Gå til innhold
Spathulata

Tips og triks for nybegynner til medium akvarist

Anbefalte innlegg

Hei jeg heter Geir,

Jeg har drevet med saltvann i ca. 5 år. Når en kommer fra ferskvann syns jeg det var vrient å orientere seg om alle andre hensyn som salt verden medfører for å starte opp.

Jeg lyttet til mange, gjorde mang feil men fant en rytme som fungerer for meg.

For at andre ikke skal oppleve det like tungt – deler jeg litt kunnskap.

1.       Valg av akvariet

I ett mylder av akvarier skal du spørre deg selv, hva skal jeg bruke dette til? Årsak velger du for store eller høye akvarier. Trengs mye kraftigere lys eller annet teknisk utstyr som igjen gir en mye høyere prislapp på hobbyen.

Selv valgte jeg ett kube akvariet (65*65*65 cm) som har masse innsyn. Utfordringen jeg fikk var innredningen av ett lite akvarium, dette løste jeg elegant med en «Aqua Roche» søyle og levende stein som ett rev. Scapen ble veldig bra (se bilder).

2.       Lyskilder

Videre lærte jeg fort at de fleste lyskilder har en begrensning på 50 cm høyde. Når man har akvarier høyere enn dette, øker også kostnaden til lys. Selv valgte jeg GHL Mitras som fungerer utmerket for meg. Innstillingen av lyskilder kan i seg selv være komplisert, bruk både bruksanvisningen og Internett, dine leverandører og dine venner som støtte apparat.

3.       Vann skifte i ett etablert system

Jeg lærte fort at man trenger en beholder eller tønne, nettopp for å tilsette springvann som skal blandes ut med salt. Ja, du leste riktig jeg anvender kun springvann og blander opp med det saltinnholdet jeg skal ha (måles med ett hydrometer). 1,026 i saltinnhold hos meg.

Sist men ikke minst blander jeg inn sporingsstoffer (CA, MG, KH buffer) for å opprettholde vannverdiene i mitt akvarium.

Jeg tilsetter en pumpe som blander salt og sporings stoffer og lar pumpen blande alt dette sammen i nøyaktig 1 time. Sjekk, at saltinnholdet du skal tilsette er likt med vannet i ditt eksisterende akvarium

Selv skifter jeg 20-25 % av akvariet i uken. Noe mange syns er mye.

4.       Teknisk utstyr

For meg er en god skummer (valgte Deltec) en av de viktigste funksjoner. Denne gjør følgende jobb hos meg, den produserer oksygenrikt vann, samt fjerner avfall i akvariet. Skummer toppen renser jeg en gang i uken.

I ett nytt system setter jeg også inn ett sandfilter, av to årsaker. Jeg ønsker å øke vannvolum og filter kapasitet for å holde nitritt verdier nede. Den eneste forskjell fra ferskvann er at du må benytte en annen type sand (oolith sand) i PVC beholderen til pumpen.

I ett etablert system, er jeg mere opptatt av Fosfat og Nitrat verdiene (avfalls stoffer etter foring av fisk og koraller). For meg ble løsningen en liten Reaktor fylt opp med Rowaphos medie og en filter sokk for å polere vannet blankt (Deltec crown), for å først kontrollere fosfat verdiene inkl. eventuell algevekst.

For å kontrollere nitrat, kan man enten redusere foring av mat, sette inn en ytterligere reaktor med f.eks. bioballer som suger til seg nitrat eller øke vannskiftet. Det finnes også flere metoder.

5.       Å sørge for biologisk liv i ditt akvarium

For mange av oss er det en utfordring bare å kunne holde alle organismer i live. Denne fasen har jeg passert og klarer med få unntak å holde alt i live. Det mest vriene for meg er f.eks. Australske koraller som er mer sensitive da jeg pr. i dag ikke kjører omvendt osmose vann (RO).

Jeg bruker «Less is more metode» med dette mener jeg, stress mindre, for mindre og nyt utsikten. Jeg måler kun vannverdier en gang i uken og korrigerer når jeg må.

6.       Vekst av koraller

Når man mestrer punkt 5 nevnt over. Tar man så steget for å sikre vekst av koraller. Selv om jeg tilsetter kunstige stoffer for å opprettholde balanse verdiene (CA, MG, KH) i mitt system har jeg lite normal vekst på korallene.

Mitt tilsvar blir derfor å installere en kalsium reaktor, denne reaktor installeres med ARM medie , en CO2 flaske og trykkmåler.

En, kalsium reaktor hos meg skal ha følgende nyttefunksjon. Den skal opprettholde kalsium tilførsel, magnesium og kh stabilisering i mitt system. Enkelte mener at den også kan bistå i opprettholdelse av saltinnhold (salinitet).

Mitt prinsipp er nærmest mulig naturen og jeg velger heller en reaktor (slik beskrevet) kontra balling metoden som mange andre praktiserer.

Oppsummert:

Om dette lille innlegg ga deg en piff i riktig retning som nybegynner – medium bruker. Skal du bedømme, dette ble mitt snitt utdrag om den store forskjellen med å komme fra ferskvann til nettopp saltvann.
Happy Reefing!

15493967_10153924189865388_1098209476_n (2).jpg

17579969_10154202892170388_519617694_n.jpg

17671301_10154202891465388_412702263_n.jpg

19512453_10154431350560388_816227944_n.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Bra innlegg, men jeg synes ikke det passer under Våre største tabber, siden jeg ikke leser noe om tabber her.

En ting jeg savner i ditt innlegg, som i hvertfall er viktig i mitt akvarie, er god sirkulasjon. Med god sirkulasjon mener jeg at det i forhold til ferskvannsakvarie er krafig sirkulasjon overalt i akvariet. Gjerne med bølgeeffekt. Dette kan ofte være en utfordring å få til, fordi vi gjerne vil gjemmne pumpene, de blir derfor plassert bak i hver ende av akvariet og pumper mot hverandre. Noe som ikke er så gunstig da man får et område i midten med dårlig sirkukasjon. Når man setter opp pumpene, skal man plassere de slik at hovedstrømmen skal kunne gå rundt i akvariet. Med det mener jeg at om man har to pumper, en på hver kortvegg, så bør den ene stå ved bakveggen, mens den andre står ved fronten. Kanske også en høyt i vannet og en lavt. På denne måten vil strømmen fra den ene pumpen 'mate' den andre.

Husk også på at etterhvert som korallene gror,  kreves det mer sirkulasjon for å unngå dødsoner. Har man slike dødsoner, er det her man vil se eventuelle problemalger først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå