Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Pjot

Norsk anemone

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd norske anemoner i tropisk saltvann? Tenker ikkje på de små røde, (de går jo fint) men de store som ligner på bubbletip uten "bubbles". De er 15-20cm i diameter og rød orange på farge. Har søkt en times tid på nett men finner ingen info i det hele tatt. Vet ikkje engang la de heter.

De heter Urticina eques. Har ikke noe erfaring med dem i varmt vann desverre.

Det kan være disse ja. Håper det passer seg slik at eg kan få med meg et par stykker hjem så prøver eg. Lurte litt på Urticina Crassicornis også, den ligner også. Tenkte å putte de i eget kar slik at tempen kan gå rolig opp. Eller kanskje la vannet fra kjøleren gå igjennom et kar som de kan stå i. Vil tro de siste gradene er den største stressfaktoren.

De heter Urticina eques. Har ikke noe erfaring med dem i varmt vann desverre.

Har du erfaring med dem i kaldt eller lunkent vann?

Det finnes visst ca 60 arter av anemoner i Norge. Kan jo ikkje bare være Actinia equina som tåler tropisk temp.

Finner ingen informasjon om temp. i boken Dyreliv i havet. Har sett disse anemonene på relativt grunt vann når jeg har vært ute å dykket. her i Oslofjorden har jeg sett de ute ved oscarsborg og muren på -3 til -10m. på denne dybden er jo temperaturenforskjellen aller størst siden dette er over termosjiktet. Har ingen erfaring med disse anemonene annet enn at jeg har sett de "live" og syntes de er utrolig fine :) Tipper at folk helt sikkert har prøvd de ut i akvarier uten hell, tipper vi hadde hørt om disse om de kunne tilvennes, dette er vel en av de få "kalde" anemonene som faktisk ligner på tropiske anemoner. (Tenker høyt!)

Det finnes mange som har prøvd tropiske anemoner uten hell også. Tror mye av livet over termoskiktet tåler temp på maks 22grader. De siste gradene er vel akkurat litt mye. Ikkje så greit å holde acropora på 34grader heller.