både bringer folk sammen, hjelper folk å videreutvikle hobbyen og bringer nye folk inn i hobbyen. 

Så hva tenker dere; er det "lov" å bidra med litt korallsalg som privatpersoner - kan vi se det positive i det, eller burde fraggere fryses ut av miljøet?  - en gang jo se på det fra to innfallsvinkler

1. Alle har rett til å tjene penger, det være en bedrift eller privatpersoner

2. Markedet er allerede så presset vi trenger bedrifter til å importere koraller i forhold til hva fraggere kan tilby.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener nå at det er en fin måte å få «samlet» miljøet, man tar turen til hverandre og får både prøvd litt forskjellig og mulighet til å få litt koraller til en OK pris. 

Jeg hadde nok ikke handlet noe særlig på butikker i starten da jeg følte det var en stor investering, og det hender enda jeg kjøper en fragg her og en fragg der.

og de som trenger å «trimme» korallene sine burde da få lov å få noen kr for det? :-)

savner litt muligheten til salg av fragger til butikker da, evnt gi fragger til butikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil nå si at det bør sees på som en bra greie jeg da. Hvert fall for oss nybegynnere. Jeg ser helt klart poenget med at man bør støtte opp våre norske butikker.. Hvert fall når man ser hva som har skjedd i det siste. Men om noen selger noen fragger her og der så bør jo ikke akkurat butikkene gå konkurs for det? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit. Ofte tar jeg ikke betalt for de heller, i alle fall ikke til kompiser. Frags som jeg har gitt bort er min "bank" i tilfelle jeg får et krasj og mister alt, så kan jeg enkelt få tilbake koraller å komme igang igjen fort uten at det koster ei nyre 😉

Og så er det jo alltid kjekt å bytte litt og 😄

Men til ukjente eller om det er noe veldig spesielt som har kosta meg dyrt så hadde jeg nok tatt litt betalt. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av problemet med å gi/selge frags til butikker er at de må dippe de. (I hvertfall de butikkene som er seriøse). Du kan jo tenke deg kostnad og tid på å dippe 50-100 fragger f.eks. Er umulig for de å konkurrere på pris med privatmarkedet. I andre land satser butikkene mer på salg av eksklusive og spesielle koraller med strain/opphav som f.eks. Tyree, Jason Fox, Reef Raft osvosv. Men prisene på disse fragene er ganske ekstreme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, selje skrev:

Litt av problemet med å gi/selge frags til butikker er at de må dippe de. (I hvertfall de butikkene som er seriøse). Du kan jo tenke deg kostnad og tid på å dippe 50-100 fragger f.eks. Er umulig for de å konkurrere på pris med privatmarkedet. I andre land satser butikkene mer på salg av eksklusive og spesielle koraller med strain/opphav som f.eks. Tyree, Jason Fox, Reef Raft osvosv. Men prisene på disse fragene er ganske ekstreme.

Jeg er usikker på hvor mange privatfragger går til butikker her i Norge? Det som kan være et problem er hvis noen smugler koraller inn i landet, fragger og selger. Men personlig syntes jeg å fragge og evt selger lovlig innhentet koraller er helt greit så lenge det kan defineres under hobbybasis ( hvis en har en bedrift så får en heller selge som en bedrift ). 

Finnes det i dag et undermarked av koraller i Norge eller foregår det meste i lyset?  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Alexjoha skrev:

Hvis noen vil ha fragger på Haugalandet så er det bare og ta kontakt så skal jeg gledelig selge dem :) (er vell åpenlyst nok?)

Hehe, jada. Det er åpenlyst. Nå regner jeg med du ikke passerer grensa med designer-SPS i reservedekket heller hehehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men det går kun i sps her :) så har en del av det.. i grunn så er ikke fragging et problem.. det er positivt med aquaculture så den dagen en bedrift sier i mot det så er det i grunn selvmord.. selvfølgelig så vil de ha monopol, men det vil aldri skje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JA, det må være greit med privat flagging, det er slikt vi bygger ett miljø i denne hobbyen. 

Men det er en forskjell på å drive en "svart privat butikk" og fraggen for å å pynte på akvariebudsjettet. 

Selv så valgte jeg å levere kun til butikk slik at jeg kunne bytte til meg varer. Jeg hadde rett og slett ikke tid til å kvitte meg med dette privat og jeg syntes det er en god måte å støtte den lokale butikken. Fraggene blir naturlig nok dyrere enn om jeg hadde solgt selv. 

Ett aspekt til er at jeg ofte synes akvarister fraggen istykker akvariet sitt. Jeg vil heller se ett utvokst korallakvarium med helt standard koraller enn ett akvarium med sps samling av ultra frags( selv om potensiale er skyhøyt så har jeg til dags dato ikke sett dette i Norge)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes at det er ok til en vis grad. er personer rundt om i dette landet som har gjort privat fragging til en butikk noe som ødelegger for butikker til de grader..

Når du reiser til butikker rundt om i norges land eller utland for å hente store kolonier med koraller, dele dem opp i biter for å så selge som  frag for en høy pris for at igjen personeen sitter igjen med moderkorallen blir helt feil for meg.... da kjøper heller privatpersoner en frag fra han istede for å gå på butikken for å kjøpe en korall for litt mer...

At folk selger frags for dem har overflod eller overgrod akvarium er helt okei synes jeg.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Jonasvp
      Fant ikke denne butikken under butikk prat, om den finnes så er det bare for admin og slette dette innlegget

WetPet i Moss er en kjempebra butikk. Parkering er også bra.
      Adr. Klostergata 44, 1532 Moss
      Veldig bra utvalg på koraller, fisk og invertebrater.
      Kanonbra service, til og med rom for en kopp kaffe og litt saltvannsprat.
      Mulighet for å bestille fisk, mot forhåndsbetaling, det synes jeg er flott.
      Jeg anbefaler denne butikken, god gammel JH standard ( snakker Bislett nå)
    • Av Jonasvp
      Butikken har levende til saltvann. Akkurat nå er de i fase preget av oppstart. De hadde noe levende invertebrater og fisker. En del LS og noen mykiser.

Hyggelig personale.
    • Av aleks
      Merket i går den svarte "long spiked urchin" som har vokst til ca 25-30cm inkl pigger lå på en koloni zoas i går. Trodde den bare rengjorde, men etter noen timer så jeg nærmere på kolonien, og ser den sitter og spiser opp knappene (spist ca 25 hoder i løpet av dagen) - noen erfaring med at disse og tuxido kan ta koraller?