Gå til innhold
jossi

Dag-Josteins akvarieverden

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. Lenge siden sist. Nå tenkte jeg at jeg skal bidra litt igjen her inne. Jeg var med aktivt fra 2008, men av forskjellige grunner ble jeg passiv på Saltvannsforum. Jeg hadde en tråd som hette Dag-Josteins 3000 liter.  Jeg har fortsatt dette akvariet, samt noen flere. Bl.a. en 1120 liter, 530 liters mangrovekar og 6 oppdrettskar for koraller. Dette er mitt fristed i livet, da jeg ble ufør etter en arbeidsulykke for drøye tre år siden.  Det kommer bilder fra akvariene mine etterhvert. Men jeg starter med å vise litt bilder fra vårt nyeste prosjekt:

Har hatt et tungvint vannbyttesystem, men 300 liters vanndunker for blanding av nytt saltvann inne. Nå er vi lei dette sølet, og flytter vannbyttingen utendørs. Har kjøpt en 1000 liters plastdunk som vi har hukboret og kobler til sumpen inne i huset. Tanken blir vinterisolert, og vil ha fast gjennomstrømning av vann fra annlegget inne. Ved vannbytte tømmes tanken på 1000 liter rett i sluket ute. , mens krana er stengt inne. Så fylles vann i tanken ute , og det fylles på salt for 1000 liter, som kobles til skvariene inne igjen når det har fått blandet seg et par dager. Det legges inn varmeelementer med thermostat og sirkulasjonspumpe i dunken. 

Slik er planen ihverfall. Her noen bilder fra prosjektet. Vinner sannsynligvis ikke byggeskikksprisen, men jeg håper og tror prosjektet vil funke. Mye gjennstår, men nå er det isolert i bunn. Innkledning og isolert takluke er neste steg.

IMG_3414.JPG

IMG_3415.JPG

IMG_3419.JPG

IMG_3423.JPG

IMG_3424.JPG

IMG_3425.JPG

IMG_3426.JPG

IMG_3427.JPG

IMG_3428.JPG

IMG_3429.JPG

IMG_3431.JPG

IMG_3432.JPG

IMG_3433.JPG

IMG_3434.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har boret eget vann til huset pga stort vannforbruk, og alt vannet renses gjennom et stort rensefilter og osmose, slik at jeg kan fylle vann direkte fra vannslangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig å gjøre ting enklere i hverdagen, og så er det morsomt å finne på og lage ting. Fortsett og post bilder, Jossi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke vinner noen byggeskikkpris, så får du i alle fall fortsatt høy kredibilitet blant oss akvarister.

Kreativt oppsett og superfint å få med deg også på det nye nå teknisk fungerende forumet.👏🏻👏🏻

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 14.6.2017 at 8.26, Eagle skrev:

Om du ikke vinner noen byggeskikkpris, så får du i alle fall fortsatt høy kredibilitet blant oss akvarister.

Kreativt oppsett og superfint å få med deg også på det nye nå teknisk fungerende forumet.👏🏻👏🏻

Så flott at dere er igang igjen. Jeg skal bidra så godt jeg kan.

Den 14.6.2017 at 8.26, Eagle skrev:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 14.6.2017 at 0.10, e-mu skrev:

Viktig å gjøre ting enklere i hverdagen, og så er det morsomt å finne på og lage ting. Fortsett og post bilder, Jossi.

Den 14.6.2017 at 0.10, e-mu skrev:

Ja det er gøy å prøve ut litt nye metoder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommet et stykke på vei. Første 1000 liters vannbytte utført. Litt småjusteringer, snekring og vinterisolasjon står igjen .Men det funket, så jeg er super happy. Må lage til 1 returavrenning til for å være sikker.

IMG_0053.JPG

IMG_0056.JPG

IMG_0060.JPG

IMG_0076.JPG

IMG_0077.JPG

IMG_0078.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å høre fra deg Jossi. Dette vannbyttesystemet er genialt. Har selv en 300 liters dunk til vannbytte, men ser at det til tider kan bli for lite. Så det er mulig jeg kopierer deg. Det er lenge siden jeg har vært hos deg, så om det er mulig en gang så tar jeg meg en tur. Ha en god akvaristisk sommer. MVH  Ulf Peter Knutsen - Holmestrand

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Jossi.

Er det vann bytte til den 3000L som du har i garasjen (som var en gang garasje ) eller til det andre akvariet som du har i huset?

Forresten har vart en del ganger på rygge og jobbet på seaking.

Så ikke deg og spurte gutta om du jobbet der fortsatt, da fik jeg  vite om arbeids ulykke.

Håper det går bra med deg og at du kommer med mye nyttig til forum som du gjorde i gamle tider.

Det blir spennende å følge med nye prosjektet .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå