Jump to content
Informasjon
  • COVID 19 har dessverre satt en midlertidig stopper for Reefmeet og hjemmemøter
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
kine

Nanokar med leds?

Recommended Posts

Har i mange år hatt en stor drøm om saltvannsakvarium, men har aldri kommet noe lengre enn ferskvann. Etter noen år uten noe, har jeg lyst til å få i gang noe igjen, og har veldig lyst til å prøve meg. Jeg studerer og har ikke alt for mye penger og bor i en nokså liten leilighet så størrelse og pris er viktig. Har et kar på 63 liter nå, og har ingen ambisjon om å få noe funky fisk, men har veldig lyst til å ha koraller der. Kanskje et par reker eller noe annet hardført om det er noe som vil trives i et så lite kar.

Før jeg kommer meg videre til D.I.Y- spørsmålet, hadde det også vært fint å høre noen meninger om et sånt kar jeg vil prøve meg på er en god ide (veldig mye ulike meninger når man søker på nett), og hva slags utstyr man i så fall vil trenge.

Det jeg tenker foreløpig er: karet, sand, levende stein/korall (her er jeg også ganske forvirra over hva man bør ha), skummer (trenger jeg det eller ikke om jeg har masse levende stein og minimalt med fisk?), varmekolber og lys

Lys: her har jeg veldig lyst til å prøve å lage noe selv siden det er gøy, og om det går å bruke leds så kan man lage noen ganske flotte lysoverganger mellom dag og natt. Har funnet veldig lite om led på nett, og ingen ting når det er snakk om så små kar. Noen sommar noe om dette? Finnes masse led som er vanntette, men aner ikke hvor sterke som kreves og ellers hva fisken liker av slikt. Om det lar seg gjøre med koraller så krever vel disse litt ekstra sterkt lys?

Hei.