Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt om meg.

Geir heter jeg.  Bor på kjelller(Lillestrøm)

Hold på med salt i snart 12 år. Og er over gjennomsnittet interessert. 

Karet som blir satt opp er 

Et aquarium system akvarium

Teknisk  utstyr:

Skummer : octo  Reef Classic 110 s

Retur: octo Reef vario  2 s

Sirkulasjon: 4 x Mpqd 

Lys: Ecotech xr30 g4 pro

Dosering: ghl Profilux stand alone.

Levende:

Blir oppdatert ettersom karet er i hus. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

05.07

Noen bilder av karet. 

Scapen  er noe endret, men starter med mest dødt. Blir noen få kilo med levende, som blir flyttet over til du må ettervært.

20170704_181147.jpg

20170704_223557.jpg

Endret av Gguldal
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Trond Christiansen skrev:

På tide at du får i gang noe kar igjen Geir! :D

Dette blir bra!

Ja syns nesten det! Blir ikke noe spennende oppi her før jeg er tilbake fra Thailand i August, men setter det opp med stein osv:) og lar det stå til jeg er hjemme igjen:)

20170705_225022.jpg

20170706_024419.jpg

Endret av Gguldal
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Holtan skrev:

Hvor får man kjøpt de akvariene? Pris?

Webzoo / Jan Holt selger akvariene der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var karet fylt, og ting montert. 

Driver nå og bygger både ro og balling inn i skapet vesidna. Skal også få bygd det litt penere med tanke på det estetiske, men greit og å ting til fungere først:)

20170709_133125.jpg

20170709_164807.jpg

20170709_164815.jpg

Endret av Gguldal
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite nytt som har skjedd. Hjemme igjen fra Thailand og ting ser ut til og gå greit. 

Var og hentet noen koraller som har stått hos en venn av meg. Så får vi se hvordan det går:)

20170902_202447.jpg

20170831_162407.jpg

20170830_224147.jpg

20170830_224116.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte koraller på bildene dine Geir.

Bør være en inspirasjon for mange av oss å få til  slike fine vekstformer i karene våre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært litt frem og tilbake i tenkeboksen her ang balling vs reaktor. 

Jeg har da endt opp med og kjøpe meg en kalk reaktor. Da jeg alltid har gått for balling, velger jeg da denne gangen og prøve noe helt nytt for meg. 

Her kommer da spørsmålene mine. 

Hva velger folk og kjøre som kalk medie? Og blander dere da evt inn magnesium? Har lest litt her og der at blandingsfordelene er rundt 10%/15% magnesium medie mot 90%/85% Kalk medie.  Hvor mange dråper i sekundet/minuttet?

Valget mitt falt på octo Reef cr-100. Da karet mitt ikke er alt for stort.

20170908_202958.jpg

20170908_210208.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har kjørt med kalkreaktor i mange år, veldig enkelt å bruke synes jeg. Bruker Deltec 600S  og den går 24/7, noen velger bare å bruke den når lyset er på på grunn av at en reaktor gjerne senker pH med 0,1-0,2 grader. Jeg bruker i steden en kalsiummikser på ATO vannet som øker pH på natten.

Jeg justerer min reaktor til å ha minst 1 drope Co2 per sekund, deretter justerer jeg vanngjennomstrømmmen til å gi mellom 30-40 KH på vannet ut. Det er her den største utfordringen ligger, om man bruker nåleventil på vanntilførselen vil denne endre seg/tette seg over tid. Så dette må overvåkes. Har også forsøkt med en balling matepumpe, men den jeg hadde er ikke beregnet på kontinuerlig drift og gav også for lav gjennom strømning.

Av media har jeg sluttet å tilsette Mg, men gjorde det i begynnelsen. Jeg har har hatt best suksess med ARM media, men har også brukt Deltec Hycarb. Ulempen med ARM er at det over tid samler seg en del støv i reaktoren, som kan føre til litt støvkorn i vannet. Men det jan komme av noe annet også. Jeg bruker også en del døde koraller som jeg knekker opp i reaktoren.

Endret av e-mu
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg valgt og gå for en annen reaktor.  Rett og slett fordi jeg kan ha den i sumpen og den ikke har behov for en matepumpe. Valget falt ned på tunze 3171. Venter også på og prøver og kalibreringsveske. 

I mellomtiden har jeg fått puslet litt med og kontrolleren. Fått festet den der jeg vil ha den.

20170915_185107.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så mye som har skjedd i det siste. Driver fremdeles og stabiliserer karet. 

Her er et par bilder tatt i natten.

Lyskilde: lommelykt

20170928_230205.jpg

20170930_022100.jpg

20170930_022212.jpg

Endret av Gguldal
Fler bilder
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå