Jump to content

Recommended Posts

Jeg begynner å bli utålmodig, men nekter å tenke at dette en gang så flotte forum skal dø en langsom og pinefull død.

 

Til det finnes det for mye verdifull historikk og pr nå noooooe for mange passive aktører på gjerdekanten.

 

Hva skal til for at gamle rever her inne skal aktivere seg igjen?

 

Hva skal til for å skape noen tråder som skaper entusiasme og aktivitet?

 

Hva skal til for at flere enn meg skal innse at Facebook er et ubehjelpelig snikksnakk sted for raske skudd og kommentarer fra hoften, som forsvinner raskere enn vi kan stave til proteinskummer?

 

Hva skal til for å engasjere nye aktive deltagere her inne, nybegynnere og andre salte in-spe som ønsker kvalifisert hjelp fra folk som har hatt akvarium mer enn et kvarter og hvis viktigste bidrag ikke er hvor rask man er til å google?

 

Jeg håper, kanskje naivt..., på debatt og synspunkter for hvordan vi kan revitalisere forumet.

 

Jeg tror at både styremedlemmer og gamle admins etc. både kan finne penger hvis nødvendig og vilje til å fikse tekniske spissfindigheter, hvis det er det som mangler...

 

Her tenker jeg høna, altså aktivitet må til før egget, altså styret og forumets tekniske ansvarlige klekkes??

 

Konstruktive synspunkter og inputs imøteses i alle fall av meg med glede.

 

De som allerede har gitt opp, har mistet troen og ikke har noe positivt å bidra me.............................kan kanskje holde det for seg selv...

Edited by Eagle
Link to post
Share on other sites
Guest Vegard Myrvang

Facebook var allerede på plass mens forumet fungerte nokså greit og da var det jo aktivitet, ettethvert som det fungerte dårligere sank bare aktiviten mer og mer.

 

Det tekniske må på plass før det kommer til å bli noe særlig aktivitet.

Det vil nok også ta litt tid å få opp aktiviten, men med litt tålmodighet burde det være mulig.

 

Er nok mange forum som har mistet aktivitet til facebook, så unikt for saltvannsforum er det nok ikke.

Saltvannsmiljøet er ikke gigantisk i Norge så hvis det skal være ett aktivt forum så er kanskje saltvannsforum best rustet om det tas nødvendige grep.

Finnes andre og som reefers.no, saltvannsprat og kanskje fler.

Men er ikke så mye aktivitet der heller.

 

Hadde vært gledelig om forumet saltvannsforum.no hadde revitalisert seg.

Link to post
Share on other sites

Flott at dere responderer på denne tråden, men kom gjerne med noen inputs og konstruktive forslag på de spørsmålene jeg stilte.

 

Jeg antar inputs vil bli seriøst vurdert og ønsket velkommen av klubbens styre.

 

La oss gi dem noen utfordringer som vi sammen kan sørge for gir forumet nytt liv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lastet opp masse bilder fra mitt nye oppsett, bygging liming oppsett av sump gjennomføringer, alt det som var skikkelig moro i gamle dager her på forumet. Men løsningen som den er i dag gir meg ikke mulighet til å skrive noen linjer for så å legge inn bilder, for deretter å skrive videre på "fortellingen" Har prøvd litt forskjellig, men bildene legger seg rett i bunn av innlegget.

Jeg vil gjerne blåse liv i forumet igjen, men jeg greide ikke å få til oppstarten, så jeg har gitt litt opp, kan hende jeg ikke forstår, men etter 8 års fravær må jeg si meg enig om at de gamle glansdagene er borte, gi meg en løsning på publiseringen så skal jeg finne tid igjen til å legge opp en gammeldags skikkelig god oppstartshistorie.

jim

Link to post
Share on other sites

Som jeg også sa på facebook-gruppen (usikker på hvor relatert den er til dette forumet), ta kontakt på epost eller pm så kan dere involvere meg i utvikling og få dette forumet stabilt og funksjonelt så lenge det finnes noen som er villige til å la noen faktiske utvikle dette forumet videre. Tar gjerne dette forumet videre både på drift, vedlikehold og videreutvikling hvis det ikke er interesse fra de som driver det i dag.

Link to post
Share on other sites

Tenke at det som først å fremst er viktigest er å få funksjonene på forumet til å virke, tråder som blir oppdatert viser på forside.

Når nye tråder opprettes/dateres kommer det ofte error.

Kunne laste opp bilder uten "size limit"

Tror mange vil bruke forumet når de funksjonene virker.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv vært med på møter hvor temaet har vært diskutert blant medlemmene i klubben og arbeidsoppgaver har blitt delt ut. Dessverre så har de store resultatene har uteblitt og forumet er fremdeles fult av bugs og engasjementet blant brukere er på ett lavmål.

Om dette skyldes for mye jobb med fikse forum, på for få resurspersoner, mangelfull økonomi til å utbedre eller at man har gitt opp på veien er jeg usikker på.

​Uansett så mener jeg at det er mye positivt i å forsøke å få forumet opp å gå som i "gamle dager" men at flere og kanskje nye resurser må inn.

​Jeg er spent på hva som ble bestemt på årsmøtet (referat er savnet) ang fremtiden til forumet og engasjementet blant ledelsen.

​Med ett meget vellykket Reefmeet på min CV så vet jeg at miljøet er både interessert i å bidra, vil møtes og er engasjert.

​Jeg håper ledelsen av klubben kan komme med sine tanker rundt temaet så kan man spinne videre ut ifra det.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hva mener dere som pr nå sitter i styret skal til for å bekjentgjøre hvilke mål dere har for å drive forumet og klubben videre?

Hva forventer dere av medlemmer, hvilke mål har dere som stilte til valg og ble valgt til styreverv i februar for klubben?

 

Hva kan vi som brenner for klubbens fremtid bidra med for at vi skal komme tilbake til gammel storhet?

 

Et svar jeg forventer er; betal kontigent!

Dette skjer for min del umiddelbart etter at en strategi for klubbens fremtid er klar.

Edited by Eagle
Link to post
Share on other sites

Ikke optimalt dette nei. Jeg foreslo å gå over på en annen plattform (IPS) som har mulighet for å importere vB 5 database, men ikke blitt kjøpt enda. Jeg skal oppdatere vB til nyeste versjon for å se om det kan løse noe (ikke hjulpet på alle feilene tidligere), men kontoen SF hadde hos vB er fjernet så jeg får ikke lastet ned oppdateringen (kontoen er ikke registrert på meg..). Mye som ikke er optimalt og mulig at ledelsen trenger litt friskt blod. Jeg har sagt jeg kan hjelpe til å få systemet opp igjen, men ting tar tid..

 

Litt om hvorfor vB 5.x ikke funker så bra her: Når jeg oppgraderte forumet til v 5.0 funket alt som det skulle på testserveren jeg testet ut databasen på. Men når oppgraderingen gikk live på hovedserveren fikk vi selvfølgelig masse feilmeldinger og ting funket ikke som det skulle. Flere på vBulletin support har forsøkt å fikse dette, men ingen klarte å finne feilen. Forsøk på å installere vB på nytt samt oppdateringer har ikke hjulpet. Derfor fungerer ikke forumet som det skal dessverre. Ikke tro at det ikke har blitt gjort forsøk på å rette opp dette! Jeg lever i håpet om at IPS board skal ha mulighet for å migrere vBulletin 5.x, men dette må kjøpes først.

 

Edit: I tillegg er det en haug av bugs som f.eks. at ikke alle tråder kommer opp på forsiden osv som er utrolig irriterende.

 

Ang bilder så er begrensningen satt ganske høyt. Det koster penger for webserver og vi kan ikke ha bilder på 10mb pr stk her inne, det sier seg selv :) Bilder må komprimeres før de legges ut på forumet. Evt må tjenester som photobucket e.l. brukes.

Edited by selje
Link to post
Share on other sites
Guest Vegard Myrvang
Som jeg også sa på facebook-gruppen (usikker på hvor relatert den er til dette forumet), ta kontakt på epost eller pm så kan dere involvere meg i utvikling og få dette forumet stabilt og funksjonelt så lenge det finnes noen som er villige til å la noen faktiske utvikle dette forumet videre. Tar gjerne dette forumet videre både på drift, vedlikehold og videreutvikling hvis det ikke er interesse fra de som driver det i dag.

 

Bra tilbud, håper at det tas tak i fra styret.

Du driver vel også i bransjen Aleks ?

Link to post
Share on other sites

På årsmøtet ble det snakket om forumet og vedtatt at det ikke skulle satses videre på.

Noen av grunnene er at det er tilnærmet umulig økonomisk å drive et forum når en knapp håndfull medlemmer skal betale det.

Slik det ser ut i dag blir det færre og færre som ønsker å bruke forumer, og mer og mer flytter over til spesielt Facebook, de gruppene som er der har mye mer aktivitet og nedslagsfelt en forumer, og det gjelder ikke bare innen saltvannshobbyen, men generelt alle mulige interessefelt.

 

Det er selvfølgelig trist og leit at det blir sånn, og ideelt sett burde forumet kunne leve om det var en gruppe ildsjeler som lagde en webgruppe og kunne få liv i det, med minimale kostnader.

 

På siste hjemmemøtet ble det også snakket om forumet, uten at vi som var der kunne se noen lys fremtid for det.

 

Så vi tror faktisk vi kan nå ut til flere med å lage en facebookgruppe, dessverre.

 

Jeg er slett ingen forum hater og ser verdien av et forum, men kan ikke stå inne for løpende utgifter osv som det ikke er dekning for.

 

slik er dessverre situasjonen, om noen mener de kan få til en godt forum for en billig penge er det bare å skrike ut.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Takk for input Sven-Egil og beskrivelse av situasjonen.

Jeg håper du og resten av styret ser og betrakter mine følgende inputs i et konstruktivt lys, og med et engasjement om at klubben Saltvannsforum skal bestå.

Jeg nevnte innledningsvis høna eller egget, og hva som kom eller kanskje bør komme først.

Jeg vet sikkert som, la meg fortsette å bruke følgende begrep, alle andre «gamle rever» her inne at aktivitet er være eller ikke være, og at inntekter må til for å drifte bl.a. forumet.

 

Men er situasjonen så svart som jeg oppfatter når jeg leser hva du skriver?

Hvilke konkrete tiltak har klubbens ansvarlige, altså styret, gjort de senere år for å få forumet til å fungere?

 

Er det bare å skylde på facebook og mangel på penger, eller er det andre årsaker?

 

Jeg har lyst til å utfordre dere litt med følgende kommentarer og spørsmål til ditt innlegg:

 

På årsmøtet ble det snakket om forumet og vedtatt at det ikke skulle satses videre på.

Noen av grunnene er at det er tilnærmet umulig økonomisk å drive et forum når en knapp håndfull medlemmer skal betale det.

Slik det ser ut i dag blir det færre og færre som ønsker å bruke forumer, og mer og mer flytter over til spesielt Facebook, de gruppene som er der har mye mer aktivitet og nedslagsfelt en forumer, og det gjelder ikke bare innen saltvannshobbyen, men generelt alle mulige interessefelt.

Hvor mange betalende medlemmer hadde klubben siste år det ble innkrevet kontingent, altså i 2015?

I 2016 besluttet styret å ikke innkreve kontingent, det bedrer ikke økonomien.

I 2017 ble medlemmer bedt om å betale, og det ble innkalt til årsmøte i februar. Det ble ikke fremlagt noen agenda for årsmøtet. Mao. som medlem frem til da måtte man ta utgangspunkt i at agendaen bestod av ordinære punkter som årsberetning, økonomi og valg. Det ble ikke publisert noen ekstraordinære saker eller forslag til årsmøtet, f.eks. at forumet skulle legges ned. Ville det ikke vært naturlig å publisere slike viktige beslutninger til f.eks. betalende medlemmer i 2015, så hadde kanskje flere sett sin besøkelsestid og møtt opp eller sendt inn sitt svar til en slik beslutning?

Så vidt meg fortalt var det 5 eller 6 deltagere på årsmøtet, noe man i de fleste foreninger ville konkludert å være et ikke-beslutningsdyktig grunnlag.

Noe referat er heller ikke presentert så vidt meg bekjent. Om det er presentert for årets betalende medlemmer, gi meg beskjed, så er kontingent på konto ila uken.

For egen del gjorde jeg til kjenne at kontingent ville bli betalt umiddelbart så snart et grunnlag for klubbens fremtid var tilkjennegitt. Dette kunne vært gjort via forumet, klubbens FB side eller i epost til medlemmene.

At interessen for forum er nedadgående er sikkert ikke feil, men jeg mener det er veldig passivt og lite konstruktivt å gi opp uten å forsøke eeeeeen gang til.

Økonomi er derfor viktig, og derfor er det også viktig at klubbens medlemmer faktisk får ta del av regnskapet til klubben, slik at vi kan se om det er liv laga å drifte forumet og evt andre aktiviteter videre.

Jeg synes det er verdt å nevne: Det ble nylig arrangert et i privat regi flott arrangement i Drøbak med over 70 deltagere. Det er ingen grunn til å tro at arrangementet ikke kunne fått like stor oppslutning om Saltvannsforum hadde tatt initiativet.

 

Det er selvfølgelig trist og leit at det blir sånn, og ideelt sett burde forumet kunne leve om det var en gruppe ildsjeler som lagde en webgruppe og kunne få liv i det, med minimale kostnader.

Jeg mener det faktisk finnes IT-kyndige ressurser både med og uten spesialkompetanse på forumdrift, som er villig til å gjøre en innsats for å få forumet opp igjen. Det forutsetter selvfølgelig at økonomi tillater, men slik jeg mener å kjenne «markedet» nå, er det ikke humane ressurser det står på.

Jeg har også tro på at det finnes ressurser som vil være villige til å gjøre annen innsats for klubben, ikke minst for å hjelpe dere som sitter i styret nå, slik at vi sammen kan jobbe mot nye aktiviteter som sikrer fremtid og økonomi.

Ta et initiativ til et inntektsbringende arrangement, så tror jeg det finnes ressurser der.

På siste hjemmemøtet ble det også snakket om forumet, uten at vi som var der kunne se noen lys fremtid for det.

 

Så vi tror faktisk vi kan nå ut til flere med å lage en facebookgruppe, dessverre.

Jeg tenker det er ikke enten eller, men både og. De fleste veldrevne akvarieklubber i Norge i dag har en hjemmeside og en FB side. Førstnevnte brukes til medlemsinfo, litteratur osv. Sistnevnte for å nå ut til massene med reklame om kommende arrangementer, auksjoner etc.

Mao. det er rom for begge, men jeg mener seriøst at hvis flertallet av de som i dag spør om de samme spørsmålene omat og omat på FB ble henvist til varig informasjon på et forum, så ville de gradvis bidra til å øke forumaktiviteten.

 

 

Jeg er slett ingen forum hater og ser verdien av et forum, men kan ikke stå inne for løpende utgifter osv som det ikke er dekning for.

slik er dessverre situasjonen, om noen mener de kan få til en godt forum for en billig penge er det bare å skrike ut.

Så snart økonomien er kjent vil det være lettere å forstå realitetene og ikke minst mulighetene. Og med muligheter tenker jeg hvordan klubben kan generere medlemmer, hvordan vi kan generere andre inntekter, gjerne basert på aktiviteter som bringer kroner i kassen.

Oppsummert:

Gi litt inputs om økonomien.

Gi litt inputs på hva som er nødvendig for å fikse tekniske feil i dagens plattform? Alternativt hva vil kostnaden være ved å skifte plattform, ref. Seljes alternativ tidligere i tråden?

Om det ikke er lurt å konvertere nåværende forum til ny plattform hva vil det koste evt ikke koste å kunne linke til et historisk forum bestående av dagens historikk?

Link to post
Share on other sites

 

Bra tilbud, håper at det tas tak i fra styret.

Du driver vel også i bransjen Aleks ?

 

Ja, Jeg er en av grunnleggerne til diskusjon.no som er norges største forum (et av verdens største forum, men er ikke relatert til forumet mer). Pluss jobber i IT-bransjen.

 

[uSER=2843]selje[/uSER] Det er jo helt klart sesjonsproblemer her. Det er ikke engang sikkert det henger opp til koden av forumet. F.eks sesjon på serveren knyttet opp til konfigurasjonen av apache (evt nginx servicen). Jeg er helt enig IPB er et bedre forum, men det betyr ikke det ikke er umulig å få dette forumet til å kjøre skikkelig. Tenker meg hvis en tenker litt logisk så er det ikke et problem å få tak i en lisens på en bedre plattform. Hvis forumet er sett dødt uansett, så hadde det vel vært mer smart å prøve noe. Å hoste et forum med relativt lite trafikk koster jo ikke stort ( I forhold til når vi i Diskusjon.no hadde flere hundre tusen brukere på en gang). Er alltid muligheter :)

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
Hei

Takk for input Sven-Egil og beskrivelse av situasjonen....

 

 

Hvor er LIKE knappen på dette forumet a :D

 

​Jeg stiller meg bak og deler Tom's mange tanker rundt forumet og potensialet det har. Etter den overveldende suksessen som Reefmeet faktisk var så fikk jeg virkelig oppleve engasjementet i miljøet, hos våre butikker og entusiaster i alle Norges kriker og kroker.

​Mulig ett veldig direkte spørsmål og det må ikke tolkes som kritikk/mistillit:

​Er sittende styret motivert og ønsker å ta jobben videre eller føler de seg "låst" i vervene sine da ingen andre melder interesse for dem?

Om man kunne velge, ville man gitt vervene til noen andre hvis man hadde mulighet?

​Jeg spør fordi jeg mener at ett "potensielt "nytt forsøk på å få liv i forumet igjen utløser en haug med arbeid og da er det viktig å ha motiverte personer rundt bordet.

 

Jeg er en av grunnleggerne til Diskusjon.no

​Åj, plutselig så dukket det opp en Zuckerburg out of the blue :D En forum-tungvekter skal nok få sus på snerken tenker jeg... Herlig ass.

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Ikke optimalt dette nei. Jeg foreslo å gå over på en annen plattform (IPS) som har mulighet for å importere vB 5 database, men ikke blitt kjøpt enda. Jeg skal oppdatere vB til nyeste versjon for å se om det kan løse noe (ikke hjulpet på alle feilene tidligere), men kontoen SF hadde hos vB er fjernet så jeg får ikke lastet ned oppdateringen (kontoen er ikke registrert på meg..). Mye som ikke er optimalt og mulig at ledelsen trenger litt friskt blod. Jeg har sagt jeg kan hjelpe til å få systemet opp igjen, men ting tar tid..

 

Litt om hvorfor vB 5.x ikke funker så bra her: Når jeg oppgraderte forumet til v 5.0 funket alt som det skulle på testserveren jeg testet ut databasen på. Men når oppgraderingen gikk live på hovedserveren fikk vi selvfølgelig masse feilmeldinger og ting funket ikke som det skulle. Flere på vBulletin support har forsøkt å fikse dette, men ingen klarte å finne feilen. Forsøk på å installere vB på nytt samt oppdateringer har ikke hjulpet. Derfor fungerer ikke forumet som det skal dessverre. Ikke tro at det ikke har blitt gjort forsøk på å rette opp dette! Jeg lever i håpet om at IPS board skal ha mulighet for å migrere vBulletin 5.x, men dette må kjøpes først.

 

Edit: I tillegg er det en haug av bugs som f.eks. at ikke alle tråder kommer opp på forsiden osv som er utrolig irriterende.

 

Ang bilder så er begrensningen satt ganske høyt. Det koster penger for webserver og vi kan ikke ha bilder på 10mb pr stk her inne, det sier seg selv :) Bilder må komprimeres før de legges ut på forumet. Evt må tjenester som photobucket e.l. brukes.

 

P.S Hvis det var interesse med flere involvert stiller jeg med en IPB-lisens. Jeg har en forumlisens jeg ikke bruker.

 

Link to post
Share on other sites

Så bra aleks? Har du tilgang til migreringsverktøyet også? Får ikke lastet det ned uten lisens virker det som. Hadde vært interessant å migrere databasen for å se om det fungerer før vi gjør noe drastisk! Hadde vært flott med litt hjelp ?

Link to post
Share on other sites
Så bra aleks? Har du tilgang til migreringsverktøyet også? Får ikke lastet det ned uten lisens virker det som. Hadde vært interessant å migrere databasen for å se om det fungerer før vi gjør noe drastisk! Hadde vært flott med litt hjelp ?

 

Hvis du har mulighet / lov til å sende meg en dump av forumet + db på [email protected] så kan jeg teste. Får ikke gitt tilgang til kontoene mine på IPB for å starte migrering etc.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...