Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Darbas

Førstegangs akvarium

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilket (hvor lite) akvarium som anbefales til nybegynnere? Har vurdert Blenny 90L vs RSM 130, men ser at folk fort ender opp med større kar med enorme sumper og større skummere osv. Er et nanokar enklere eller frembringer det merarbeid i forhold til rengjøring og ustabile vannverdier?

Se jo fristende ut med et som de to nevnte, som har innebygd sump og skummer, plug and play, eller....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fordeler og ulemper med både store og små systemer. Et lite system en rimelig i innkjøp og enkelt å sette opp. De kan oppleves som mindre stabile og må passes enda mer nøye enn et stort kar, samt at du har store begrensninger mht hva som kan leve i de små systemene. De store systemene er mer stabile, men koster mer. De krever mer plass og plassering må vurderes mht. vektbelastning på gulvet, samt at de krever ofte mer teknisk utrustning. Men du får igjen et system med mer fleksibilitet mht. hva du kan levende i karret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med et Juwel akvarium, med Juwel skummer, vil et slikt oppsett funke greit? Er denne skummeren stor nok?

Hva putter man da i filteret? Bruker man egentlig et filter i et saltvannsakvarium? Er kun vant med ferskvannsakvarium fra før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange som har/hatt Juwel kar som saltvannsakvarium. Men også å huske at det flere som mente at skummeren ikke var så god og de brukte Tunze i steden. Om du søker på Juwel her på forumet, så tror det vil komme mye nyttig informasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et juwel kar som per i dag er ferskvann, men ønsker å konvertere.. Har sett bilder av flere kar som har originale juwel deler. Ser veldig lettvint ut! Men.. kan ikke si jeg er veldig fornøyd med filtreringen jeg får fra filteret jeg har nå, så hvis den skummeren er "like god" er jeg litt skeptisk. Vil gjerne høre hvis du prøver den, før jeg hiver meg uti det selv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå