Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Daweeg

Fra ferskvann til saltvann

Anbefalte innlegg

Hei, har vært interessert i saltvann i mange år, men som student har jeg syntes dette har vært for dyrt. Nå har jeg imidlertid lest litt og funnet ut at det finnes måter å gjøre dette billig på.

Jeg har tenkt å bruke et 540 liters rammekar som tidligere har blitt brukt til Malawi. Har lest en del plasser at dette ikke er lurt på grunn av rust, men snakket med en i dyrebutikken som sa at dette ikke var noe problem hvis man la et silikonlag i randen hvor det vanligvis legger seg salt. Tenker at karet er jo tett uansett så rammene på siden vil ikke komme i kontakt med vannet. Noen innspill? Har et reservekar på 343 liter.

Når det gjelder levende Stein har jeg tenkt å kjøpe en levende Stein og resten død Stein som vil bli levende med tiden. Har noen steiner som jeg har tatt med meg fra sydenturer og resten har jeg tenkt å lage selv med skjellsand, sement og salt. Har forstått at dette kommer til å ta lang tid før karet er innkjørt. Spørsmålet er om dette må gjøres på en spesiell måte, bør det være en eller 2 fisker sammen med steinene for å tilføre ammoniakk? Og bør jeg gjøre noe spesielt under innkjøringen? (annet enn å la vannet sirkulere). Bør jeg skaffe skummer med en gang, og hvilken skummer bør jeg ha? Har tenkt å bruke sjøvann, hva bør saltinnholdet være, og hvordan måler jeg dette?

De første fiskene jeg tenker å innføre er klovnefisker og etter hvert mandarinfisk, kanskje noen andre dyr, tenker å ta det rolig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, velkommen.

Rammeakvarier KAN virke greit, men personlig foretrekker jeg helglass. Det vil alltid bli litt søl når du holder på, og da har saltavleiringer lett for å komme, og det synes jeg personlig er noe dritt å bli kvitt på rammeakvarier.

Har du tenkt på om du vil ha sump eller ikke? Det er litt mere styr å sette opp, men så blir alt så mye bedre etterpå :-)

Skummer bør du ha, den hjelper deg med å bli kvitt "dritten", ihvertfall hvis du ikke har så veldig mye levende, levende stein. Du bør være forsiktig med å ta med deg levende stein fra ferieturer, da dette kommer inn under CITES regulert import, med fryktelig strenge straffer hvis du blir tatt.

Jeg mener du bør la akvariet få stå uten fisk og koraller en god stund for å få kjørt igang de prosessene som trengs - mange pleier å hive oppi en død reke, bare for å få satt igang bakterieprosessene.

Selv om klovnefisk er relativt hardføre, ville jeg ikke hatt dem i før etter en god stund (flere uker). Mandarinfisk er noe du bør vente lenge med, da de spiser levende kryp fra steinen, og det kommer til å ta laaaang tid før du har noe særlig av dem vil jeg tro. Kjøpe gjerne inn 3-4-5 kg med ekte LS for å få med deg litt av alle disse dyrene som mandarinen etterhvert vil beite på.

Sett opp akvariet med sjøvann og god sirkulasjon - hiv i ei reke og la det stå. Da vil du få en periode med brunalger, en periode med grønnalger, og deretter kan du begynne å tenke på fisk - i små mengder. Det å ta det rolig er en veldig god idé - Alt for mange av oss faller for fristelsen til å dumpe oppi alt for mye alt for fort. Tålmodighet er noe av det som gir best resultat i denne hobbyen.

Hvis du ikke allerede har gjort det, les gjerne på http://www.saltvannsakvariet.no/ (Ikke oppdatert siden 2007, men fremdeles en god ressurs) og http://www.korallrev.no/ (Sist endret i 2009, men fremdeles en god ressurs) - Veldig mye god informasjon der.

Spør og grav så mye du vil - Hvis noen synes du "maser" for mye - ignorer dem - Vi har alle vært nybegynner en gang i tiden, og den eneste måten man kan bli bedre på er å tilegne seg mere kunnskap - enten ved å spørre, eller å oppleve. Å lære av andres feil koster ofte mye mindre enn å lære av egne feil.

Når/Hvis du får svar - husk at det alltid er den enkelte akvarists personlige mening - det finnes svært sjelden noen fasit på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for bra svar! ? Sump har jeg aldri prøvd så vet ikke helt hvordan det fungerer, er det sånn at det går en pumpe fra karet til sumpen og en fra sumpen til karet, fylles sumpen opp med levende Stein? Hvor stor sump bør jeg ha til mitt kar. Hva er fordelene med sump?

Vet ikke hvilket lys det er jeg har, men det fulgte med karet og har veldig bra plantevekst i det. Bør det oppgraderes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt gammel tråd, men svarer likevel - det kan være andre som har nytte av informasjonen. Fordelen med sump er at du får skjult mye utstyr i sumpen. Skummer, filtrering osv. foregår der. Men hvis du allerede har et 540 liters kar du skal bruke, er ikke sump noe du trenger å vurdere foreløpig. Utvidelse av eksisterende kar vil kreve en del jobb og tilpasning, rørsystem etc. Du må også vite hva du gjør før du gjennomfører dette.

Rammekar fungerer helt greit, men stålramme vil ruste i saltvannsmiljø. Aluminiumsrammer ruster ikke, selv om også disse kan bli utsatt for tæring. Vær nøye med å fjerne saltavleiringer jevnlig.

Dette med lengden på innkjøring avhenger helt av utgangspunktet og metoder du bruker. Bruk av reke har vært nevnt over. Du får også kjøpt spesialsand som gjør samme nytten - en metode som gjør at du fint kan prøve med litt fisk etter en ukes tid, selv om det alltid vil være en fordel å vente lengst mulig før du setter inn dyr.

Skummer er å anbefale i et saltvannskar, selv om du strengt tatt ikke må ha dette. Hva du må og bør avhenger litt av hvor høyt du legger lista og hva du skal ha i karet. Alltid en fordel med mye stein, men du skal ha plass til andre ting også. Du vil oppleve at fisk er blant det enkleste å få till, mens eksempelvis koralldyrking krever mye mer. Fish only er ofte et skjellsord i Norge, men mange har fine akvarier med kun fisk og kunstig koraller og stein.

Lys er et område som ikke trenger å være dyrt. Det er primært koraller som krever mye lys. Du trenger ikke nødvendigvis rådyre halogenlamper med høyt strømforbruk. Du kommer langt med vanlig lysarmaturer og T8-rør. T5-rør anbefales ofte, men fordelen med disse er egentlig bare at du få litt mer lys pr. watt. Et 15 watts T5-rør tilsvarer et 18 watts T8-rør. Flimringen som ofte er forbundet med T8-rør vil du være kvitt med et armatur som har elektronisk tenner. Slike fås f.eks. på Jula for en hundrelapp eller to. T8-rør på 6500K fås billig på Biltema etc.

Et saltvannskar krever mye mer sirkulasjon enn ferskvann, så det bør investeres i noen skikkelige pumper, uten at dette er den helt store kostnaden.

Har du et kar fra før, trenger ikke saltvannsakvarium bli veldig dyrt. Det som virkelig koster er å gjøre ting feil fra starten og svi av tusenvis på dyr som dør i fleng.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå