Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er optimalt lys til refugium? Målte lyset jeg bruker som er 100 par og 5500 Kelvin (blåhvitt). Ikke optimalt?

received_10159414289275634.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men da snakker vi premium lys. Tenkte mer på om jeg har sjanse med det jeg har hehe.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et refugium kan jo være så mangt, et sted å holde dyr som ikke klarer seg i akvariet, en komponent i filtrering med ls, alger osv.

Hvis du tenker et refugium for å dyrke alger evt med litt pods fungerte et slikt fint for meg med kun et vanlig T8 lysrør med 2700 kelvin, altså slikt du kjøper på nærmeste dagligvarebutikk. 

Her er 2-3 ukers chaetomorpha produksjon i mitt forrige oppsett på ca 400 liter og refugium på 35 liter og et 15 watts sådan rør. 

D7473DC8-ADC5-41B6-994F-2543CEB0465F.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, Vegard Myrvang skrev:

Bruker en 45W LED pære med e27 sokkel, Sump Algae --- 6x450nm, 5x6500k, 2x410nm, 2x660nm.

Har ikke så avanserte data som deg Aleks, hva måler du med ?

Vanlig butikkkjøpt lampe?  (link?) - så 6500K er sweat spot, eller er nede i 2700K slik som du @Eagle nevner som er best? Kjører i dag en Tunze lampe.

@Vegard Myrvang bruker PAR-meteret til en seneye som å hente ut PAR, PUR, K og grafen der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2700 eller 6500 blir nesten litt hipp som happ for meg.

Kan hende jeg måtte ha kastet en halvkilo mer med 6500 belysning siden dette er mer nær dagslys, men når 2700 gir en tettpakket 10 liters bøtte på under tre uker så sier det at effekten er god.

Næringstilgang for alger er og et punkt. Når karet mitt var å betrakte som tilnærmet ULNS etterhvert så merket jeg det som fortsatt god vekst, men trådene i algenøstet ble tynnere og lysere i farge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Svein A skrev:

Denne bruker jeg knallgod, gir ca 15 K  (Tunze marine led)

012.jpg

Det kommer ann på hvilke versjon du har av tunze-lampen. Jeg har brukt en identisk før (litt tidligere versjon tenker jeg meg) som gir 6500K og det fungerte dårlig grunnet den ikke gir nok lys for alger etter min erfaring. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Vegard Myrvang skrev:

Ja, det er nok den enkleste løsningen. BRS hadde i hvert fall grei suksess med PAR38-lampene, og hvis du går for alge-versjonen så får du nok litt mer lilla?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 10.10.2017 klokken 19.08, aleks skrev:

Det kommer ann på hvilke versjon du har av tunze-lampen. Jeg har brukt en identisk før (litt tidligere versjon tenker jeg meg) som gir 6500K og det fungerte dårlig grunnet den ikke gir nok lys for alger etter min erfaring. 

Denne gir ca 15 K, knallgod ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Växtljus i det röda spektrat är helt överlägset. Köp en vanlig växtlampa (samma som används i drivhus). 

Det röda ljuset klarar av att tränga igenom cellväggarna och algerna i botten får lika mycket "nytta" av ljuset som det på toppen. 

Blått ljus eller vitt ljus har inte samma egenskaper och det som blir mer skuggit dör med tiden. 

Har testat många varianter men när jag bytte nu så slog det allt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9.10.2017 klokken 13.01, Eagle skrev:

2700 eller 6500 blir nesten litt hipp som happ for meg.

Kan hende jeg måtte ha kastet en halvkilo mer med 6500 belysning siden dette er mer nær dagslys, men når 2700 gir en tettpakket 10 liters bøtte på under tre uker så sier det at effekten er god.

Næringstilgang for alger er og et punkt. Når karet mitt var å betrakte som tilnærmet ULNS etterhvert så merket jeg det som fortsatt god vekst, men trådene i algenøstet ble tynnere og lysere i farge.

Det er mulig at jeg gjør hobbyen litt for enkel, men det enkle er ofte det beste :)   eneste grunn til at jeg hadde lys i refugium/sump var å få chaetomorpha å trives og da målte jeg trivselen i hvor mye jeg måtte kaste hver 14 dag når jeg skifta vann :) så jeg må nok være enig  med et par andre her inne.

Svein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Vegard Myrvang
      Tilater meg å lage en uken tema tråd selv om uka er godt igang.
      For en tid siden printet jeg ut en mangroveboks i petg plast og supplerte med 20mm pvc rør som bein.
      Mangroveboksen er fylt med grov korallgrus og noen spiseskjeer med aquaforest life source (antagelig ganske likt caribsea miracle mud ol) og ett par mangrover naturligvis.
      Den står i avrenningsboksen i avleggerkaret mitt og det er ikke noen fisk der, kun en strandreke.
      Det som er gøy er at det har eksplodert med liv, dvs små copepods, amphipods, det er små svermer av smådyr
      Fotokunnskapene/tålmodigheten strakk ikke helt til for å fange dem på bilde, men video gikk mye bedre.
      Så temaet blir: refugium Hvordan få ett yrende liv.
      Fyr løs!
      Har skrivd litt om mine erfaringer, dere andre har sikkert mye spennende å komme med av erfaringer og spørsmål.