Jump to content
Informasjon
  • COVID 19 har dessverre satt en midlertidig stopper for Reefmeet og hjemmemøter
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
kine

Nanokar med leds?

Recommended Posts

Har i mange år hatt en stor drøm om saltvannsakvarium, men har aldri kommet noe lengre enn ferskvann. Etter noen år uten noe, har jeg lyst til å få i gang noe igjen, og har veldig lyst til å prøve meg. Jeg studerer og har ikke alt for mye penger og bor i en nokså liten leilighet så størrelse og pris er viktig. Har et kar på 63 liter nå, og har ingen ambisjon om å få noe funky fisk, men har veldig lyst til å ha koraller der. Kanskje et par reker eller noe annet hardført om det er noe som vil trives i et så lite kar.

Før jeg kommer meg videre til D.I.Y- spørsmålet, hadde det også vært fint å høre noen meninger om et sånt kar jeg vil prøve meg på er en god ide (veldig mye ulike meninger når man søker på nett), og hva slags utstyr man i så fall vil trenge.

Det jeg tenker foreløpig er: karet, sand, levende stein/korall (her er jeg også ganske forvirra over hva man bør ha), skummer (trenger jeg det eller ikke om jeg har masse levende stein og minimalt med fisk?), varmekolber og lys

Lys: her har jeg veldig lyst til å prøve å lage noe selv siden det er gøy, og om det går å bruke leds så kan man lage noen ganske flotte lysoverganger mellom dag og natt. Har funnet veldig lite om led på nett, og ingen ting når det er snakk om så små kar. Noen sommar noe om dette? Finnes masse led som er vanntette, men aner ikke hvor sterke som kreves og ellers hva fisken liker av slikt. Om det lar seg gjøre med koraller så krever vel disse litt ekstra sterkt lys?

Hei.

Nano kar med LED og enkle koraller er ikke noe problem. Har selv et på 30L. Så lenge du ikke overfyller karet med fisk og invertebrater så går det helt fint. Anbefaler hyppige vannbytter da det er vanskelig å holde stabilitet i små akvarier uten sump/refugium. Viktig at du kalibrerer refraktometer før du bytter vann slik at salinitet ikke varierer for mye etter vannbytter. Det er ikke populært. Pass også på at temperatur på vannet er noelunde likt.

Anbefaler å kjøpe LED lys. Se etter lamper med kraftige dioder, ikke mange små.

Du vil trenge: Lys, kar, sirkulasjon, levende stein, eventuelt varme element. Levende sand er stort sett en fordel, men man må ikke ha det. Ellers må du ha et refraktometer, og du bør absolutt ha tilgang på osmose vann.

Av enkle hardføre koraller som fungerer fint i nano kar anbefaler jeg zoanthus og corallimorphs. Mange mykkoraller kan fungere fint i nano akvarier men på sikt egner seg dårlig da de blir for stor eller tar over små akvarier på kort tid.

Håper det hjelper!

Hei!

Bygge led selv går fint.

http://www.rapidled.com Her får du tak i det du trenger og byggetips..

Skummer er å anbefale men går fint å kjøre uten med hyppige vannbytter. Osmose.. JA.Har selv kjørt uten i ett par år, vann rett fra krana, men har bitt i det sure eplet og begynt med Osmose vann. Merker veldig stor forskjell.