Gå til innhold
Jonasvp

Skummer totalvolum system ca 2300 liter

Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med å planlegg innkjøp av ny skummer.

Ønsker mulighet for å rense kopp automatisk.

Ønsker intern skummer. 

Størrelse har ikke så mye å si, da det er god plass i sump.

Er mer ute etter kvalitet enn å kjøpe en billig skummer.

Kom gjerne med tips, og egne erfaringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BK300 Deluxe med Avast Swabbie eller AquaDriver SkimClean 300 HELIX, da har du en god og støysvak skummer i mange år. Har ikke cleanerne selv, men har ti års erfraing med BK300:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert bra valg som e-mu skriver, jeg bruker selv en BK deluxe 200 på et 1/3 så stort volum som du skal ha. Den er til de grader overdimensjonert, så tror du ville klart deg bra med en 250 versjon kanskje 300 hvis stor belastning.

Jeg tenkte imidlertid å nevne at slike swabbie rensere har sine effekter...

Jeg har kommet til at jeg bare vil bruke sådan når jeg er bortreist fra karet mer enn 4-5 dager fordi:

Med swabbie må du regne med noe redusert effekt på skummeren, mao. på en BK må du justere opp skummerpumpen noe. Jeg kjører hvis uten swabbie på 40-42 på innstillingen av RD3 pumpen, men med swabbie må jeg opp i 48-50 for å få samme effekt. Jeg kjører våtskumming slik at koppen tømmes to ganger i uken.

Årsaken er at du har en del gods i swabbien som virker nesten motsatt av hva du ønsker; skummerkoppen holdes fin og ren på innsiden, mens swabbiens overflate blir full av skummerguffe, noe som jeg ser bidrar til redusert effekt, et hinder for skummet mao.

Om skummerkopp med swabbie renses like ofte som kopp uten swabbie så spiller det antagelig mindre rolle. Men jeg tror de fleste som meg kjøper swabbie fordi de er late eller er mye på farten.

Min konklusjon; er jeg hjemme, kjør uten swabbie og rens koppen hver 5-6 dag, skal jeg på tur noen dager sette inn swabbien og øk effekten på skummerpumpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de andre sier, helt klart en BK skummer. Jeg har en 6 mnd gammel BK supermarin 250 med rd3 pumpe stående som jeg ikke får bruk for på en god stund. Kan selge den til deg om du er intr. Har orginal pappeske så sending er ikke noe problem. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger. Ser at BK går igjen. 

Ser den med at slikkepotten på svaberen blir skitten. Finnes det noe som spyler disse slikkepotten rene. Det hadde vært noe.

Må lese meg litt opp på kapasitet på disse skummeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, BK skummerne gar drenering fra skummertoppen. 

Søk etter Aquadriver Skimclean Helix så finner du en selvrensende skummertop, finnes også ekstrautstyr som spyler toppen også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke har misforstått noe, så er denne Aquadriver skimclean en relativt lik enhet som Avast sine, men man kan supplere med en tilleggsenhet, en "vaskering" som spyler skummerøret på utsiden. Da supplert med en vannkilde og pumpe. Det er jo greit sånn luktmessig når du får en fortynning/skylling av koppen og avrenning til en egnet beholder.

Men det løser vel ikke problemet med all skitten som setter seg på nalen og konstruksjonen på innsiden av skummer røret? Det er den detaljen jeg gjerne skulle ha sett en løsning på for å få en langvarig effektiv skummertopp uten for frekvent vask.

Mener å huske Deltec hadde slike selvrensende topper, men finner de verken hos Deltec eller DD nå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har og forsøkt å finne dette, en spyler som renser nalen, mener jeg så en filmsnutt på dette en gang. Men husker ikke hvilket merke. Er jo nalen jeg vil ha ren. Når skummet har kommet på utsiden av helsen og mot koppen er det meste av jobben gjort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jag har forstått det, så kommer SkimClean med spyling av nalen/stigerøret. Den suger  'Vaskeringen' er ekstarutstyr og vasker skummertoppen ytterring.

Endret av e-mu
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest og spurt meg litt for så tror jeg jaggu meg det blir å bestille en slik Aqua driver SkimClean dings.

Med et prospekt på null rengjøring av skummer med måneders intervall, så blir det for fristende😜

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er samme konklusjon jeg har kommet fram til, men først må jeg finne meg en ny skummer.

Etter det jeg kan lese meg fram til, så renser den nalen med ved å spyle. Akkurat det som ble etterlyst lenger opp,

Fant du ut det samme Eagle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Japp

Se ReefCentral under Royal Exclusiv på sponsordelen/Norwayeagle.

Den amerikanske importøren av RE har personlig erfaring med denne duppeditten så jeg har bestilt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vel bestilt via Webzoo/Jan Holt som alt annet jeg har av utstyr nå, men av forståelige grunner ble det utfordrende😞. Du finner den hos Mrutzek Meeresaquaristik i Tyskland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mrutzek Meeresaquaristik har jeg brukt før, når ting ikke lar seg skaffe i Norge.

Er det noe med JH som jeg ikke har fått med meg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, trodde JH var selve bautaen i denne verdenen. Bisletttiden var nok JH sin storhetstid. Håper på gjennoppstandelse, for de er flinke folk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter vurderinger hit og dit,  har jeg kommet fram til at jeg mer og mer ser ut til å velge følgende 

BK supermarin 300

http://royalexclusiv.net/en/skimmers/skimmers/bubble-king-r-supermarin-200-300/bubble-king-r-supermarin-300-rd3-speedy.html?MODsid=ec3aa0190e198bb19038a89ca8cdcf72

Men som sagt, valget er ikke tatt og tar gjerne i mot argumenter for å kjøpe noe annet.  Eller hører fra noen som bruker denne 300 serien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir sikkert kjempebra, men vil mene du kan greie deg med en størrelse mindre altså 250.

Min 200 deluxe er nok liiiiiitt for stor for mitt system, og jeg angrer litt på at jeg ikke hørte på Torsten hos RE som ville selge meg en mindre og rimeligere skummer.🤑

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dveler litt med det ang str 250 vs 300. 

Tenker at en god diameter (300) på røret der hvor skummet dannes vil tillate flere små bobler på toppen av overflaten. Som igjen dyttes oppover. At 300 serien vil gi meg muligheten til å skumme på flere forskjellige nivåer. Altså et større spekter enn 250 serien.

Etter min oppfatning så er kombinasjon på bredden der hvor skummet dannes og lengden på halsen viktig. Riktig balanse mellom disse to vil gi en god skummer.

Har god plass da sump står ved siden av hovedkar og ikke under.

Frykten er vel at systemet mitt ikke leverer nok for at skummeren skal operere mest effektivt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av BCH
      Selger diverse til veldig bra priser!!
      TEKNISK;
      Alder på utstyr ca 2 år.
      Skummer Deltec SC2060 2500,-
      Tunze 3155 Osmolator (komplett vannpåfylling fra dunk) 400,-
      Nitratfilter i acryl for pellets men uten pumpe 300,-