Jump to content
Informasjon
  • COVID 19 har dessverre satt en midlertidig stopper for Reefmeet og hjemmemøter
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
e-mu

Deling av store koraller

Recommended Posts

Hei

Hva er det beste til å dele store korallkolonier med? Skal kanskje dele opp en sammenhengende konstruksjon, hvor koraller har fått vokse i hverandre. Ca en meter lang og 50 cm i diameter. Skal forsøke å dele den igjen etter arter. Er vel ca 10 forskjellige arter der.

Jeg har brukt baufil med stort hell, dersom det er korallene som har sementert delene sammen har det pleid å være nok å stikke inn skrutrekkere eller lign. og brekke fra hverandre. Men OBS. Zoanthids og palythoa (Knapper) kan være direkte livsfarlige ved splitting (Og forsåvidt håndtering forøvrig). Er det den minste tvil om du har noen slike er det på med hansker og vernebriller, helst ansiktskjerm. Palytoxin innehar andreplassen over verdens mest potente giftstoffer og har medført masse helseskader og til og med død, så dette er ikke fjas. Lykke til!

Takk for svar, skal forsøke med baufil. Fant linken nedenfor. Knapper kvittet jeg meg med for 8-10 år siden når jeg hørte om hva som skjedde med en anstatt på Universeum i Göteborg. Eller var det sjøfartsmuseet i samme ny, litt usikker nå. Han ble ihvertfall handikappet for livet.

Takk for artikkelen. Ved bruk av baufilner det en fordel å ha vann på bladet eller rense det ofte da taggene ellers raskt tettes. Skrujernet har også blitt brukt som en slags drill for å svekke LS/koraller før jeg brekker biten av ved å bruke skrujernet som brekkstang. Å lage et hakk med sag og så brekke med flat skrutrekker fungerer også, da blir snittflatene litt mindre rette og ser derfor mer naturlig ut og penere i mine øyne.

Det ordner seg sjøl om man mister hele stasen ned på et betonggulv. Dette pleier å generere masse avleggere også?

Spøk til side, når eg skulle ta av en platekorall som da var ca 60x40cm av en ls brukte eg elektrisk sverdsag også kallt tigersag. Fikk saget langt innunder og innimellom steiner. Ellers er hammer og meisel et godt verktøy, men det er fort gjort at den løsner feil plass. Lykke til.