Gå til innhold
e-mu

Planleggingstråd 2000 liter, helglass, akryl eller kryssfiner/glassfiber

Anbefalte innlegg

Hei

Planlegger nytt akvarium som erstatting for dagens 1800 liter i kryssfiner som ble bygget i 2004. Akvariet skal ha innsyn fra 2 sider, front og kortvegg og ha følgende mål, 216 x 112 x 82 cm. I den forbindelse står det mellom:

  • Helglass
  • Akryl
  • Kryssfiner/Glassfiber/Epoksy

Argumenter for og i mot de forskjellige typene mottas med takk:)

Helglass er nok den tryggeste løsningen, men er tungt. Har fått oppgitt ca 500kg på tomt akvarie, noe som kan by på utfordringer å få det på plass, da det må bæres på 'flasken' inn gjennom dørene.  Vurdere også innkjøp av kun glassene og lime det selv på plass. Vekten på akvariet når det er på plass er ikke noe problem, skal stå på betonggulv.

Akryl, mye lettere, og ikke så veldig dyrt i forhold til glass. Har fått oppgitt vekt på i overkant av 200kg fra Shuran. Men er veldig skeptisk til riper. Noen med erfaringer? Vet at jeg er lat fra tid til annen og da rekker det å gro kalkalger på fronten, noe som sikkert øker risikoen for riper.

Siste løsningen har jeg gode erfaringer med, bortsett fra en ting. I alle kryssfinner kar jeg har sett bruker man en 5-8 cm bred 'ramme' av kryssfiner på de sidene som skal ha glass. Har dette selv på nåværende akvarium, men hvorfor må det være slik?  I nåværende akvarium som er 82 cm høyt, er synlig glass bare 58 cm. Har noen sett slike akvarium med mindre rammer? Har tenkt på å få sveiset en ramme i for eksempel 40x40x4mm vinkelstål (syrefast), som så felles inn i kryssfineren, men har ikke sett dette i andre akvarier. Og hvordan skal denne eventuelt festes godt til kryssfineren?

Selvfølgelig skal jeg denne gangen ha 'optiwhite' glass i front/sidevegg. 

Stein-Egil

  • Like 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I valget mellom akryl og glass ville jeg personlig valgt akryl på et så stort akvarie. Fordelene med akryl er etter hva jeg har lest at det tåler en hel del mer enn glass. Har også lest at akryl er klarere enn glass. Men ulempen er jo som du sier at akryl gir lettere riper. Det skal sies at jeg ikke har erfaring med akryl, men planlegger i fremtiden å sette opp et stort akvarie(800-1000 liter) og da tipper jeg at jeg ender med akryl for nattesøvnen sin skyld. Den tredje løsningen du skisserer har jeg ingen kunnskap om.

Lykke til! Gleder meg til å følge prosjektet:)

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg var også innstilt på akryl en stund, men har lest om flere som har det i dag, og vil gå tilbake til glass i neste prosjekt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Som du siker vet har jeg 1200 l akryl tank. Gått i 8- 9 mnd nå. Min erfaring så langt er bare positivt. Kjører med meget lite sand i karet,for å minsker risken for sandkort i algeskrapa. Klarheten på akryl er helt fantastisk. Må nok være mer våken og forsiktig enn med glass, sånn er det bare. Det finnes også poleringa kitt å få. Så håper jeg og tror at dette med lekkasje er mer eller mindre eliminert. Så ja kan anbefale akryl :)

  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordeler og ulemper med alle byggemåter: 

 

Glass:

Fordeler:

Det er "billig" og kjent teknologi og kan limes sammen på stedet av mange fagfolk som er tilgjengelige lokalt.

Du får ett solid kar som varer i veldig mange år.

Det er relativt imunt mot riper ved forsiktig bruk.

Også veldig bra for DIY prosjekt.

Ulemper:

Kan knuses og sprekke. Er karet laget i solide dimensjoner og man utviser en viss forsiktighet så er vel dette egentlig ikke noe problem.

Det er tungt hvis man skal lage det i ett stykke og frakte det dit det skal stå hvis alternativet med liming på stedet er uaktuelt.

Dersom man skal opp i veldig store dimensjoner kan glass være veldig dyrt da det gjerne involverer laminering og ekstra klart glass for å få klarhet ved store tykkelser.

Akryl:

Fordeler:

Dette er sterkt og knuser ikke.

Faren for lekasjer er relativt liten selv ved feilinstallasjon der underlaget ikke er plant f.eks. Så er det veldig klart.

Like klart som det dyreste glasset som er å få kjøpt.

Det kan også limes sammen lokalt dersom man vet hva man holder på med og disse skjøtene er meget solide. Så solide at brudd i skjøtene nærmest ikke er ett tema.

Egner seg godt å bestille ferdig da det tåler transport godt. Utfordringen da blir å få det inn dørene i huset.

Det er enkelt å lage gjennomføringer og da spesielt med tanke på at det ikke svekker materialet i noen spesiell grad.

Isolerer veldig godt. Ihvertfall mye bedre enn glass slik at varme kontroll er litt enklere i slike kar.

Ulemper:

Prisen kan i de fleste tildfeller være høyere enn glasskar.

Riper er jo ett stadig tilbakevendende tema selv om det kan holdes i sjakk og repareres hvis de skulle oppstå.

Egner seg i de fleste tilfeller for de fleste ikke som DIY og da spesielt ved liming av store dimensjoner. 

Kryssfiner: 

Fordeler:

Det er veldig billig i forhold til andre løsninger men da spesiellt på veldig store kar i kubikk klassen 2000 liter og større.

Enkel og velkjent teknologi med bruk av epoxy og glassfibermatter for tetting.

Så kan man lage karet i akkurat den formen man vil uten at det øker prisen noe særlig. Man kan legge til overrenningskammer, bølgebokser og andre "utspring" uten at det koster spesielt mye mer.

Fornuftig; hvorfor bruke masse penger på glass eller akryl i store dimensjoner på flater i karet som ikke skal være for gjennomsyn likevel. Da kan man heller bruke disse pengene på en virkelig dyr glassplate der man faktisk skal se gjennom den.

Varmeisolasjon/kontroll. Treverk isolerer godt og hovedveien ut/inn for varme er overflaten der det nomalt sett foregår en fordamping som trekker varme ut av karet. Slike kar vil normalt sett kreve mindre kjøling.

Så er det meget solid. Sprekker og lekkasjer er ikke ett tema hvis det er gjort noenlunde riktig.

Glasset presses mot karets kant og silikonfugen komprimeres istedenfor å hele tiden trues med å revne slik som i tradisjonelle glass kar.

Også her er det veldig lett å lage så mange gjennomføringer man vil uten at det koster noe særlig.

Man får noen liter vann ekstra uten at man må øke glass tykkelsen da noen liter kan "gjemmes"på siden og utenfor lysåpningen og ikke bidrar til trykk mot glassplaten.

 

Ulemper: Det er litt jobb å prosjektere og bygge ett slikt kar og spesielt dersom det skal være litt komplisert form på det. For mange er sikert dette både skremmende og praktisk umulig.

Lekkasjer inn mot treverk. Korrrekt utført er dette ikke noe tema men igjen så avhenger det mer av den enkeltes grad av ferdigheter og vilje til å ikke ta snarveier. Om man gjør ting ordentlig så er det ikke noen fare for lekkasjer mot treverk. Bruk av rustfritt stål og skruer er ikke nødvendig og skaper kun merarbeid og problemer. Spesielt ved sveising av metalrammer. Faktisk er ikke rustfritt stål noen fordel dersom det skulle bli en lekkasje inn mot stål. Det vil faktisk forvitre fortere enn vanlig stål under disse forholdene som da oppstår.Så er det kanten som glasset hviler mot. Personlig synest jeg ikke det er noe problem med heller en fordel da man kan feste levende sten mot sideveggene slik at den "ferdige veggen" er i flukt med glasset. Tilsvarende på bunnen kan man ha ett sandlag uten at man ser "inn i sanden" på siden. Det er jo ikke naturlig egentlig. Skulle man ha en veldig stor kant kan man også her pynte med levende stein (gjerne DIY) før man fyller med sand i bunnen og da opp til ett ønsket nivå. Ikke alle ønsker jo å ha DSB i karene sine. Forresten skulle kanskje dette stå under fordeler, en får avgjøre selv hva en synest. Det som er sikkert er jo at man får noen liter vann ekstra uten at man må øke glass tykkelsen da disse literene er "under" glasset og ikke bidrar til trykk mot glassplaten.

Så må man frem med motorsagen når det en dag skal ut av huset. Annenhåndsverdien kan være lav men det er jo brukte akvarier generellt.

 

Sikkert mye mere som kan legges til på alle punkter men dette er nå det jeg kan komme på i denne omgang.

 

Du spurte om stålramme  inni trever mot glass. Her kan du nok utvilsomt forsterke og dermed minske kanten rundt glasset dersom det skulle være ett tema. Man kan laminere metallet inn i mellom treverk eller gjøre slik som han i linken under. Du har sikkert sett dette men i tilfellet ikke 

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1441135

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt litt mer, og ny mulig løsning er et litt større akvarie enn først planlagt, ca 3000 liter men det blir da ca 120 cm høyt. Det byr jo på visse vedlikeholdsproblem. Noen råd?

Om det blir et så stort akvarie, så blir det med stor sannsynlighet bygget på samme vis som det jeg har i dag, dvs kryssfiner med glassfiber i epoksy. Det store spørsmålet er finnes det en god måte å feste akryl frontrute til epoksyen på? Noen som vet hvordan dette gjøres i store offentlige akvarium? 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Acryl til glass/epoxy/betong ja. Det er ett spørsmål som stadig vender tilbake i bygge logger for sånne kar. Det finnes visst limer som gjør dette men involverer gjerne to komponent i form av primer på flatene før påføring av lim. Det finnes produkter for dette men det er ikke av de vanligste i bruk. Jeg ville ikke satse på Tek7 og sånne "altmulig produkter" som limer alt :-) Skaff noe som er laget for formålet. 

 

120cm er jo ikke noe problem dersom du tenker litt gjennom aqua scaping. Mange koraller trenger jo ikke stå på bunnen akkurat. De fleste kan plasseres høyere og det ekstra vann volumet under vil skape romfølelse i tillegg til at korallene er lette å nå. Dype kar er jo skikkelig stilige også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke takler å se på riper ville jeg ikke gått for akryl. Mitt neste system blir garantert i glass. Man kan selvfølgelig fjerne riper med sliping og polering. Har selv gjort det med Novus. Men da må systemet tappes ned osv. Er en helvetes jobb for å si det mildt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at riper blir et problem med akryl. Men med en høyde på 120 cm så nærmer jeg meg fort 30 mm i glasstykkelse på front og endevegg. Det blir nesten 4m2 glass det, og tungt blir det å bære inn. Hadde ønsket å trykkteste det ute før jeg setter det i stuen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om laminert glass har samme styrke som massivt glass med tanke på bruddstyrke/trykkbelastning? eller sagt på en annen måte trenger jeg tykkere glass om jeg bruker laminert glass?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det vet jeg. Sjekket med Pilkington en gang på 2X10mm da den giddalause selgeren der ikke ville ta på seg å hente inn 19mm til meg da det "ikke var standard vare i sortementet deres der". Han påsto at 2X10 ville være like godt om ikke sterkere. De kunne visst laminere på stedet. Jeg insisterte på at han sjekket det opp og viste meg tall for styrke. Etter en stund så ringte han tilbake og kunne fortelle meg at 2X10mm er ca like sterkt som en enkelt plate på 15mm.......

 

Ett tips kunne være å sjekke med DREAM Akvarium. Han skaffer glass av alle slag. I butikken har han ett 5000 liters kar der sidene er 2.5 og 2.0 meter lange og dybden 1 meter. Han kjører 2X15mm og det buler ihvertfall ikke. Han sa at han kunne få beregnet glass hos sin kontakt. Send ham en e-post der du beskriver hva du vil ha så svarer Michael raskt på det sikkert.

 

Endret av Dan Bjordal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for godt svar, skal bare få laget en tegning av det jeg har tenkt å få laget. Problemet er bare at 3D tegning ikke er min sterke side. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal du med 3D? Du kommer langt med papir, penn og linjal. Du har sikkert en scanner hjemme så du kan få det sendt på e-post.

 

Hvis ikke er jo Sketch-up ett glimrende alternativ for dette bruket. Enkelt å bruke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser det ut til å bli kryssfiner/glassfiber/epoxy/glass, altså samme som jeg har i dag, men med innsyn fra to sider. Har heller ikke bestemt meg for hvor høyt det blir, enten samme som nå (82cm) eller ca 110cm. Med det høye alternativet må jeg i så fall ta ut panoramavinduene i stua for å få det inn i huset. Men tror det hadde vært stilig med litt mer høyde på karet.

Men jeg er fortsatt vinglepetter, planen er å begynne byggingen etter nyttår:) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at du blir godt fornøyd med tre/epoxy løsning. Det er noe du hart gjort før og du kjenner til metodene som brukes når man lager sånne kar. At det er det billigste på kar i denne dimensjonen er det vel liten tvil om. 

Å ta ut ett vindu i stua er vel ikke noen sak. Noen festebolter og utvendig listverk og tilsetninger er ikke noen utfordring for en som bygger akvarie i kryssfiner :-)

 

 

  • Thanks 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror akryl er god for stor akvarium og du kan se mer enn side. Kryssfiner er også god. Du kan lage begge tu akvariumer på hjemme.

Inviato dal mio SM-T550 utilizzando Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har link til glasstykkelsestabell når man bruker stålramme? Eller er det samme tabeller som gjelder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer de først forsøk på tegning av det nye akvariet. Det blir selvbygg i kryssfiner, denne gangen også. Målene er per nå 216x120x112cm dvs 2900 liter.

akvarium2017-11-05_hall.thumb.png.427417c17157b680c7c8c2d5030b6700.pngakvarium2017-11-05_stue.thumb.png.311029f83097a7b0137ef72629027c89.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×