Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
bullfrog

Noen spørsmål om kaldt saltvannsakvarium

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde for mange år siden lyst til å prøve meg på et kaldt saltvannskvarium, men det ble dessverre med tanken. Etter at jeg for noen år siden startet som yrkesfisker har jeg fått veldig mange spennende små skapninger i krabbeteinene, og dette har gjort at jeg igjen leker med tanken. Har ikke hatt akvarium på 15-20 år, så her starter jeg helt fra grunnen mtp. kunnskap.. Har derfor noen grunnleggende spørsmål jeg håper noen kan svare på før jeg eventuelt tar dette lenger enn ønskestadiet.

Fungerer det greit å bruke et vanlig glassakvarium til dette (eventuelt isolere alle glassflater unntatt fronten med isopor eller lignende)? (Kan man forresten bruke et hvilket som helst akvarium både til ferskvann og saltvann?) Ifølge det lille av informasjon jeg har funnet (på utenlandske nettsteder) bør man helst ha tykke, ekstremt dyre akrylakvarier til dette bruket for å unngå kondens, men det er ikke aktuelt å investere i, i alle fall ikke nå når jeg er i startgropa.. Planen er å ha akvariet i en stue hvor romtemperaturen vanligvis er rundt 20-22 grader. Temperaturen i sjøen her ute er sjelden over 12-13 grader, så hadde jeg fått til en jevn vanntemperatur rundt der året rundt i karet burde vel temperaturen være grei for fisk og dyr?

Saltvannsakvarium har jeg aldri hatt, så hva jeg trenger av utstyr vet jeg lite om. Kjøler har jeg forstått er et must til dette bruket, og sirkulasjonspumpe. Har lest at skummer også er en stor fordel (uten at jeg har satt meg inn i hva den egentlig gjør foreløpig, men det kan jeg lese meg opp på senere..). Sump er vel ikke helt nødvendig til å begynne med? Er det annet utstyr jeg må/absolutt bør ha til et slikt prosjekt?

Har lest http://www.jonolavsakvarium.com/. Veldig spennende lesning, men på et nivå langt over hva jeg har ambisjoner om (i alle fall i begynnelsen). Har ingen planer om å forsøke å få til et fungerende "makroalgemiljø", men noen fisk, ulike små krepsdyr, snegler o.l. (og kanskje noen former for tang eller vekster?) burde det forhåpentligvis være mulig å kunne holde uten ALT for mye innsats/kunnskap?

Vil et akvarium på rundt 200-300L være en grei størrelse? (Husker jo fra mine yngre dager at det visstnok var enklere å få akvariet til "å fungere" jo større det var..)

​Del gjerne hvis noen vet om andre nettsider/artikler om dette, spesielt hvis det omfatter norske arter, da jeg ikke har funnet veldig mye om dette selv..

Er veldig mange flere ting jeg lurer på, men dette får holde i første omgang. Beklager om disse spørsmålene har blitt tatt opp tidligere..

På forhånd takk!

Simon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ha islolerglass / 2 lags for å unngå kondens, ville gått opp i størelse 500/600 liter.kjøler og proteinskummer er et must for å unngå for høy temp. og for å fjerne næring fra vannet.

Ka med å kjøpe et vanligt glass kar å bytte ut frontglasset med isoler/2 lags glass å isolere de andre sidene med isopor.

Sump er greit å ha for å huse teknikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Frode!

​Takk for link og gode tips. Det var vel som jeg "fryktet", at det var nødvendig med spesialtilpasset akvarium til dette bruket. Jeg får sjekke litt mer rundt for hvordan dette eventuelt kan gjøres enklest og billigst mulig før jeg går videre med dette.

​Ps. Det ville vel ikke vært mulig å bare få skjært til en ekstra glassplate og feste dette (på en eller måte) direkte på det originale glasset?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Laget mellom glassene på isolerglass er 100% tett , brukes en type gass som er med å gjør at glasset isolerer og kondens ikke kommer.

Et brukt glass kar får du til en grei pris på Finn, isolerglasset får du laget v lokal glassmester .

Mener at prisen på målsatt/custom mål ikke er så gale .hør med 2-3 leverandører

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det ville vel ikke vært mulig å bare få skjært til en ekstra glassplate og feste dette (på en eller måte) direkte på det originale glasset?

Jeg skal gjøre akkurat dette på et kaldtvannsakvarium jeg har. En glassplate på 4mm tykkelse kostet ikke mer enn et par hundre kroner tilskjært på mål sist jeg kjøpte. Det som er vanskelig med dette er å få det helt gass/damptett. Men jeg tror jeg har funnet noe butylgummi som gjør jobben. I tillegg trengs noen firkantrør, silica gel kuler, silikon til liming, plastlist rundt kanten, nal til rengjøring. Alt unntatt glass kan kjøpes billig på aliexpress.

Man trenger ikke bruke argongass, men hvis man har lyst kan man kjøpe flaske og reduksjonsventil på Jula for 500 kroner til sammen. Jeg har det så jeg kommer sikkert til å blåse i noe argon for moro skyld.

Jeg har prøvd å lage isolerglass 4-5 ganger nå uten å bli helt fornøyd noen av gangene. Men nå tror endelig at jeg har funnet formelen. Jeg har hatt et syltetøyglass stående utenfor i et par år, forseglet med butylgummi fra aliexpress og et hygrometer nedi. Det er fortsatt undertrykk i glasset og 10% luftfuktighet. Jeg skal få dokumentert prosessen ettehvert.

Når det gjelder hva du trenger til kaldvannsakvarium så synes jeg kjøler er et must innendørs, men ikke skummer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tips og PM Frode! Skal se om jeg finner meg et passende akvarium i nærheten på finn i første omgang, så får jeg sjekke litt rundt angående priser på isolerglass.

Takker så mye for tips norskfisk, og ikke minst, takk for at du har gjort dine erfaringer tilgjengelig på nett! Veldig inspirerende lesning!

Godt å vite at det finnes flere løsninger på kondensproblemet. Er litt usikker på om jeg "tør" å prøve meg på dette selv, men blir det for dyrt å få det gjort må jeg vel gjøre et forsøk! Føler jeg har i overkant mange tommeltotter iblant.. ;)

Et lite spørsmål til angående kondens til norskfisk. Så i et innlegg på bloggen din at du skrev at kondens kun ble et problem når du skulle simulere veldig kalde vintertemperaturer. Er dette fordi du har veldig tykt glass i karet i utgangspunktet, eller mener du at kondens ikke burde være noe problem også i et "vanlig" akvarium, med mindre en skal ha veldig lave temperaturer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde ikke noe med glasstykkelse å gjøre nei. Jeg vil si at kondens er generelt et problem hvis man skal ha akvariet i et oppvarmet rom på 24 grader. Men det er, som du ser av grafen til Frode, veldig avhengig av luftfuktigheten. Klarer du å holde den på 40% kan du ha temperaturer ned i 10 grader uten kondensproblemer. Men går den opp til 50% blir det 13 grader, og det gjør den av og til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen begge to. Tror jeg forsøker uten noe ekstra glass i første omgang da, for å se hvordan det fungerer. Innetemperaturen kommer svært sjelden opp så høyt som 24 grader her i stua. Da er det vel bare å se om en kan finne et passende kar på finn etter hvert, og sette i gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en tur i butikken saltvann.no idag og kom i snakk med ein kar som har kaldtsaltvann i stua, han fortalte at han bruke vanlig glassakvarium og holder temperaturen på 14-15'c aldri problemer med kondens .

Han kunne også fortelle at fisker å krabber er veldig aktive v. denne temraturen.

Når tempen er rundt 10'c meinte han at fisker å krabber er mye mindre aktiv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja. Det høres veldig bra ut! Det er nok et par grader varmere enn det er i sjøen der jeg er på det varmeste, men kan ikke se for meg at det er noe problem. Blir spennende å prøve dette! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider