Jump to content

Sps - Blir hvit -Dør

Recommended Posts

Trenger noen tips og hint om tiltak. I løpet av de siste par uker har flere av mine sps begynnt å bli hvite. Gjerne på stammen og så vokst opp uten at jeg kan se hvorfor. Var ute på tur i helge og ser nå at dette har nå slått ror andre plasser og enkelte koraller er helt dø.. Ikke helt lett å se da det er litt for mye blått i karet nå om morgenen . Noen tip om hvor jeg kan finne ut mer?

Vanskelig å si uten noe mer info.

Har det vært temp dropp/kh dropp etc?

Hva er KH/CA?

Har du gjort noen endringer i det siste, lys, flow etc?

Hvor fort mister de vevet? Starter det nederst i basen på alle?

Har du tatt ut noen koraller for å sjekke etter AEFW e.l. ?

endringer siden nytt år er - balling i tillegg til reaktor for å holde ca.mg.kh stabilt. sist måling før helga var på 475/1325/9,5

hadde litt tull med vertexen som ikke ville gi den lysgrafen jeg ønsket så der er nok den strøste endringen i sist uke, men alt dette startet vel for 3 4 uker siden. Eneste jeg kan huske som er nytt omkring start var faktisk to nye koraller der den ene nå er hvit mens den andre er OK.

nå ta et nærmere ettersyn på dem i kveld.

Før du går til slike drastiske tiltak, still deg følgende spørsmål. Varierer pH i løpet av døgnet mer enn 0,2? For lite sirkulasjon der hvor korallen står, noe som vil sørge for et surt miljø. Eller for mye direkte sirkulasjon?

Ofte så vill stresset med dipping gjøre vondt til verre.

• 2 weeks later...

STN etter min erfaring kommer av uheldige svingninger i vannverdier og de svakeste korallene blir rammet først. Så dersom korallen din f.eks sto i dårlig lys og dårlig flow og var litt svak på grunn av dette, og du fikk en uheldig sving i f.eks KH vil denne korallen slå ut ganske raskt og begynne med stn. Stopp STN ved å stabilisere verdier og sørg for optimale forhold. Ofte er det for sent å redde en svak korall, dersom den har vært svak lenge og begynt med stn.

Korallen din går sannsynligvis tapt, eller du kan være heldig å beholde noen få grener. Men du bør opprettholde stabile verdier og se om de får nok lys og flow for å unngå flere uhell.

Skriver under på det e-mu sier om dipping. Korallen din har kanskje vondt pga svingninger og du har ikke lyst å utsette den for enda mer svingninger.