Jump to content

Advarsel til alle som har handlet Acropora av Jørn Kåsa

Recommended Posts

ADVARSEL

Advarsel til alle som har vært hos Jørn i Porsgrunn.

Jeg kjøpte en diger Acropora (pearlberry) av han på onsdag kveld. Jeg fikk i tillegg med en annen koloni som skulle være A. Microclados. Korallene var ferdig pakket da jeg kom så jeg fikk ikke inspisert de i lyset. Noe jeg selvfølgelig burde gjort da jeg visste at han hadde hatt AEFW tidligere. Men han forsikret meg om at han ikke hadde sett noe til dette på over 1 år så da valgte jeg å stole på dette.

Her kan dere se resultatet når jeg snudde Pearlberryen hjemme for å inspisere etter AEFW egg og klargjøring av dipping. Fant raskt mange egg som var godt synlige kun med øyet og lys rettet mot korallen. Fant i tillegg egg i den andre lile kolonien, selv om disse dog var vanskeligere å finne..

Jeg kastet selvfølgelig kolonien da det ikke var mulig å gjøre noe med den. Vil anslå at den hadde flere hundre egg, og da gadd jeg ikke undersøke den skikkelig engang. Bitemerker over ca 95% av greinene og flatormer så store at jeg så de uten forstørrelsesglass.

Så til alle som har hentet Acropora i Porsgrunn: sjekk Acroene dine! De har sannsynligvis AEFW de også. Hvis du er usikker på hva du skal se etter, så se på bildene jeg legger ved. Jeg har dessverre sett slike en gang før, og det er ikke noe morsomt å få dette svineriet i akvariet.

2.jpg

1.jpg

IMG_2621.jpg

IMG_2629.jpg

IMG_2623.jpg

IMG_2612.jpg

IMG_2615.jpg

Edited by selje