Gå til innhold
Vegard Myrvang

Mikro/nano boble metoden

Anbefalte innlegg

Noen som har testet ut å kjøre luftestein flere timer hver natt for å lage mikro/nano bobler ?

Er noen laaaange tråder på reef2reef om emnet, se linker under.

Ideen er å lage masse bobler så hele karet på en måte blir en stor "skummmer".

Rent praktisk setter man en luftestein i tre (ikke glass ol da blir vist boblene for store) 5-8 cm ifra returpumpen.

Så setter man luftpumpa på timer 5-12 timer hver "natt".

Virker litt rart ved første tanke, men en får nok luftet ut mye co2.

Lignende prosssesser brukes i avløpsrensing (flotasjon) og det har jeg sett med egne øyne fungerer meget bra.

Tenkte å prøve ut på min 130l der det er litt håralger og litt alger i sanda, ikke mye men hadde vært greit å få rensket opp.

I beste fall håper jeg å oppnå jevnere pH, å få løftet ut organisk avfall som skummeren kan ta seg av.

Må få tatt ett før bilde før jeg setter igang.

Karet det skal prøves ut på:

http://saltvannsforum.no/forum/forum/diverse/medlemmers-akvarium/24905-vegard-s-130l

https://www.reef2reef.com/threads/micro-and-nano-bubble-tank-treatment.231894/

https://www.reef2reef.com/threads/micro-scrubbing-bubbles.224373/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For tenke litt på hvordan ting er ute i naturen, så kan dette ligne en prosess helt i fjæresteinene. Der bølgene treffer steiner etc, så vil det jo dannes luftbobler/microbobler i vannet. Håer du dokumenterer testen din, slik at vi andre kan ta del i prosessen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken luftpumpe og brusestein bruker du? Bruker du ventil for å heve trykket på brusesteinen? Tror jeg skal teste ut dette selv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ref 70 tallstråden min så var det slik jeg skapte sirkulasjon den gang. En Rena 301 pumpe på full guffe og en lindetre utstrømmer"sten" skapte masse bobler og en viss sirkulasjon.

Ellers vil jeg mene mengde luftbobler i karet og spredning/dekning av hele karet vil bli mye mer effektivt ved å bruke type maxiijet pumper med luftinnsug på.

Eller hva med å ta en nålehjuls skummerpumpe, bruke luftinnsuget og plassere den i karet

Endret av Eagle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så skal boblene være micro micro små for å få mest mulig efekt ut av denne "behandlingen"

Vil vel tro nålehjuls pumper ikke lager små nok..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok riktig kaf123. Ut i fra det jeg har lest er det kun brusestein av tre under høyt lufttrykk som lager de små nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvilken luftpumpe og brusestein bruker du? Bruker du ventil for å heve trykket på brusesteinen?

Bruker en luftestein av tre jeg hadde liggende, type noname ebay.

Prøvde først med en liten luftpumpe, men den klarte ikke å trykke noe gjennom, bruker nå en resun 8000 (oppgitt til 640 l/h)

Bruker ikke noen ventil.

Etter hva jeg har forstått så skal boblene være micro micro små for å få mest mulig efekt ut av denne "behandlingen"

Vil vel tro nålehjuls pumper ikke lager små nok..?

Ja skal vist være best med små bobler.

Grunn til å ha luftestein før innsug på returpumpe er at luftboblene skal bli komprimert og mindre siden det blir litt trykk på utsiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skummerpumpa sviktet litt, men er igang igjen nå.

En ting det er viktig å sjekke er innstillinger av ventil på retur rør.

Virket som kapasitet der gikk ned, så jeg måtte åpne mere.

Har en jabao dc3000 returpumpe og den er ikke så kraftig, måtte sette luftestein nærme for å få noe opp i karet.

Mulig jeg skal prøve en annnen luftestein også, får høre med Frank [uSER=30]Korallen.no[/uSER] om han har noe i hylla.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok meg tid til å bla gjennom trådene du linket til Vegard, og poletten ramlet ned.

Jeg tror nok effekten kan bli bra med en som nevnt skummerpumpe, men kanskje ikke nålehjul, men med mesh som skaper mindre luftbobler?

Effekten blir nok enda bedre ved å sette på en turbo som en separat luftpumpe vil være.

Jeg vil nok personlig være varsom av hensyn til levetiden på kostbare returpumper å kjøre masse kuft inn i slike.

Hva med en eller flere interne sirkulasjonspumper, billig sorten, hvor man plasserer lindetreutstrømmeren i eller nær innsuget, kjører på med luft fra en luftpumpe plassert på et luftig sted.

Så plasserer pumpen eller pumpene på litt variable steder fra dag til dag for å få god spredning/dekning?

Noen teorier, som dere evt kan prøve?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering.

Litt som forventet ingen vidunderkur.

Men anemoner,acanstrea'er og skiveanemoner ser ut til å trives bedre faktisk.

Litt ekstra salt blir det på lysrør, men ellers ingen problemer.

Skal prøve å få tak i en sander luftestein til skummer eller lignende.

Bildene tidligere i tråden ser ut til å ha forsvunnet.

20170613_145358.jpg

20170613_145409.jpg

20170613_145414.jpg

20170613_145426.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå