Gå til innhold
Vegard Myrvang

Refugium: Hvordan få ett yrende liv.

Anbefalte innlegg

Tilater meg å lage en uken tema tråd selv om uka er godt igang.

For en tid siden printet jeg ut en mangroveboks i petg plast og supplerte med 20mm pvc rør som bein.

Mangroveboksen er fylt med grov korallgrus og noen spiseskjeer med aquaforest life source (antagelig ganske likt caribsea miracle mud ol) og ett par mangrover naturligvis.

Den står i avrenningsboksen i avleggerkaret mitt og det er ikke noen fisk der, kun en strandreke.

Det som er gøy er at det har eksplodert med liv, dvs små copepods, amphipods, det er små svermer av smådyr :)

Fotokunnskapene/tålmodigheten strakk ikke helt til for å fange dem på bilde, men video gikk mye bedre.

Så temaet blir: refugium Hvordan få ett yrende liv.

Fyr løs!
Har skrivd litt om mine erfaringer, dere andre har sikkert mye spennende å komme med av erfaringer og spørsmål.

mangroveboks6.jpg

mangroveboks5.jpg

mangroveboks4.jpg

mangroveboks3.jpg

mangroveboks.jpg

Endret av Vegard Myrvang
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig! God idè og veldig kjekt å se sånnt yrende liv :)

Litt vanskelig å se på bildet, men står boksen helt inntil veggen under overrennet slik at det blir litt sirkulasjon gjennom boksen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg prøver å holde den helt inntil avrenningskammen, nettopp for å få litt sirkulasjon.
Nivået varierer litt i avrenningsboksen, noen ganger er det over kanten på mangroveboksen.

Prøver tilsvarende i ett annet kar nå, der kjører jeg avrenning rett ned i mangroveboksen.
Usikker på om ikke det blir for mye, men jeg prøver en stund.

Endret av Vegard Myrvang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av aleks
      Hva er optimalt lys til refugium? Målte lyset jeg bruker som er 100 par og 5500 Kelvin (blåhvitt). Ikke optimalt?