Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!

Anbefalte innlegg

Endelig har jeg fått disse etterlengtede pumpene i hus. Vår felles venn Tom Selvåg fortalte meg hvor stille disse pumpene oppererte.

Vel, det kan jeg underskrive på. Vedlikehold er også en enkel sak. Lett og komme til for rengjøring av impeller. Pumpene har også den geniale teknikken at de 1 gang i døgnet stopper automatisk, og går i revers for 30 sekunder med 30% kapasitet. Dette for å rense seg selv. Alle de forskjellige muligheter for pumpeintervaller har jeg ikke fått utprøvd til fulle. Jeg fant ut at magnetene kunne byttes ut, for å klare 20 millimeter glasstykkelse. Så nå henger det en pumpe på kortveggen med et par ekstra magneter fra en gammel pumpe. Har nå 3 pumper og har allerede bestilt 1 til, med de kraftigste magnetene til alle pumpene. Gleder meg til å få satt opp alle pumpene. Sist men ikke minst. Fruen i huset ble veldig fornøyd med redusert støy. 

MVH  Ulf Peter Knutsen. Ekebergveien 10B - 3084 Holmestrand tlf 91633409

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Vi har 2 i karet også og vi er veldig fornøyd. Vi er som ´ lyd allegisk ´. Vi kjører 50% nå og vi hører ikke noe lyd. 

Endret av Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De hadde forhåndsbestillinger på flere 100, deriblant mine.

Ventet vel 7-8 måneder, godt jeg er en tålmodig sjel

Regner med du vurderer closed loop på ditt nye prosjekt e-mu??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også har mer støy enn det jeg mener en pumpe som reklamerer med at den er lydløs. Fikk til og med en erstatningspumpe fra tunze. Må si de ikke svarte til forventningene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål til dere med erfaring med Stream 3:

Har dere tips til "sluttstykket" på pumpen? Er det bedre effekt med den ene typen fremfor den andre eller er det kun plasseringen av pumpa som bestemmer dette?
Jeg har ett 2m akvariet og tenker å sette dem vertikalt på hver sin side av avrenningsboksen (bakvegg) og jobbe sammen slik. 
tunze.jpg

Tunze har en felles kontrollerkabel (7092) til disse pumpene. Er det noen som bruker denne? 
- Jeg syntes det virker fornuftig å kunne styre begge via en kontroll.

Tunze har også en Y adapter kabel som kan kople til moonlight i tillegg til to pumper som over. 
- Noen med erfaringer her?

Denne plasseringen av pumpene gjør det litt vanskelig for meg å få dem ut og inn. 
Hvor ofte bruker dere å rengjøre pumpene? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får mest trykk i pumpene om du ikke setter på koppen i fronten. Men det krever at de settes mer horisontalt fordi flow blir rett frem. Om du trenger maks effekt er jo ikke sikkert.

Med tanke på at avrenningsboksen din ikke er sentrert tenker jeg at høyre pumpe bør plasseres helt i høyre hjørne, alternativt på sidevegg midt mellom front og bak,

Venstre kan stå der den er, men da bør pumpene antagelig gå i sekvens annenhver gang. Om du setter den helt til venstre, har du mulighet til å bruke alle flow metoder.

Jeg rengjør pumpene en gang i året, husk de har selvrensfunksjon som faktisk er ganske effektiv.

Jeg brukte 7092 helt i starten, men hadde ikke behov for denne når jeg skulle ha i et par pumper til og bruker nå en 7000 smartcontroller 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå