Gå til innhold
Mr_Stian

DIY oppgradering av ELOS 120XL

Anbefalte innlegg

Hei alle saltiser.

​Siden ikke alle bruker reefers.no så lager jeg her og! :)

Jeg har ett ELOS 120XL akvariet som jeg ikke er veldig fornøyd med nedløpet på. Det lager alt for mye lyd! Så i løpet av den neste uken så skal jeg fjøre en del forbedringer på hele oppsettet mitt. Det nedløpet som er i dag består bare av ett enkelt nedløp uten noen spesiell form for overrenning. Så jeg har laget en type durso uten overrenning. Dette gjorde at det ble noe roligere, men jeg har ingen overrenning som igjen gjør at det legger seg en protein hinne på overflaten som ikke er veldig fin.

Siden karet allerede er oppe å går så er det en nokså omfattende prosess da lat levende må over i ett midlertidig kar. Har ett stående heldigvis men det er sykt mye arbeid å få tømt dette.

Jeg skal lage en ny overrennings boks hvor jeg skal borre ett nytt nedløp slik at jeg får laget ett lydløst herbie system. Det vil da bli helt lydløst samt at jeg får overflate skimming. I tillegg så har jeg kjøpt inn rollermat som skal bygges inn i kabinettet før det går ned i sump.

Jeg har ikke begynt helt enda, men hadde håpet å begynt å tømme karet allerede på søndag. Vil også bli en stor ombygging av aquascape. Har en del steiner med masse knapper på som skal ut å noe nytt som skal inn. Tenkte å bruke denne tråden til å dokumentere.

Så litt bilder av status i dag:

20170203_151621_zpsgmoc2gud.jpg

Sånn ser nedløpet ut i dag:

20170203_151629_zpsdblp6wbc.jpg

Og slik ser det ut i skapet:

20170203_151653_zpsytpqiodu.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akvariet er så blitt tømt å alt levende er blitt plassert i ett midlertidig 300 liters kar jeg har stående. Her er det kun sirkulasjon, varme og lys. Har gjort dette tidligere å det har funket fint.

20170206_180103_zpsphheyuoy.jpg

​Så var det bare å få vasket å tørket for så å begynne å bore hull til det ekstra nedløpet. Var litt skeptisk til hvordan dette skulle gå da det er dobbel bunn å jeg måtte bore rett der hvor det var en silikon "dott":

20170206_183433_zps5svvcs4g.jpg

​Men det gikk veldig fint. Hadde bare litt vann i bunnen sånn at det ble kjølt skikkelig å tok meg god tid. Hadde så klart en bøtte til å ta opp vannet når jeg kom igjennom! :)

20170206_185519_zps2qyvk4qq.jpg

​Så nå var det bare å sette i gang å lime den nye overrenningsboksen. Med justerbare karm sånn at jeg kan justere høyden i karet hvis nødvendig. Passe fornøyd med resultatet. Satse på at det kommer alger på litt fort sånn at det går litt mer i ett med resten! :)

20170207_220218_zpscqjjgtth.jpg

Så var det å begynne på den kjekke biten. Nemlig sammenstilling av rør. Har ett godt lager med PVC deler så det var bare å sette i gang. Siden dette er basert på Herbie overflow så er det 2 nedløp. Ett som strupes å ett nød nedløp. Dette gjør at det er helt lydløst. Nødløpet er der hvis noe skulle hindre flowen i hovedrøret så skal denne ta seg av det hovedrøret ikke tar unna. Så teorien jeg har basert meg på er at så lenge jeg kobler de to rørene sammen etter ventilen som justerer flowen i hovednedløpet så skal dette gå bra. Det er jo ikke sånn at jeg får full flow fra begge nedløpene. Nødnedløpet tar bare det som blir for mye for hovedløpet som er strupet.

Vet det ikke er helt ideelt å gå rett ned i en T sånn som her, men kjører ikke allverdens med flow gjennom uansett så regner med dette skal gå veldig fint. Å for de som lurer på hva den bjelken der er der for så måtte jeg sage vekk litt av den ene støtten som holder kabinettet sammen da gjennomføringen traff denne.

20170207_215343_zpssxynfvps.jpg

​Når dette var gjort så kunne jeg begynne å koble sammen rollermat med det nye oppsettet. Her ble hovedutløp og nødutløp koblet på samme prinsippet over. Hvis det av en eller annen grunn skulle komme mer vann i rollermatten sånn at det begynner å renne ut nødutløpet så er det før hovedutløpet problemet ligger så disse er og koblet sammen. Siden jeg ikke har sump under selve skapet så er alt satt oppi en plast boks i tilfelle lekkasje. Skal få en leak detektor oppi her som skal kobles til Apex. Nokså fornøyd med resultatet:

20170208_172757_zpsyaticzls.jpg

​Sånn ser det altså ut i dag. I dag blir det å lekkasjeteste alle rørene ned til sump samt å fylle akviariet med ca 250 liter ferskt sjøvann å varme dette sånn at jeg er klar til å flytte alt levende tilbake! :)

​Fortsettelse følger i løpet av helgen forhåpentligvis! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så spenstig ut dette :like: Alltid gøy med ting som dokumenteres med bilder :D Du risikerer ikke å få vann inn mellom bunnglassene da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så klart en risiko. Gjennomføringen som jeg bruker har pakning på begge sider så regner med at den skal holde vannet vekke fra bunnen.

​Men fant ut at å la hovedretur og nødretur gå i samme rør videre ikke funker. Får veldig mye lyd ifra nødreturen, å dette sier seg selv. Dette var noe jeg begynte å tenke på etter at jeg hadde limt alt sammen. Heldigvis ikke store modifikasjonen som skal til for å få fikset dette, men må kjøpe inn hvertfal en ekstra ventil.

​Ellers så var nesten alt tett på første forsøk. Den ene ventilen lakk igjennom den interne pakningen. Fikk ikke den til å tette. Hadde heldigvis en ekstra ventil liggende.

​Får se om jeg får tatt noen bilder av karet i kveld! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå