Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Spennrik

Hva trengs til et saltvanns akvarium

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer sterkt å kjøpe og starte et saltvannsakvarium, et på 370l med sump, men som ikke har noe annet. 

Derfor lurer jeg på hva slags utstyr som er absolutt nødvendig, og hva som er greit og ha. 

og er det smart å ha en computer til akvariet?

Hadde satt stor pris på forslag til hvilke merker og modeller av de forskjellige tingene som er gode og ikke for dyre :)

Takk for svar på forhånd :)

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Velkommen på forumet. Som i alle hobbyer finnes det minst like mange meninger som deltagere.

Hva du trenger av utstyr er avhengig av hva du har tenkt å ha i akvariet. Men du har et godt utgangspunkt med en 370 plus sump, synes jeg. Det er nemelig slik at skal du lykkes med saltvannshobbyen over tid så må du ha stabile vannverdier over tid. Dette er mye vanskeligere å få til i et mindre akvarie. Med vannverdier mener jeg her: pH, KH, Ca , Mg, samt nitrat. Det finnes mere man må holde styr på etterhvert, men til å begynne med holder det med dette.

Når det gjelder utstyr så er det som  sagt avhengig av hva du skal ha av levende,  men jeg vil anbefale å starte med litt enkle fisker, som ikke blir større enn ca 15 cm i fullvoksen størrelse, noen nyttedyr (snegler, erimittkreps, kråkeboller), og noen mykkoraller, skiveannemoner.

For få dette til å virke, så må du ha litt levende sten, kanskje 10-30kg, en god skummer, og bra sirkukasjon i akvariet. Gjerne med pumpekapasitet på 20-40 ganger akvariestørrelsen. Skummere er gjerne oppgitt i hvor stort akvarie de kan håndtere, dette er som oftest sterkt overdrevet. Etter min mening, så er dette det viktigste du kjøper, så ikke spar her. Lys må du også ha, men til mykkoraller,  trenger du ikke den samme lysstyrken som til en del LPS/SPS koraller. 

Men det aller viktigste er å ha 'litt' tålmodighet, å få et saltvannsakvarie til å gå og se pent ut kan ta litt tid.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider