Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
maccepacce

Oodinium eller hvit prikk?! HJELP!!

Recommended Posts

Har fått utbrudd av sykedom i karet mitt på noe som ligner på hvit prikk (men er usikker på hvis det er det?!). Sprer seg utrolig fort og så langt så har 5 av 13 fisker dødd - en kirurg, en imperator, en goby og to klovner. Gjenværende fisker spiser bra, men en del av dem har noen symptomer på prikk samt at finnene "råter" vekk? Alt startet med Imperatoren, som mistet fargen, hadde litt prikk, finnene så ut til å forsvinne, og så flekkete ut før den døde. Kirurgen hadde massivt utbrudd av prikk og klovnene så nesten ut som om de var mer dekket av et hvitt "sopp-lager" som også satte seg på øynene.

Noen som vet hva dette kan være samt hva som kan gjøres for å bli kvitt det? Alt startet da jeg introduserte en ny doserpumpe som overdoserte kalsium og fikk kalkutfelling. Har dessverre ikke noe karantenekar til å behandle fiskene i hvis det er det som må til :(

Har du mulighet til å ta ut det andre du har I karet som stein/koraller osv ... da ville jeg gjort det og så senket saltinholdet til 1,009 i karet. dette fikser all Hvitprikk problem. gjør det også lettere for fisk å spise.

Jeg hadde nylig også utbrudd av prikk eller oodinium. Tok ut alle fiskene og satt dem i en balje på gulvet hvor jeg skiftet vann daglig/annenhver dag siden jeg ikke hadde karantenekar. Som jasi69 sier, senket jeg og salinitet til 1,009 og lot dem gå der i noen mnd før jeg sakte økte saltinnhold med maks 0,002 pr dag før reintroduksjon til akvariet. Mistet kun 1 av 6 fisk under behandlingen.