Gå til innhold
NemiNemo

Er dette ganske utrolig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Startet mitt 75 liter RSM Nano (75 liter) 22 desember 2016. Kjøpte levende stein som var godt innkjørt, og levende sand. Brukte sjøvann.

Lot karet gå 1 dag uten dyr. Kjøpte så 1 eremittkreps og 2 turbosnegler, i tillegg til 2 arter skiveanemoner. Etter 1 uke kjøpte jeg en bubbletip anemone, 2 klovnefisk og 10 turbosnegler.

Etter 2 ukers drift kjøpte jeg en sjøstjerne (sånn svart med lange hårete armer)

Etter 4 ukers drift kjøpte jeg 10 sandsnegler, 1 filefish, 2 sexy shrimp, 1 kjempereke og 1 kråkebolle, samt 1 damselfisk.

Etter 6 ukers drift kjøpe jeg 2 bangay cardinaler.

Etter 8 ukers drift kjøpte jeg en knall lilla anemone (vet ikke hva den heter - den får krøllete tentakler om dagen og lange (5 -7 cm) tentakler på natten.

Karet er kjørt inn på mest mulig feil måte vil jeg anta. Mange sier det ikke skal være fisk før etter 8 uker etc.

Nå 14 februar konstaterer jeg at bubbletipanemonen har doblet sin størrelse siden ankomst. Skiveanemonene har fordboblet antallet (de oransje) og de som ligner på pizzaer har doblet størrelse og blitt til 7 i stedet for 6. Alt av fisk spiser og vokser. Det gror noe brunalger på bunnen, men har også fått en del kalkalger på stenene (har skjønt at det skal være positivt).

Vannverdier i dag:

Nitrit: 0

Nitrat tilnærmet 0

Kh: 8,5

Magnesium: 1300 mg

Calcium: 450 mg

Er det flaks at dette har gått så bra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ingenting om underhåll som du gör eller utrustning i förhållande till belysning, cirkulation och skummare.. men med rätt underhåll skulle jag säga att det är normalt när du startar med inkörd sten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Står ingenting om underhåll som du gör eller utrustning i förhållande till belysning, cirkulation och skummare.. men med rätt underhåll skulle jag säga att det är normalt när du startar med inkörd sten.

Hei

Det er sump i bakkant på akvariet med skummer, automatisk vannpåfylling og pumper. Har også en wavemaker i karet.

Byttet 1/3 vann en gang (med sjøvann da også).

Min lilla anemone er en LONG TENTACLE ANEMONE PURPLE. Den har litt krøllete tentakler. Kan det være tegn på mistrivsel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er det flaks at dette har gått så bra?

Det er mulig, men samtidig ikke så uvanlig dette her.

Det meste handler om hvordan LSen har blitt behandlet tidligere og under frakt. Om den er av høy kvalitet og en unngår at minst mulig av det levende dør under frakt, så går det som regel greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå