Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte for en gang skyld å lage en tråd om oppsettet og byggingen av mitt siste akvarium og alt rundt det, så skal jeg begynne å oppdatere mer rundt resten av karet senere.

Dette er vårt 12 akvarium (ikke på en gang, men har 4 kar stående nå), og tenkte å gjøre noe mer permanent denne gang, bygge et sump rom, og permanent plass til karet.

Karet er et custom 720 liter (160x75x60) som er levert fra Jan Holt / Webzoo, og flytter en del fra dagens hovedkar bla

1x ecotech vectra L1

2x ecotech vortech MP40

Venter på den nye GHL Profilux 4 for ny computer, men kommer tilbake til det senere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første jobb er å lage et sump som står i kjelleren. Skal la vaskerommet i huset får være vaskerom, og er i dag en utebod med lecavegger (lecaen er behandlet på utsiden, derfor skal det ikke legges vindsperre til info).

Målet er å isolere rommet, legge strøm og vann inn.

Ligger noen bilder med fra progressen til dags dato.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

P.S stenderverket er med vilje satt 5-10 cm fra veggen for å unngå kontakt mellom isolasjon og leca.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme mål på karet og fra samme lokale leverandør Webzoo som mitt.

Antar det er fra West Aquaristk i Tyskland, i så fall solid byggekvalitet👍

Kjør på med bilder, ser ut som det fungerer OK nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vurdert sluk i gulvet ?

Det kan være lurt ved uhell :)

Ser lovende ut dette. :)

Ja, men ikke mye plass under :/. Skal legge vinyl og passe på å legge det slik vann renner ut just in case

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant godviljen og vi bar det inn selv. Dessverre feil ramme da overenningen er blokkert, men karet står i hvert fall der det skal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super lækkert akvarie , bliver spændende og se din aquascape , bliver det søjler eller Ls. ? Bliver det mixed Reef , eller rent sps ?

Mvh. Michael

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Super lækkert akvarie , bliver spændende og se din aquascape , bliver det søjler eller Ls. ? Bliver det mixed Reef , eller rent sps ?

Mvh. Michael

Pukani (død) stein som ligger og kurerer. Var egentlig designet for et annet kar, så håper at det passer greit nok. Det blir faktisk mer LPS enn noe SPS / vanskelige koraller. Prøver å fokusere på designer zoantis denne gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da begynner sump-rommet å ta form. Skal sparke og våtromsmaling. Setter inn to ventiler, en vanlig lufteventil og en uttrekkventil med fuktstyring.

Begynt å lage holder for sump og rollermat (skal legge vinyl under).

Tenkte også å borre en bulkhead på toppen av sumpen med rør rett i avløpet for sikkerhet.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber med å spraye bakgrunnen og male stativet. Skal lage åpent under (med noen modifikasjoner) isteden for møbel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da begynner ting å komme seg. Limt på unionene til rørene oppe (usikker på hvor lenge flex pvc må herde), og trukket rør helt til sumpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rør i sumpen limt (utenom den som ligger horisontalt). Forhåpentligvis klart for trykktest i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser lekkert ut.

Nå ser jeg at du har hatt Rollermat'en i drift en stund, men min erfaring er at den bør stå så lavt som mulig, for å få minst mulig lyd fra røret ned til sumpen :) Min står relativt høyt, og det surkler og støyer ganske mye. Godt den er i kjelleren :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ser lekkert ut.

Nå ser jeg at du har hatt Rollermat'en i drift en stund, men min erfaring er at den bør stå så lavt som mulig, for å få minst mulig lyd fra røret ned til sumpen :) Min står relativt høyt, og det surkler og støyer ganske mye. Godt den er i kjelleren :)

Ja den står i et isolert rom utenfor huset så ingen vil høre den uansett (vil jeg håpe). Får se hva som skjer når systemet skal testes senere i dag. Alltids mulig å gjøre noen endringer hvis det blir for galt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som veldig high-tech når lyset er av. Kontaktene er beskyttet fra vann (sumpen står inntil et overheng og skal legge silikon pluss noen andre tiltak i tilfelle sumpen renner over :)

IMG_3340.JPG

IMG_6855.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende byggeprosjekt, her ser det meste ut til å være på G.

En liten sak; den grønne tanken, er den fra Jula eller Clas Ohlson, er den næringsmiddelgodkjent?

Kikket selv på en slik for en stund siden på Jula, og den luktet friskt av organiske løsemidler. Altså ikke helt trygg å bruke etter min vurdering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutes ago, Eagle said:

Imponerende byggeprosjekt, her ser det meste ut til å være på G.

En liten sak; den grønne tanken, er den fra Jula eller Clas Ohlson, er den næringsmiddelgodkjent?

Kikket selv på en slik for en stund siden på Jula, og den luktet friskt av organiske løsemidler. Altså ikke helt trygg å bruke etter min vurdering.

Ja er typisk clas ohlson. Etter en vask luktet det ikke lengre, og er usikker på hvor farlig det er (i USA er det jo vanlig å bruke de blå tønnene). Har brukt søppelbøttene er mange år uten problemer, men kan være heldig :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

P.S Skal være polyeten de er laget av og det er samme materiell du bruker i Brute-beholderne som BRS bruker mener jeg å tro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå